Audi a6 2,7t 2000. mycket olja i turborören

equinoxe
10 februari 2012 · 158 Inlägg

Hallå alla. Jag har ett problem som jag antar kommer kosta mig både hår och kallingar.. jag var inne på ok gör det sjäv för att byta en o ring på turbo röret. när jag väl höll på så tänkte jag titta under bilen och såg att det var olja på rören vid turbon. så jag skruvade bort gummiröret från intercollern och det kom ett hav av olja. o inte bara på ena sidan utan på den andra sidan med. vad kan problemet vara? är det båda mina turbon som är kaputt eller kan det vara vevhusventilationen som är igensatt??. alla svar välkommnas med öppna armar

engolf
10 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Kollade du samtidigt om turbon glappade?
Att det är olja i tryckrören är ganska vanligt, men inte så mycket som du beksriver.
Hur myckt olja rann egentligen ut, 2-3 dl, eller 2 liter?

HenrikR
10 februari 2012 · 87 Inlägg

det låter som agregaten har gjort sitt så det är bara att byta vist det kostar ju en del helt klart men det kan ju vara värt det innan det pajar helt ink att du får ut den effekten som det skall vara i bilen...
å när man ändå håller på så kan du byta till k04 aggen i stället för k03 som sitter på din antar jag för jag hade sj en s4 2,7 som jag bytte agg på å det är lite små trångt kan jag lova dig...

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
equinoxe
10 februari 2012 · 158 Inlägg

Mm men bilen går bra och den laddar sim den ska. Och det ryker inget. Det var väl knappt en halv liter olja som kom ut ur slangarna.

HenrikR
11 februari 2012 · 87 Inlägg

ta å rengör alla tryck rör om du kan så vet du ju att dem rena sen kan du ju köra ett par månader å titta till hur mycket som har läckt ut å lika så kolla upp aggen hur mycket det glappar...

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
equinoxe
11 februari 2012 · 158 Inlägg

jag har inte ägt bilen mer en snart 3 mån. så jag vet inte om den förra ägaren någonsin kollade i rören. han sa själv att han var nollstäld när det gäller bilar. finns heller ingen service stämpel efter 12500 mil när kammen byttes och bilen har gått 21 nu.  ja ska in på service nu på tisdag för olje och stift byte. plus att bilen är eco chippad och har visst vart det i flera år, så ja kan inte säga att den går dåligt.. men det är nog som du säger att turbona är på G. turbona har aldrig varit bytta heller. ja ska under idag igen och kolla om jag kommer åt att känna efter dom dom glappar. som sagt så är det trångt.. bytte du dina agg utan att ta ner motorn? och en fråga till.. vart sitter vevhusventilations slangarna?

HenrikR
11 februari 2012 · 87 Inlägg

jag bytte mina ag utan att ta ner motorn där i mot så fick jag lyfta motorn å gra den framåt  för att komma åt..
så det är lite jobb vevhus ventilationen kommer jag inte ihåg hur den gick på denna bilen men det är bara att kolla efter slång i fårn toppen som går till någon anslutning innan aggen eller jo den går väl in precis innan yet börjar i kröken vid förar plattsen har jag för mig att det var en slang in på sidan eller om den kom under ifårn

mvh Henrik

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
equinoxe
11 februari 2012 · 158 Inlägg

ok.. ja byter jag agg så tänker jag inte lämna in den på audi.. där kostar 2st agg 20 tusen.. sen ska dom väl ha 15 för jobbet också.. hitta 2st k04 agg på blocket för 12 tusen. men ska kolla först med aggen som sitter.. är det glapp i dom så får dom gå tills dom kastar in handduken. och ja kan tänka mig att det inte är 2 tim jobb att byta aggen heller.

dj_padde
11 februari 2012 · 1 813 Inlägg

kolla Ebay aggen oxå samma som motorhalland sålde fick jag för 4000kr med frakten hem till dörren smile
men var till min 1,8T men du lär iaf tjäna några tusen på ebay=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
need_4_boost
11 februari 2012 · 371 Inlägg

I och med att du har en -00a så har du det gammla vevhusventilationen som lätt fryser till is.
Och när det händer så kommer du trycka massor av olja igenom turboaggregaten och oljan lägger sig i ic slangarna.

Det du kan göra är att byta ut vevhusventen och ta grejorna från en -04a.
då kommer det inte att frysa.

Been there done that.

equinoxe
11 februari 2012 · 158 Inlägg

jo ja tror det kan vara så.. jag plockade ner allt som har med slangar och rör på högersida av motorn för att kunna köra in ett finger in i turbon.. försökte vicka på den men den kändes stum.. har inte kollat vänster turbo.. men det sitter en slang från insugsröret som går till en typ av klocka.. den var skitig och lite halvbrun innuti. blåste i den och när ja slutade blåsa så blåste det tebax ut igen.

Gomez
11 februari 2012 · 179 Inlägg

Det finns många som fått panik och skrivit om detta på olika audi forum men det är inget farligt. Tryckrören sitter väldigt långt ner på dessa motorer, nästan den lägsta punkten faktiskt och oljan samlas där. Inget ovanligt att det under många körda mil samlas ett par deciliter där.
Mina turbo's är helt friska på min och när jag senast arbetade under bilen (bytte min havererade generator) så fanns det ca 2dl olja i var och en av gummirören till laddluftkylarna.

Sen kan det vara en mycket bra idé att kolla igenom vevhusslangarna och backventiler då det är en helt egen vetenskap på 2,7t.....vevhusslangen är ganska lång. går ifrån topparna sen ikopplad till Y-röret, vidare under insuget till nån backventil där sen till "f-slangen" som har en tendens till att spricka och skapa problem....

Senast redigerat av Gomez (11 februari 2012)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2012 · 13 742 Inlägg

så länge den inte har hög oljeförbrukning och trycker ur olja i motorn så är det inget att bry sig om

alla turbo bilar samlar olja i intercoolern vissa mer andra mindre men inget man ska oroa sig för så länge oljeförbrukningen inte är tok hög

nu vet du om problemet och kan göra rent där i mellan åt men inget att fundera något över så länge allt känns bra

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang