Köpråd: Sommardäck 18"

DavidSan
14 februari 2012 · 227 Inlägg

Masquerade skrev:
De bästa jag haft är Goodyear Optigrip. Riktigt bra grepp i alla lägen, minimalt slitage och fantastiskt tysta. Rekommenderas starkt men jag är osäker på om de finns i 18". Kan även rekommendera Goodyear Excellence (som finns i 18"), har inte märkt så stor skillnad mot Optigrip sedan jag bytte till dessa. De sämsta däcken jag haft var Kumho KU31. Högljudda, dåligt grepp och slets ut på en säsong.

Kumho KU39 kör jag med inte KU31, de kanske inte är så bra wink

Alexx
14 februari 2012 · 141 Inlägg

Fick ett erbjudande om Pirelli Zero Asimetric. Någon som hört något om detta däck?

En fråga beträffande storleken...blir det markant påverkande skillnad att köpa 225/40/18 istället för 45 profil?

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Swirre66
14 februari 2012 · 176 Inlägg

Jag har kört både  Toyo Proxes och Goodyear Eagel F1 är jättenöjd med båda, körde 235*40/18 inga superbilliga men de kostar och ligga på topp , eller om man köper billigt skit så får man vad man betalar för

p-nyhlen Quattro - bar å åk
14 februari 2012 · 621 Inlägg

Jag kör men Bridgestone Potenza S001. Riktigt sköna däck, går tyst och bra grepp.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Glesmark
14 februari 2012 · 1 938 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Jag kör men Bridgestone Potenza S001. Riktigt sköna däck, går tyst och bra grepp.

*gilla*

Potenza-däcken e najs, potenza re 050 e rätt goa dom med. smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
14 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Alexx skrev:
Fick ett erbjudande om Pirelli Zero Asimetric. Någon som hört något om detta däck?

En fråga beträffande storleken...blir det markant påverkande skillnad att köpa 225/40/18 istället för 45 profil?

Testa att räkna i en kalkylator: http://www.shrek.se/rullomkrets.htm (enkel variant som jag brukar använda)

Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad
felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut wink Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre"
utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.

Masquerade Aldrig nöjd
14 februari 2012 · 804 Inlägg

DavidSan skrev:

Masquerade skrev:
De bästa jag haft är Goodyear Optigrip. Riktigt bra grepp i alla lägen, minimalt slitage och fantastiskt tysta. Rekommenderas starkt men jag är osäker på om de finns i 18". Kan även rekommendera Goodyear Excellence (som finns i 18"), har inte märkt så stor skillnad mot Optigrip sedan jag bytte till dessa. De sämsta däcken jag haft var Kumho KU31. Högljudda, dåligt grepp och slets ut på en säsong.

Kumho KU39 kör jag med inte KU31, de kanske inte är så bra wink

Mitt inlägg var inte menat som en pik åt din rekommendation. Delade med mig av mina erfarenheter och gav en rekommendation därefter. smile

Livet är för kort för att äga Volvo.
Alexx
15 februari 2012 · 141 Inlägg

steifan skrev:

Alexx skrev:
Fick ett erbjudande om Pirelli Zero Asimetric. Någon som hört något om detta däck?

En fråga beträffande storleken...blir det markant påverkande skillnad att köpa 225/40/18 istället för 45 profil?

Testa att räkna i en kalkylator: http://www.shrek.se/rullomkrets.htm (enkel variant som jag brukar använda)

Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad
felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut wink Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre"
utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.

Måste bara få rätta dig smile

Skillnaden blir -15mm i omkrets och -2,3% felmarginal mot original. Det är accepterat då tillåtna felmarginal är -+5%
Ett mindre hjul visar snarare mer på hastigheten än mindre smile  Har du dessutom ett mindre hjul att driva så blir accelerationen snabbare.

Min bil visar 120km/h med vid test med 4 olika navigatorer med olika märken så visade samtliga 115km/h. Kanske gynnar mig att minska på den felmarginalen?
Tanke om det?

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Alexx skrev:

steifan skrev:

Alexx skrev:
Fick ett erbjudande om Pirelli Zero Asimetric. Någon som hört något om detta däck?

En fråga beträffande storleken...blir det markant påverkande skillnad att köpa 225/40/18 istället för 45 profil?

Testa att räkna i en kalkylator: http://www.shrek.se/rullomkrets.htm (enkel variant som jag brukar använda)

Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad
felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut wink Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre"
utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.

Måste bara få rätta dig smile

Skillnaden blir -15mm i omkrets och -2,3% felmarginal mot original. Det är accepterat då tillåtna felmarginal är -+5%
Ett mindre hjul visar snarare mer på hastigheten än mindre smile  Har du dessutom ett mindre hjul att driva så blir accelerationen snabbare.

Min bil visar 120km/h med vid test med 4 olika navigatorer med olika märken så visade samtliga 115km/h. Kanske gynnar mig att minska på den felmarginalen?
Tanke om det?

Läser du ens vad folk skriver på detta forumet?

Om du kör i 110km/h enligt bilens mätare vilket motsvarar 100km/h i verkligheten så kommer ju inte
hastighetsmätaren att visa mer rätt om du använder hjul med ännu kortare rullomkrets (tex 225/40 istället för 225/45). Använder du längre rullomkrets som kommer felvisningen minska (eftersom de flesta bilars hastighetsmätare visar för mycket relativt mot verklig hastighet). Och har du lägre rullomkrets så får du bättre lämpad utväxling för snabbare acceleration, precis som jag skrev.
http://www.forumbilder.se/images/3a5201274100Pb51e.jpg

Om hastighetsmätaren visar 120km/h och verklig fart är 115km/h och du vill ha
mindre felvisning så ökar du på rullomkretsen med några procent så kanske 120km/h
på hastighetsmätaren motsvarar 120km/h i verkligheten.

Tanke om det?

A-Dahlgren Dahlgren
15 februari 2012 · 450 Inlägg

jag kör med Hankook Ventus S1 Evo k107 väldigt nöjd faktiskt!
Och dem gick ju iaf en sommar även fast det är över 300hk och framhjulsdrift!

Tror jag ska testa yokohama i sommar och även gå ner från 20" till 18"

Alexx
15 februari 2012 · 141 Inlägg

steifan skrev:

Alexx skrev:

steifan skrev:

Testa att räkna i en kalkylator: http://www.shrek.se/rullomkrets.htm (enkel variant som jag brukar använda)

Om 225/45 18 är originaldimensionen så kommer 225/40 att ge dig -3,3% rullomkrets och därmed ökad
felvisning på hastighetsmätaren (Tex att du kör i 110km/h vilket motsvarar 100km/h i "verkligheten"). Och även -2,2cm i höjd, så rent kosmetiskt kommer bilen att "se högre" ut wink Fördelarna med lägre rullomkrets är "bättre"
utväxling för snabbare acceleration, men skillnaden är nog inte märkbar.

Måste bara få rätta dig smile

Skillnaden blir -15mm i omkrets och -2,3% felmarginal mot original. Det är accepterat då tillåtna felmarginal är -+5%
Ett mindre hjul visar snarare mer på hastigheten än mindre smile  Har du dessutom ett mindre hjul att driva så blir accelerationen snabbare.

Min bil visar 120km/h med vid test med 4 olika navigatorer med olika märken så visade samtliga 115km/h. Kanske gynnar mig att minska på den felmarginalen?
Tanke om det?

Läser du ens vad folk skriver på detta forumet?

Om du kör i 110km/h enligt bilens mätare vilket motsvarar 100km/h i verkligheten så kommer ju inte
hastighetsmätaren att visa mer rätt om du använder hjul med ännu kortare rullomkrets (tex 225/40 istället för 225/45). Använder du längre rullomkrets som kommer felvisningen minska (eftersom de flesta bilars hastighetsmätare visar för mycket relativt mot verklig hastighet). Och har du lägre rullomkrets så får du bättre lämpad utväxling för snabbare acceleration, precis som jag skrev.
http://www.forumbilder.se/images/3a5201274100Pb51e.jpg

Om hastighetsmätaren visar 120km/h och verklig fart är 115km/h och du vill ha
mindre felvisning så ökar du på rullomkretsen med några procent så kanske 120km/h
på hastighetsmätaren motsvarar 120km/h i verkligheten.

Tanke om det?

Ber om ursäkt, jag hade fullkomligt luddig hjärna när jag skrev. Självklart kommer den felmarginalen öka istället för minska då hjulet gör ett varv på ännu kortare tid än förut.
Men vad gäller siffrorna... kika här http://www.dack.tk/  Där anger den -15mm i höjd och -2,3% felmarginal. Exakt samma siffror fick jag från däckfirman jag frågade.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Alexx skrev:
Ber om ursäkt, jag hade fullkomligt luddig hjärna när jag skrev. Självklart kommer den felmarginalen öka istället för minska då hjulet gör ett varv på ännu kortare tid än förut.
Men vad gäller siffrorna... kika här http://www.dack.tk/  Där anger den -15mm i höjd och -2,3% felmarginal. Exakt samma siffror fick jag från däckfirman jag frågade.

Allrighty then smile

Det var märkligt! Kanske räknas på olika sätt av någon konstig anledning (räknar med "osynlig" fälgbredd kanske).
Den seriösaste kalkylatorn jag hittat är iaf denna: http://www.willtheyfit.com/ där man även lägger in vilken
bredd fälgarna har.

DavidSan
15 februari 2012 · 227 Inlägg

Masquerade skrev:

DavidSan skrev:

Masquerade skrev:
De bästa jag haft är Goodyear Optigrip. Riktigt bra grepp i alla lägen, minimalt slitage och fantastiskt tysta. Rekommenderas starkt men jag är osäker på om de finns i 18". Kan även rekommendera Goodyear Excellence (som finns i 18"), har inte märkt så stor skillnad mot Optigrip sedan jag bytte till dessa. De sämsta däcken jag haft var Kumho KU31. Högljudda, dåligt grepp och slets ut på en säsong.

Kumho KU39 kör jag med inte KU31, de kanske inte är så bra wink

Mitt inlägg var inte menat som en pik åt din rekommendation. Delade med mig av mina erfarenheter och gav en rekommendation därefter. smile

Det är lugnt blev inte sur, ville dock bara påpeka för TS att det kan vara skillnad mellan KU31 och KU39 smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang