4014
Sök

Hjälp med montage av 6xor9, inget tryck trots slutsteg!

5 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Hej!
Vill bara klargöra varför jag kanske bryter mot en regel. Jag har en a-traktor duett och försöker få till lite vettigt ljud i den. Vet att jag är bannlyst härifrån, men kompetensen på alla jäkla epa forum är väldigt låg, och de är mest "ööh du måste ha tjugo basar, minst"... om ni fattar vad jag menar..

Iaf om detta är olämpligt att posta lås/ta bort min tråd så ska jag inte käfta nåt mer smile

Nu till saken.. Jag har kopplat in två st gas 6x9 till mitt lanzar vibe 210 slutsteg. Av äldre modell men ska ge effekt ändå.

De hela sitter monterat i en skiva av plywood som är skruvad i bakväggen och golvet, se bifogad bild.. En vän till mig kör med MDS sonda billighets högtalare och får nåt (i mina öron) så inihelsike bra ljud!
Problemet är att jag kan inte spela särskilt högt med mina högtalare, de skrålar och distar mest, har prövat alla möjliga inställningar och fasvända ena/båda högtalarna..

Ingen skilnad. Skivan är inte tätad i sidorna men trodde inte jag skulle behöva det då min kompis ej heller behövde det. Har testat att slå i sidostycken av frigolit, inte mkt skillnad inte. Högtalarna "slår" ut och så, men de orkar inte spela nå högt..

Nån som har tips på vad jag kan göra? Tänkte ta lös skivan och bygga som en låda på baksidan som limmas/bultas fast?

http://i43.tinypic.com/30ufq6s.jpg

21 761 Inlägg
14 februari 2012
När det "skrålar och distar", ser du om baskonerna rör sig mycket då?
Hur har du ställt in alla reglagen på slutsteget, ungefär vilka siffror står inställningsrattarna på?
Gissningsvis, hur många liter utrymme finns det bakom skivan där högtalarna sitter?

När man ska spela bas och midbas så gäller det att högtalarna sitter i någon form av tätt utrymme, dvs det får inte "läcka" luft från konernas baksida till framsidan. Då motverkas basfrekvenserna och högtalaren låter mest mellanregister hur högt man än spelar, det kallas akustisk kortslutning när luften från konens baksida "läcker" till framsidan. smile

För att få någorlunda basdunk från såna där högtalare bör varje element ha typ 15-20 liter enligt tex rekommendationer i DLS:s manualer till sina koaxialhögtalare, det är mycket möjligt att du har för litet utrymme till dina 6x9" (förutom att det ints sitter tätt).

Sedan gäller det också att slutsteget, oavsett om det är "kinaskit" eller "bra skit", har ordentlig strömförsörjning och bra kablar. Slarvar man med sånt så kan även bra utrustning låta illa.

5 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När det "skrålar och distar", ser du om baskonerna rör sig mycket då?
Hur har du ställt in alla reglagen på slutsteget, ungefär vilka siffror står inställningsrattarna på?
Gissningsvis, hur många liter utrymme finns det bakom skivan där högtalarna sitter?

När man ska spela bas och midbas så gäller det att högtalarna sitter i någon form av tätt utrymme, dvs det får inte "läcka" luft från konernas baksida till framsidan. Då motverkas basfrekvenserna och högtalaren låter mest mellanregister hur högt man än spelar, det kallas akustisk kortslutning när luften från konens baksida "läcker" till framsidan. smile

För att få någorlunda basdunk från såna där högtalare bör varje element ha typ 15-20 liter enligt tex rekommendationer i DLS:s manualer till sina koaxialhögtalare, det är mycket möjligt att du har för litet utrymme till dina 6x9" (förutom att det ints sitter tätt).

Sedan gäller det också att slutsteget, oavsett om det är "kinaskit" eller "bra skit", har ordentlig strömförsörjning och bra kablar. Slarvar man med sånt så kan även bra utrustning låta illa.

Dem rör sig en hel del ja.
Jag har kanske vridit på en åttondels förstärkning, steget ligger på 300 W rms.  Okej ja jag var lkite tveksam till att bygga o tätat men eftersom min kompis kör så här med bra (lagom) bas byggde jag lika. Steget ska vara rätt bra vad jag har förstått, iaf inget som säljs på jula;) Kablarna är 8kvadrats som jordats ordentligt och kablar till högtalarna är 2,5 kvadrat.

Jag är ledig ifrån skolan de närmaste dagarna ha tänkt att bygga upp som en låda bakom den här skivan, nu är det gissningsvis 50-60 liter där inne skulle ja kunna tänka mig. Har tryckt in en hoprullad handuk och gjort sidor utav frigolit än sålänga, hehehe..

Tack så mycket för svaret, och ser gärna att fler kommenterar! Tack på förhand big_smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 februari 2012
Hmm. Som sagt, bygg ett par lådor. (alltså 2st) På drygt 18L vardera. Det är ganska noga vilken volym de blir då det har en betydlig effekt på ljudet. 50-60 liter skulle jag säga blir alldeless för stort!

5 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Hmm. Som sagt, bygg ett par lådor. (alltså 2st) På drygt 18L vardera. Det är ganska noga vilken volym de blir då det har en betydlig effekt på ljudet. 50-60 liter skulle jag säga blir alldeless för stort!

Är det väldigt viktigt att skivan sitter extremt stabilt om jag har lådor? just nu har jag fyra träklossar skruvade i plåten som skivan e skruvad i träklossarna... smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 februari 2012
MatteusV skrev:
Nitromast skrev:

Är det väldigt viktigt att skivan sitter extremt stabilt om jag har lådor? just nu har jag fyra träklossar skruvade i plåten som skivan e skruvad i träklossarna... smile

Vet inte vad du menar med skivan? Ta bort skivan bara och bygg 2 ordentliga lådor som du fäster så att de sitter fast. Till steget kan du göra ett eget stativ senare smile Bättre o göra det ordentligt!

5 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
MatteusV skrev:
Nitromast skrev:

Vet inte vad du menar med skivan? Ta bort skivan bara och bygg 2 ordentliga lådor som du fäster så att de sitter fast. Till steget kan du göra ett eget stativ senare smile Bättre o göra det ordentligt!

Jo inte ska man fuska iaf, de vet ja har gått igenom hela epan o gjort om massa pul! Men ska fundera och räkna lite på om jag har material till två nya lådor! tack så himla mycket för att tråden änsålänge fått vara kvar och för hjälpen!! big_smilebig_smile

5 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Har byggt en låda nu, och det blev mycket bättre ljud, klär in den och skruvar fast den i morgon!

21 761 Inlägg
15 februari 2012
Blir nog bra det där, en stabil och tät montering lönar sig alltid. smile

Sök