6526
Sök

3" downpipe,racekat - 2,5" sportavg,Volvo 945,fel koder,optimering?

4 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Någon,ni som monterat 3" downpipe,racekatalysator och resten  2,5" sportavgassystem på en Volvo 940/945 LTT
Har ni fått några felkoder,att lambdalampan i instrumentpanelen tänds osv?
Om,hur åtgärdar man det?

Är det av vikt att optimera förbränning osv för ett öppnare avgassystem?

Kan motorn ta någon skada utan ytterliggare åtgärder än bara bytat avgasssystem 3" dp - 2,5" sportsystem?

Tanken är att eventuellt börja i den ändan med att byta avgassystem för att med tiden uppdatera med chiptrim,ställbar tryckklocka (wastegate) och sportluftfilter (luftfilter,sådant öppnare som passar i org burken).

Chiptrim,ställbar tryckklocka,luftfilter är något som dock kan dröja,där av min fråga också om det är ok att köra med 3" dp,racekat och 2,5" system tillsvidare utan övriga åtgärder.

460 Inlägg
15 februari 2012
Volvoist skrev:
Någon,ni som monterat 3" downpipe,racekatalysator och resten  2,5" sportavgassystem på en Volvo 940/945 LTT
Har ni fått några felkoder,att lambdalampan i instrumentpanelen tänds osv?
Om,hur åtgärdar man det?

Är det av vikt att optimera förbränning osv för ett öppnare avgassystem?

Kan motorn ta någon skada utan ytterliggare åtgärder än bara bytat avgasssystem 3" dp - 2,5" sportsystem?

Tanken är att eventuellt börja i den ändan med att byta avgassystem för att med tiden uppdatera med chiptrim,ställbar tryckklocka (wastegate) och sportluftfilter (luftfilter,sådant öppnare som passar i org burken).

Chiptrim,ställbar tryckklocka,luftfilter är något som dock kan dröja,där av min fråga också om det är ok att köra med 3" dp,racekat och 2,5" system tillsvidare utan övriga åtgärder.

måste vara glapp nånstans, hur gjorde du med lambdan i den nya dp:n? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

4 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
lambdasond går som jag förstå även att montera om man har downpipe och racekat.

Snälla du,läs en gång till!
Jag har inte gjort något alls än och frågar.
Svaret jag fick blev jag inte klokare på
Senast redigerat av Volvoist (15 februari 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
15 februari 2012
är så pass simpelt system att man inte får några felkoder av ett större främre rör och rejs kat

tänds lampan så är det av andra anledningar

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
är så pass simpelt system att man inte får några felkoder av ett större främre rör och rejs kat

tänds lampan så är det av andra anledningar

Tackar för svaret smile

Sök