2907
Sök

Nissan 200sx s13, OEM++

Solida tryckare, argare kammar, mer varv och högre laddtryck står på schemat! Dessutom kommer utsidan uppdateras en hel del!

CLASSIFIED
322 134 Visningar
Uppdaterades senast 27 februari 2017
262 Inlägg
12 maj 2013
#661
Haha jaa som det kan gå. Gött att den hoppa igång så snabbt smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]

CLASSIFIED
646 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#662
Hallå ja!

Var ett tag sedan sist igen, har haft rätt mycket att göra så har tyvärr inte haft tid att uppdatera. Men här kommer allt på en gång istället! smile

Mina nya stolar har kommit, även min nya ratt kom samtidigt. Kör på OMP-grejer så man vet att det inte är nått kinaskit. Man har ju sett hur kvalitén varierar på dom grejerna (tänker på driftworks test av Nardikopian).

Har även grejat på lite med motorn, monterat Innovates egt-mätare (avgastemp). Och lite annat småpill.

Och nu till helgen var det dags för mappning. Mycket strul men nu går den bra när den väl är varm, vi har mycket att jobba med för att den ska gå bra kall dock. Hade min kompis Alex till hjälp då jag inte har grejat med detta tidigare, ska försöka mig på det själv när jag har ett fungerande batteri. smile

Dessvärre så slutade mappningen tvärt då det klonkade mycket ifrån bakvagnen. Efter lite felsökning idag så tror jag att det kommer ifrån diffen. Höger medbringare glappar lite ut och in... Får kika mer på detta.

Bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-461b4f00b5d4fe17a9cc49e11416e655.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-57cf47c81dfdf7b3b36c3ba81b8b6b7c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-d157c886a6fbc96363b97d9d092c3af1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-39005747b119b0a5a5a57b0e82172d0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-9efc5bf87ff476d01347f2def0e68a3d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-2385eac154439e290a1f2a669f117493.jpg

Filmer kommer när hon går som hon ska! smile
Senast redigerat av luuundh (20 maj 2013)


593 Inlägg
20 maj 2013
#663
Härligt att du börjar få ordning på mappningen !
Ser bra ut med stolarna, hade velat ha ett par själv sad
Fan va segt med diffen!  Hoppas du får tag i nå vettigt tillslut smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#664
Nissan200sx- skrev:
Härligt att du börjar få ordning på mappningen !
Ser bra ut med stolarna, hade velat ha ett par själv sad
Fan va segt med diffen!  Hoppas du får tag i nå vettigt tillslut smile

Ja, kul att äntligen få ut henne! smile
Tyvärr är ju inte originalstolarna dom roligaste men det börjar bli bra priser på sportstolar nu tycker jag, bara till att slå till! smile

Angående diffen så skall jag prova köra en runda till. Fick lite tips på nogs.se. smile


593 Inlägg
21 maj 2013
#665
luuundh skrev:
Nissan200sx- skrev:
Härligt att du börjar få ordning på mappningen !
Ser bra ut med stolarna, hade velat ha ett par själv sad
Fan va segt med diffen!  Hoppas du får tag i nå vettigt tillslut smile

Ja, kul att äntligen få ut henne! smile
Tyvärr är ju inte originalstolarna dom roligaste men det börjar bli bra priser på sportstolar nu tycker jag, bara till att slå till! smile

Angående diffen så skall jag prova köra en runda till. Fick lite tips på nogs.se. smile

Jo får bli ett par på sikt ! Bör nog dock prioritera lack när pengarna börjar rulla in ...

Låter bra ! Hoppas de löser sig, vad fick du för tips?


CLASSIFIED
646 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#666
Låter bra ! Hoppas de löser sig, vad fick du för tips?

Det löste sig, där var en del som åkt runt med liknande glapp utan ras som trodde det skulle funka. smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#667
Hej!

Var längesedan sist...

Har tyvärr inte haft tid att uppdatera och det är även lite snålt med bilder för tillfället.

Kan dock säga att bilen nu är körbar och besiktad, blankt papper! Så nu kan man pusta ut och börja med allt roligt.

Det som hänt innan besiktning är följande:
*Hjulinställning på jobb, slarvat bort pappret på vinklarna men kör -2* camber fram och -1,6* bak. 8*caster och fabriksinställd toe in. 0,05* har jag för mig. Bilen känns helt perfekt nu, nästan som en liten go-kart! smile

*Mappad på dellast och fullgas upp till runt 6000rpm på 0,5bar. Dock bråkar tomgången för oss då den går olika fett i från dag till dag. Ibland ligger den på lambda 0.9 och ibland 1.1. Väldigt konstigt men det är här man känner av originalboxens begränsningar. Verkar ha svårt att styra så pass stora spridare på tomgång, kör ju med 1200cc.

Sen märkte vi även på jobb att jag har olika mått på mina fälgar trots samma modell. Tre utav fälgarna är et45 och den fjärde et35. Har alltid undrat varför vänster fram ligger längre ut emot skärmen och äntligen fann vi svaret. Jävla piss, åker jag på ett set nya fälgar också... hmm

I helgen väntar Power No Bullshit-träffen, förhoppningsvis rullar jag dit med Nissen, så bara till att hojta om ni ser mig! smile

Tyvärr bara en bild idag, måste ju bevisa att hon gick igenom!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-a6b50eaed1fba43e3616ac245c2ffbf3.jpg


CLASSIFIED
646 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#669
John-s skrev:
Grattis Markus! smile

Tackar! smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#670
Halloj!

Oj vad mycket jag har fått kört! Äntligen!!! big_smile Tyvärr har tråden avstannat lite p.g.a. jag inte har hittat på något direkt med bilen förutom bytat tillbaka till original huvudbromscylinder samt nya bromsrör till denna.

Den är nu även mappad så pass att jag kan köra som jag vill utan större problem, laddar ca 1,1 med t28:an nu. Lambdan får för sig att vandra lite ibland på låga varv och lite belastning men det hittar vi ingen lösning på. Mest troligt NIStunet som inte klarar av att styra spridarna snyggt så långt ner. Tanken är ändå mer effekt och annat sprut till nästa år, så jag nöjer mig för i år. smile

Annars lirar allt kanon, bromsarna tar fruktansvärt bra sen jag bytade tillbaks till original huvudcylinder. Jag bytade ju endast bort den till en r33 GT-R huvudcylinder p.g.a. att jag ville ha bromsrören på andra sidan cylindern. Mitt gamla extraktorgrenrör gick nämligen väldigt närma dom. Men när jag nu monterade tillbaks original grenrör igen så går allt fritt. Problemet med r33 GT-R cylindern var att den är anpassad efter dom lite större Brembo-oken som kräver en lite annorlunda bromsbalans. När jag då hade GTS-T bromsar tog den mer bak än fram = livsfarligt. Som tur är märkte jag det första gången hemma utanför huset i 60-70km/h. Hade varit lite mer spännande på en avfart i 110km/h+ ... smile

Nya däck är även beställda då mina nuvarande ogillade konbanekörningen på Wangan-meet... smile Blir Federal 595 RS-R. En blandning av R-däck och gatdäck. Har bara hört bra om dom, ska bli skoj att testa!

Lite bilder:
Konbanekörning.
https://www1.garaget.org/archive/125/124043/219130/219130-3167337.jpg

https://www1.garaget.org/archive/125/124043/219130/219130-3167334.jpg

https://www1.garaget.org/archive/125/124043/219130/219130-3167342.jpg

Power No Bullshit Raceday.
https://www1.garaget.org/archive/125/124043/219130/219130-3167340.jpg

En bild ifrån en mappningsrunda.
https://www1.garaget.org/archive/125/124043/219130/219130-3138595.jpg

Hoppas jag kommer ihåg att uppdatera lite oftare... smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
#671
Halloj!

Snart dags att riva ner bilen igen! Längtar redan efter att få fortsätta bygga, man vänjer sig alldeles för fort vid effekt... smile Men bilen har funkat skitbra, inga problem alls i år förutom min Innovate MTX-L bredbandslambda som självdör utan anledning. Kan hända var som och när som, dock måste tändningen varit avslagen, så som tur är händer det inte under färd... Fruktansvärt jobbigt dock, många timmar har gått åt att fixa det men felet sitter nog inuti mätaren. Blir ny till nästa år.

Har 2 filmer att bjuda på idag!

Liten accelerationsfilm med missväxling, (så klart). Ville testat 100-200 och missar 4:an, får det till 11-12sekunder ändå så under 10 borde gå! smile Och ja, mätaren stämmer p.g.a. annan utväxling i s14diffen, den visar till och med för lite numera. smile



Sen provade jag att sladda lite för första gången med denna bilen, gick helt ok. Men mycket rattande blev det hehe... smile

Senast redigerat av luuundh (30 juli 2013)


CLASSIFIED
646 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#672
Då var bilen dynad!

Tackar Pelle, Johan och Alex för detta. Var kul att äntligen få effekten på papper!
Blev 338hk 399nm i motorn. Detta är vad jag vet det mesta någon plockat ur en standard s14-turbo på en ca18det. Så är väldigt nöjd för i år, körbarheten är till och med bättre än vad jag hoppats på. Riktigt skoj! smile

Men...! Nästa år bygger vi värre! :twisted:

Film:

Senast redigerat av luuundh (19 augusti 2013)


329 Inlägg
20 augusti 2013
#673
Gratulerar så hjärtligt till siffrorna! smile

CLASSIFIED
646 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#674
MeRoll88 skrev:
Gratulerar så hjärtligt till siffrorna! smile

Tackar så mycket! smile


329 Inlägg
20 augusti 2013
#675
luuundh skrev:
MeRoll88 skrev:
Gratulerar så hjärtligt till siffrorna! smile

Tackar så mycket! smile

Hur ska du bygga ut stallet så du får plats med mer hästar då? Ännu mer bearbetad topp? Vassare turbo? smile

CLASSIFIED
646 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#676
Hur ska du bygga ut stallet så du får plats med mer hästar då? Ännu mer bearbetad topp? Vassare turbo? smile

Ska jobba lite till med avgassidan i toppen, ett par andra kamaxlar, ny större turbo och nytt styrsytem till motorn. smile
Funderar även på att bygga nytt insug till den, får se hur mycket plånboken tillåter... smile


26 Inlägg
20 augusti 2013
#677
bra jobbat! snabb fråga, en s14 diff är ngt jag har planer att fixa till min. Är det bult on eller krävs det modd smile?

CLASSIFIED
646 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#678
bra jobbat! snabb fråga, en s14 diff är ngt jag har planer att fixa till min. Är det bult on eller krävs det modd smile?

Tack! Ja, du får flytta över bak-kåpan ifrån s13-diffen till s14 samt dom länge bultarna till som sitter i framkant på diffen. Köpte dessa på japtuning.se men finns så klart på Nissan också. På s13-diffen sitter inga bussningar i framkant men det gör det i s14-diffen, så antingen kör du med original s14-bussningar eller så gör du som jag gjorde, montera den stumt med solida aluminium-insatser.

Finns bilder i nått av mina album, kika där. En bild säger ju 1000ord säger dom. smile
Senast redigerat av luuundh (20 augusti 2013)


CLASSIFIED
646 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#679
Nu börjar snart vintermeckandet! Har redan börjat handla på min delar inför byggsäsongen. Bilder kommer så fort mina älsklingar anlänt! big_smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#680
Mina beställningar har anlänt och bilen är inrullad i garaget för sista gången för i år. Nu dröjer det ett halvt år innan den får se vårsolen igen. smile

Paketen innehöll följande:
*Tomei 8.8mm kammar med 260* duration.
*Tomei justerbara kamdrev.
*Supertech's ventilfjädersats med dubbla fjädrar samt titanretainers.
*Precision 46mm wastegate.
*CP-service grenrör med T3-fläns.

Den kommande säsongens mål är att fortfarande ha kvar den goa responsen som jag hade i år. Men nu när man vant sig vid effekten så får det gärna bli "några" hästar till. Tänker även förbättra väghållningen ytterligare, detta året har gått åt att känna på bilen och jag känner mig inte nöjd än. Mer om detta kommer senare.

Lite bilder på godiset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-33ccedbdd0702e333708dd9704a46bdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-2bcae1054eba05c2d879e936b94617ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-e011bcc97a6e544d6b118483c128a57b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-a0def7b4ef5c0685eada9aa93cc273b3.jpg

Förhoppningsvis trillar mitt nya styrsystem ner i brevlådan under nästa vecka. Därefter börjar byggandet! Lite tätare uppdateringar kommer då. smile

Ha de!
Senast redigerat av luuundh (17 oktober 2013)



Sök