3757
Sök

Nissan 200sx s13, OEM++

Solida tryckare, argare kammar, mer varv och högre laddtryck står på schemat! Dessutom kommer utsidan uppdateras en hel del!

CLASSIFIED
322 136 Visningar
Uppdaterades senast 27 februari 2017
CLASSIFIED
646 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#701
Operation insug fortsätter. Har under veckan trixat lite med flänsen och plåten där trattarna förs igenom. Fick matchporta insugsflänsen mot mellanbiten den ansluts emot, då den inte var 100% rätt. Slipade även hålen i plåten koniska så trattarna slöt tätt.

Efter detta började jag punkta upp och därefter helsvetsades det hela. Fick tyvärr slut på gas så den sista tratten får svetsas imorgon istället, då jag tänkte byta gasflaskan då.

Kan till sist berätta att jag väntar tillökning i familjen. Ni får ett par ledtrådar, den är kullagrad, bygger tryck och visslar jättemysigt. big_smile

Lite bilder då!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-c3cb30d2fd689d9aa9b040e0f4c46edd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-e94eddc1b045f9b00f556b0c98ce4ba1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-7772505c670249fe7c25a1b3174505a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-751703965e39b785624ac83cae4301a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-d0ed2f8382077700357f0d2628f1f35e.jpg
Senast redigerat av luuundh (30 januari 2014)


111 Inlägg
30 januari 2014
#702
Riktigt fint bygge! smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#703
Apexii skrev:
Riktigt fint bygge! smile

Tack o bock, kul att läsa! smile


Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
30 januari 2014
#704
snygga svetsar smile

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

CLASSIFIED
646 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#705
Lampan skrev:
snygga svetsar smile

Tackar så mycket! smile


434 Inlägg
31 januari 2014
#706
Håller med Lampan, Det gjorde du bra! big_smile Grattis till tårbån! Vilken blev det?

CLASSIFIED
646 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#707
Dometros skrev:
Håller med Lampan, Det gjorde du bra! big_smile Grattis till tårbån! Vilken blev det?

Tackar svenne! smile Det blev en Precision 5558 och kullagrad som sagt. smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#708
Fick besök av UPS på jobbet idag. Finns nog inget som gör en mer glad än att se UPS-bussen när man väntar på paket. big_smile

I det efterlängtade paketet låg en kullagrad Precision 5558 och gotta sig. Beställde även en turbomössa och packningssats till motorn samtidigt så dom var också med.

Annars har det inte hänt så jättemycket förutom att insuget börjar bli klart. Har punktat fast hela gaveln så nu återstår endast sidorna. Dessa får jag dock vänta med då uttag för MAP-sensor, tomgångsmotor, bromsservo samt en platta med push-on nipplar ska tillverkas och svetsas dit. Kommer köra med svart pneumatisk slang och push-on kopplingar nu istället för vanlig vakuumslang, känns tryggare och ser proffsigare ut, tycker jag.

Lite bilder då: smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-6223823231765debf4820a1363d3edf6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-2ba5d3056321b4578446aabb98af2a29.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-dbafd65bc3d9c15f6c006a8ce14d1373.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-62f5ea116e49e1a036dd1f77402e4205.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-f23544d4dbc74630b333c2df8ef501ae.jpg


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
3 februari 2014
#709
Ser ut att kunna bli riktigt trevligt smile

Glöm inte bara att köpa en till insugspackning då den i kittet är till för Japanska "butterfly" insuget, råka själv ut för det och upptäckte det inte fören vid slutmonteringen.

- Time Attack -

CLASSIFIED
646 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#710
NIzmO skrev:
Ser ut att kunna bli riktigt trevligt smile

Glöm inte bara att köpa en till insugspackning då den i kittet är till för Japanska "butterfly" insuget, råka själv ut för det och upptäckte det inte fören vid slutmonteringen.

Tack! smile

Ja, jag såg det också. Får beställa en gång till..

Blir förresten en catchtank till soppan nu ändå, inte värt att chansa. smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#711
Så, då var dom sista plåtarna färdigkapade till insuget, nu fattas jag bara ett paket med flänsar till MAP-sensorerna samt AN-svetsanslutningar. Dessa skall svetsas dit på plåtarna innan helsvetsningen kan börja.

Fick hem MAP/MAT-sensorerna idag, även TPS-sensor och VAG 115R tändspolar anlände samtidigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-431ab2c8df0ce65e2e5201fe57a676fe.jpg

Bilder på insuget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-21293972d0d931f474c0e6cb29c9af1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-596b0802464ac960d7de189f0eda1dbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-398bb459aca7d3eb49d12c1674b4e02f.jpg


Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
4 februari 2014
#712
insuget blir mumma!

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

392 Inlägg
5 februari 2014
#713
Ser ut å bli riktigt jävla bra det här smile
Finns det nån bra anledning till å bygga eget insug, är det för att kunna köra med större spjällhus kanske?
Samt tjänar man nån extra hk på det?
Alltid undrat smile

Lycka till.
MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

CLASSIFIED
646 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#714
Lampan skrev:
insuget blir mumma!

Tackar! smile

Orange_Dragon skrev:
Ser ut å bli riktigt jävla bra det här smile
Finns det nån bra anledning till å bygga eget insug, är det för att kunna köra med större spjällhus kanske?
Samt tjänar man nån extra hk på det?
Alltid undrat smile

Lycka till.
MVH//Jonas

Tackar så mycket!
Ofta bygger man nytt insug då man vill ha jämnare tryck i plenumet om original är t.ex för litet, ibland är originalinusug också felkonstruerade med spjällhuset på en plats som kan missgynnar vissa av cylindrarna. Så det kan beror på en del saker, oftast räcker nog grejerna längre än man tror dock.

Anledningen till varför jag gör det är att jag vill testa hur stor skillnad det gör, kommer ju köra bilen i bänk i år igen och ska bli skoj att jämföra kurvan från i fjol med den jag kommer ha i år. Tycker även originalinsuget är väldigt bökigt när man ska mecka, t.ex byta spridare. Ser inte heller så jätteroligt ut, tycker det blir en helt annan look på motorn med annat plenum. smile

Tack igen! smile


181 Inlägg
6 februari 2014
#715
luuundh skrev:
Lampan skrev:
insuget blir mumma!

Tackar! smile

Orange_Dragon skrev:
Ser ut å bli riktigt jävla bra det här smile
Finns det nån bra anledning till å bygga eget insug, är det för att kunna köra med större spjällhus kanske?
Samt tjänar man nån extra hk på det?
Alltid undrat smile

Lycka till.
MVH//Jonas

Tackar så mycket!
Ofta bygger man nytt insug då man vill ha jämnare tryck i plenumet om original är t.ex för litet, ibland är originalinusug också felkonstruerade med spjällhuset på en plats som kan missgynnar vissa av cylindrarna. Så det kan beror på en del saker, oftast räcker nog grejerna längre än man tror dock.

Anledningen till varför jag gör det är att jag vill testa hur stor skillnad det gör, kommer ju köra bilen i bänk i år igen och ska bli skoj att jämföra kurvan från i fjol med den jag kommer ha i år. Tycker även originalinsuget är väldigt bökigt när man ska mecka, t.ex byta spridare. Ser inte heller så jätteroligt ut, tycker det blir en helt annan look på motorn med annat plenum. smile

Tack igen! smile

Plenum bygge kan ju också göras för att ändra "karaktär/respons" också om jag fattat de rätt, med längden på trattarna, om de ska dra på hög eller låg varv.
Hur stort blev de ? kört med "standard" måttet på 1,3ggr motorvolymen ?


CLASSIFIED
646 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#716
Plenum bygge kan ju också göras för att ändra "karaktär/respons" också om jag fattat de rätt, med längden på trattarna, om de ska dra på hög eller låg varv.
Hur stort blev de ? kört med "standard" måttet på 1,3ggr motorvolymen ?

Visst är det så. I en perfekt värld med motorn i stativ hade jag byggt insuget efter mer beräkningar. Dock råder lite platsbrist då fjäderbenstornet begränsar storleken på plenumet samt längderna på runners. Så jag har byggt mitt insug efter vad jag själv tror blir bra. Har därför inte räknat på volymen än, det råder många bud på vad som är mest optimalt. Har inte läst på så värst mycket då jag som sagt inte får plats med några större plenum ändå.

Ska man vara så pass seriös och ta fram ett perfekt insug till just sin motorsetup så behövs nog en motorbänk så man kan prova hur motorn reagerar på dom olika längderna/volymen.

Hittade en trevlig PDF-fil efter att min kompis tipsat mig om hur moderna sportbilartillverkare stämmer av sina insug. Dom gör tvärt emot vad som alla är vana vid. Dom stämmer mot undertryckspulsen istället för övertryckspulsen. Ni som är intersserade, ta en titt! Sidan 15. http://www.sportauto.ee/porsche/catalog … 2-0803.pdf

smile
Senast redigerat av luuundh (6 februari 2014)


392 Inlägg
6 februari 2014
#717
luuundh skrev:
Lampan skrev:
insuget blir mumma!

Tackar! smile

Orange_Dragon skrev:
Ser ut å bli riktigt jävla bra det här smile
Finns det nån bra anledning till å bygga eget insug, är det för att kunna köra med större spjällhus kanske?
Samt tjänar man nån extra hk på det?
Alltid undrat smile

Lycka till.
MVH//Jonas

Tackar så mycket!
Ofta bygger man nytt insug då man vill ha jämnare tryck i plenumet om original är t.ex för litet, ibland är originalinusug också felkonstruerade med spjällhuset på en plats som kan missgynnar vissa av cylindrarna. Så det kan beror på en del saker, oftast räcker nog grejerna längre än man tror dock.

Anledningen till varför jag gör det är att jag vill testa hur stor skillnad det gör, kommer ju köra bilen i bänk i år igen och ska bli skoj att jämföra kurvan från i fjol med den jag kommer ha i år. Tycker även originalinsuget är väldigt bökigt när man ska mecka, t.ex byta spridare. Ser inte heller så jätteroligt ut, tycker det blir en helt annan look på motorn med annat plenum. smile

Tack igen! smile

Okay okay, Håller med till fullo att det ser bra mycket grymmare ut med ett insug så som du byggt än original.
Skulle själv vilja bygga ett eget mest bara för att det är snyggt. Å roligare att åka med nått man byggt själv.
Lite osäker dock på hur man ska beräkna ut alla mått å vinklar å skit. Så man inte bygger till det sämre wink
Ska bli spännande å se vilken skillnad det blir för dig sen.

Hur gör du med alla vacuum-anslutningar å grejor då?

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

CLASSIFIED
646 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#718
Okay okay, Håller med till fullo att det ser bra mycket grymmare ut med ett insug så som du byggt än original.
Skulle själv vilja bygga ett eget mest bara för att det är snyggt. Å roligare att åka med nått man byggt själv.
Lite osäker dock på hur man ska beräkna ut alla mått å vinklar å skit. Så man inte bygger till det sämre wink
Ska bli spännande å se vilken skillnad det blir för dig sen.

Hur gör du med alla vacuum-anslutningar å grejor då?

MVH//Jonas

Ja, själva byggandet tycker jag nästan är det roligaste. Finns väldigt mycket information, tyvärr har dom flesta olika teorier så det gäller att sålla bort en del och tänka efter själv, annars blir det inget gjort.. smile Brukar läsa på topplocksverkstan.se. Erland är väldigt kunnig och har svarat via mail på dom frågor jag haft så den sidan rekommenderar jag starkt!

Kommer svetsa dit en fläns till MAP/MAT-sensorn på ovansidan, på undersidan kommer jag svetsa dit en 10mm tjock fläns som jag kommer borra 4-5hål i och sen gänga vakuumanslutningar i. Sen tillkommer en AN8 svetsanslutning till tomgångsmotor och en AN6 till bromsservo. smile


392 Inlägg
6 februari 2014
#719
luuundh skrev:
Okay okay, Håller med till fullo att det ser bra mycket grymmare ut med ett insug så som du byggt än original.
Skulle själv vilja bygga ett eget mest bara för att det är snyggt. Å roligare att åka med nått man byggt själv.
Lite osäker dock på hur man ska beräkna ut alla mått å vinklar å skit. Så man inte bygger till det sämre wink
Ska bli spännande å se vilken skillnad det blir för dig sen.

Hur gör du med alla vacuum-anslutningar å grejor då?

MVH//Jonas

Ja, själva byggandet tycker jag nästan är det roligaste. Finns väldigt mycket information, tyvärr har dom flesta olika teorier så det gäller att sålla bort en del och tänka efter själv, annars blir det inget gjort.. smile Brukar läsa på topplocksverkstan.se. Erland är väldigt kunnig och har svarat via mail på dom frågor jag haft så den sidan rekommenderar jag starkt!

Kommer svetsa dit en fläns till MAP/MAT-sensorn på ovansidan, på undersidan kommer jag svetsa dit en 10mm tjock fläns som jag kommer borra 4-5hål i och sen gänga vakuumanslutningar i. Sen tillkommer en AN8 svetsanslutning till tomgångsmotor och en AN6 till bromsservo. smile

Nice, då ska jag gå in där å kika.
Okay, kommer nog bli skitbra det.
Ser fram emot mycket bilder på det färdiga insuget sen smile
Tack för infon.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

CLASSIFIED
646 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#720
Nice, då ska jag gå in där å kika.
Okay, kommer nog bli skitbra det.
Ser fram emot mycket bilder på det färdiga insuget sen smile
Tack för infon.

Gör så!

Jag hoppas det, javisst det kommer bilder så fort jag fått hem material till att tillverka flänsarna.

Ingen fara, det är kul med frågor. smile



Sök