3869
Sök

Nissan 200sx s13, OEM++

Solida tryckare, argare kammar, mer varv och högre laddtryck står på schemat! Dessutom kommer utsidan uppdateras en hel del!

CLASSIFIED
322 140 Visningar
Uppdaterades senast 27 februari 2017
CLASSIFIED
646 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#721
Dags för en uppdatering igen.

I väntan på delar (som vanligt) så fick jag ett ryck och började lossa dom sista sakerna som krävdes innan motorlyft. Så igår åkte den rackaren ur bilen igen.

Har börjat riva så smått och fick även tittat till vevlagerna snabbt. Blev för dåliga bilder för att posta här på dom tyvärr, så jag uppdaterar så fort bättre bilder är ordnade.

Var tvungen att hänga dit alla delar på motorn innan det lyftes ut för lite motivation. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-17fda55b165b7826cf43973fce00c52e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-79f0f759e98b69b3fba77f01ba4277e6.jpg

Så var det dags igen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-bdff4324a359c961c38486c49fcfe4af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-f8c2935f1ff85b30868b154b5c057858.jpg

Tack för bilderna Simon. "hejpadig"
Senast redigerat av luuundh (10 februari 2014)


CLASSIFIED
646 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#722
Uppdatering på ingång!

Har hänt en del sedan sist, har varit dålig på att uppdatera bara..

Motorn är helt ner-riven, innan den revs ner helt gjordes ett leak-down test som visade fin-fina siffror! Endast 5-10% förbi-läck på samtliga cylindrar trots kall motor. Så den är frisk och redo för en säsong till. Lagerna såg mycket bättre ut i år med, slipning och balansering av vev gjorde mycket, även det extra lagerspelet har nog bidragit till ett finare slitage. Kommer dock handla ett nytt sett lager för både vev/ram då jag var tvungen att torka bort coatingen ifrån lagerna för att se ordentligt. Inga större pengar till denna motorn ändå så det är det värt. smile

Ska imorgon plocka ur ventilerna ur toppen och lämna in dom för backcut-slipning, efter det ska dom i toppen igen med supertechs ventilfjädersats. Blir till att köra allt i hetvattentvätten på jobb när man ändå är igång. smile

Har även jobbat en del på insuget, som nu är punktat och redo för helsvetsning. Tillverkade egna MAP-sensor flänsar av 10mm rostfritt (Ja, det var ett helvete). Gjorde även en platta med gängade vakuumanslutningar av samma material. Sen svetsade jag AN-anslutningar till dom större grejerna, så som bromsservo och tomgångsmotor-anslutning. Måste tacka Meccom i Klippan igen för den fina hjälpen med flänsar och rör, blir förjävla bra! smile

Lite bilder efter all denna text då! smile

Spjällhusflänsen svetsad i konan som skall ansluta mot insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-1039d41d917a2af05d9377800617b6a0.jpg

Undersidan av plenumet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-0a3e786bda1cc7d51c5c97fa6c0f89a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-2d1e2c31ba167569518183b7123f22d1.jpg

MAP-flänsen ditsvetsad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-9611ce8f86048dcd5698b256522587ca.jpg

Ovansidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-57b3dd5d1a34b38befefad31ff5301fc.jpg

Lite bonusbilder!

Lackerat motorutrymme!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-7c75a3bb882a55c36b81d4155d207888.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-6608d04879ff484416e2e80aec82a820.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-9f9ec967ccfe987dedddf24d60327171.jpg

Och till sist mitt sjukt fina triggerhjul, designat av min käre vän Alex och utskuret av min andra käre vän Stoffe. Den lite intresserade märker nog något speciellt med "lättningshålen" smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-13f070ad7c22c0f835b9b4f19b90bcb8.jpg

Over and out! smile
Senast redigerat av luuundh (26 februari 2014)


227 Inlägg
CLASSIFIED
646 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#724
H_landen skrev:
lättningshålen = formen av ett nissan märke? smile

Stämmer bra de! smile


42 Inlägg
1 mars 2014
#725
sjukt snyggt o seriöst!
Detta blir super!


CLASSIFIED
646 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#726
Berggren71 skrev:
sjukt snyggt o seriöst!
Detta blir super!

Tack! smile Ja, jag hoppas på det smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#727
Operation insug är nu klart, fick också provtryckt det på jobb men dessvärre läcker spjällhuset i axeltätningarna så nya lager med ordentliga tätningar är beställda. Ska provtryckas igen så fort det är monterat. smile

Annars har jag börjat pilla ihop alla detaljer i motorutrymmet igen nu efter lack, blästrade en del grejer hos en kompis som det sedan lades ny fin färg på. Bl.a torkarmotor, bromsservo, säkringsboxkonsol, gasvajerhållare m.m. Så nu börjar det se ut som ett motorrum igen.

Väntar på lager och backcutslipning av ventilerna innan jag kan börja sätta ihop motorn igen, har samtliga packningar hemma så det närmar sig. smile

Bilder på insug och även på en catchtank till vevhusventilationen jag svetsade ihop lite snabbt ikväll kommer här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-cc772f0d9b21357fa2181c434ab45d07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-78d43ce7fb1f6344bc2dea2242d1b0ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-ed7da98f3d9ebbd02498764f19dfe468.jpg
Senast redigerat av luuundh (5 mars 2014)


222 Inlägg
2 april 2014
#728
läst igenom hela tråden nu och det är ett jävla bra bygge du håller på med! jag skulle gett upp för länge sedan xD
Har du aldrig haft problem med besiktningen med tanke på allt trimmande? eller bryr de sig helt enkelt inte? smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

CLASSIFIED
646 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#729
AndreAron skrev:
läst igenom hela tråden nu och det är ett jävla bra bygge du håller på med! jag skulle gett upp för länge sedan xD
Har du aldrig haft problem med besiktningen med tanke på allt trimmande? eller bryr de sig helt enkelt inte? smile

Tack, ja det var en del motgångar i början men man har lärt sig mycket på vägen! smile

Bilen gick rakt igenom besiktningen med alla modifieringar som jag körde med 2013. Tror det blir värre nu med toppmonterad turbo dock, så får se hur jag löser det. smile


222 Inlägg
2 april 2014
#730
luuundh skrev:
AndreAron skrev:
läst igenom hela tråden nu och det är ett jävla bra bygge du håller på med! jag skulle gett upp för länge sedan xD
Har du aldrig haft problem med besiktningen med tanke på allt trimmande? eller bryr de sig helt enkelt inte? smile

Tack, ja det var en del motgångar i början men man har lärt sig mycket på vägen! smile

Bilen gick rakt igenom besiktningen med alla modifieringar som jag körde med 2013. Tror det blir värre nu med toppmonterad turbo dock, så får se hur jag löser det. smile

Grymt! Är sugen på en 200sx men med lagom hästar, så var lite bekymrad med hela grejen om man får trimma eller inte men nu verkar det lugnt tongue Du får väl ge lite extra pengar till deras kaffebössa så kanske det löser sig wink

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

CLASSIFIED
646 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#731
Grymt! Är sugen på en 200sx men med lagom hästar, så var lite bekymrad med hela grejen om man får trimma eller inte men nu verkar det lugnt tongue Du får väl ge lite extra pengar till deras kaffebössa så kanske det löser sig wink

Ok! Ja, ska jag vara ärlig så räcker dom hästarna jag hade förra året långt, det är ju en relativt lätt bil. smile

Ja, pratade nyligen med en besiktningstekniker om just "småmods". Och han sa det att så länge det är snyggt utfört och det inte sitter någon jätteturbo, så brukar dom skita i det. Hehe mutor har jag aldrig testat, tror dom är rätt svårflörtade hehe smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
3 april 2014
Trådstartare
#732
Nu var det tid för en uppdatering, var ett tag sen sist.

Motorn har varit nerriven och kontrollerad, bytte lager och alla packningar. Tog även ett ryck med toppen, glasblästrade den hos en polare och monterade sedan mina nyslipade ventiler och Supertechs ventilfjädersats. Ventilerna blev riktigt fina och toppen likaså, så det var en fröjd att montera. Dock var det lite tråkigt då mina nya kamaxlar som lyfter högre än original kilade fast sig vid montering. Detta berodde på att nocken på kamaxeln tog emot i toppen precis innan dom nådde tryckaren, originalkammarna måste ha en sjukt lite frigång då dessa endast lyfter 0.3mm högre. Fick i alla fall plocka av toppen igen och fila bort lite material så kammarna gick fritt.

Efter detta blev det en massa lackering av diverse smådetaljer, servobehållare, kamkåpa, expansionskärl, det nya insuget m.m. Tillverkade även en hållare till vevaxeltriggern nyligen, var lite klurigt då servoremmen var mitt för stället där jag tänkt placera den, detta gick dock att lösa på ett relativt smidigt sätt. Har även börjat lite smått med kamsynk-triggern. Hållaren är färdig, ska bara tillverka två spacers så givaren kommer ut lite. Efter detta hade jag tänkt lura ut min kära vän Alex till garaget, då han hade ett väldigt fint excelark som underlättar en del vid kamaxelmätning som står näst på listan. Kammarna ska mätas upp så vi har 100% koll på hur dom står samt hur bra tillverkarens spec stämmer. smile

När allt detta är klart ska motorn i sen väntar soppasystembygge och kabeldragning av motorhärvan. Sen börjar det närma sig uppstart, min nybeställda koppling borde ha anlänt tills dess. smile

Här kommer lite bilder:

Kamsynkgivare med nytillverkad hållare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-9199c6ee9efb7c8401fdd180c0d3bb15.jpg

Modifierad kamkåpa, måste ju blotta mina nya drev! smile Förenklar även en del om man skulle få för sig att ställa om kammarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-838cf134eb5cdb09cab22e85a2819e8c.jpg

Helhetsbild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-c726413607ab69d522af35bbf42f77cf.jpg

Insuget lackat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-354667ef88521fd533a8428888830863.jpg

Undersida med alla anslutningar + tomgångsmotor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-590e9cf104a3d544a6dbedb56ccd3381.jpg

Lösningen för trigger nere på veven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-4c908fd3d2d7c429c517c8615cc16d01.jpg

Egentillverkat expansionskärl.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-bf57e6352d3811c3c02f80e7b326b25b.jpg

Blivande oljecatchtank. Kommer monteras på gamla ABS-enhetens plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-d231dd82f721da51ed64b5a614388a6c.jpg

Nya soppapumparna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-98d52a7591fa6b60695bf9a7a7139c40.jpg

Glasblästrad topp med allt nytt godis monterat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-db9b126040e6bce4f59f6a60b2ee3c11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-23bf831d57afb83a1ae072d87c7c9277.jpg

Ska försöka bättra mig med tätare uppdateringar! smile


21 Inlägg
4 april 2014
#733
Snyggt! Vart beställer du dina lager och packningar ifrån och vad brukar en sån renovering gå på?  Håller på och ska byta lager och packningar i min nu tänkte jag smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#734
Tack! smile

www.FRSport.com har det mesta, blir inga stora pengar om det enbart är lager/packningar som skall bytas. smile


39 Inlägg
9 april 2014
#735
Läst igenom hela projektet nu i ca 2 timmar! BIG UP! Du har verkligen börjat på botten och kämpat dig upp! Imponerande!


CLASSIFIED
646 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#736
Qulle skrev:
Läst igenom hela projektet nu i ca 2 timmar! BIG UP! Du har verkligen börjat på botten och kämpat dig upp! Imponerande!

Tack, det var kul att läsa! smile


261 Inlägg
12 april 2014
#737
fint blir de!  tummen upp!smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#738
toomracing skrev:
fint blir de!  tummen upp!smile

Tackar! smile


CLASSIFIED
646 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#739
Nu var motorn i bilen igen!

Fick hem min nya koppling tidigare i veckan och hade planerat att lyfta i motorn så fort jag fått monterat den. Dessvärre var godstjockleken inte densamma på det nya svänghjulet. Det var tunnare och det betydde att bultarna bottnade i hålen innan dom låg an mot svänghjulet. Mail är skickat till säljaren och hoppas på en snabb lösning av problemet. Så motorn fick åka i utan koppling, den kan jag alltid montera underifrån.

Sen började jag så smått med härvan, har lagt ut kablarna på ett ungefär var dom kommer att gå. Ska bara ha fatt i lite kontakter och verktyg till att stifta ur dom med sen ska jag dra dom ordentligt.

Efter detta byggde jag tryckrören mellan turbo och intercooler, nytt fäste till servobehållare, kapade konsolen till en av säkringsboxarna och svetsade om för frigång till insuget samt lackerade dom ombyggda delarna. Fick även tömt tanken på gammal etanol samt påbörjat lite dragning av bränsleslangarna bak i bagaget ikväll. Tänkte fortsätta med detta i veckan.

Bilderna!

Motor i!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-897c3a8bbd347bc42f497ce4ebbc62f3.jpg

kamsynkgivare med den egentillverkade hållaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-2cba31d8bb06e32b144d181f99205aa9.jpg

Nysvetsade samt lackerade tryckrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-caf2959010b552284f4e698f37f265ea.jpg

Bränsle-catchtank,
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-be351a834d4d2b9b499818d64d14fddc.jpg

OS Giken TS2BD dubbelskivig koppling.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-d2cc0e1e4938cbe921640067428eeb21.jpg

Ska försöka ha mobilen laddad i veckan så jag kan ta fler foton. smile


14 Inlägg
13 april 2014
#740
Ser grymt ut! Vad använde du för färg på tryckrören?
/Tobias

Saab


Sök