Köpråd: BMW 118D vs 120D -08

henna
26 oktober 2012 · 28 Inlägg

Seth skrev:
hur är bagaget gentemot en hund i 30kgs klassen. om man får hoppa in lite snabbt

Jag skulle inte rekommendera bagaget för en hund i 30 kg klassen. Har en hund i 50kgs klassen och jag skulle aldrig drömma om att ha honom där bak i bagaget.. Det är lite trångt..

"Alltid lär man sig något nytt!"
BMW 525d F11 "Mr Grey" (2011)
henna
26 oktober 2012 · 28 Inlägg

wejan skrev:
Har en Bmw 118D -08, 6000mil på mätaren..Nöjd som aldrig förr, tro det eller ej..Var lite nervös inför endast 143hk men måste säga att vridet levererar ändå. Mycket härlig bil! Saknar dock Ep3:ans ljud(förra bilen)..
Har nu en annan fråga om någon vet en bra sida där man kan beställa svarta njurar? Vet att det finns på Schnneidermann(stavning)..Men tänkte bara se om det finns fler alternativ.

Tack för hjälpen med bil valet!

Saknar du ljudet ifrån motorn? Det går att fixa med grövre avgassystem.. Då får du lite mer ljud..
När jag köpte min bil saknade jag ljudet från tidigare bil, men det går egentligen inte att jämföra ljudet från en bensinbil och en dieselbil.. NU har jag fixat till det så nu låter den kungligt.. smile Så nu har jag en bil jag är fullt nöjd med..
Den bästa bil jag har haft faktiskt! Bekväm, kaxig, låg bränsleförbrukning, billig skatt, pigg och rolig att köra.. smile

"Alltid lär man sig något nytt!"
BMW 525d F11 "Mr Grey" (2011)
C-Herbst Sous Chef
26 oktober 2012 · 389 Inlägg

men då är det ingen bil du rekomenderar för vinterkörning pga lätt bak?

henna
27 oktober 2012 · 28 Inlägg

Smaken är som baken..
Vill man ha en rolig bil så ska man ha en BMW 1-serie.. Men jag tycker själv att baken är lätt på den och det har jag hört fler som säger.. Sedan beror det säkert mycket på vinterdäcken som sagt..
Jag hade min bil upp till Sälen i vintras och den tog sig fram även om baken kom lite då o då.. Var bl.a ute o övade mycket på istäckta stora parkeringar förra vintern och den är inte lätt att manövrera när man väl får släng.. Tycker jag.. (Tycker även min sambo som har en 940 som vinterbil..) wink
Men frågar du någon annan så säger de säkert att den är superlätt att fånga upp när den väl har släppt ut baken.. Sedan är den lättare med DTC:n i.. Den blir mkt lugnare i rörelserna upplevde jag..

Jag skulle iallafall inte sälja min bmw för att den är lätt i baken.. Och jag valde inte en annan vinterbil för att den är det utan för att "spara" mil och skick på den.. Bor man i centrala göteborg så är det inget roligt att ha en fin bil under vintern om man är pedant som jag.. wink

Men jag tycker inte att du ska välja bort bmw 1-serien för att den är lätt i baken eller inte.. Vad vill du använda bilen till? En rolig bekväm året-runt-bil eller en busbil på vintern?

Senast redigerat av henna (27 oktober 2012)

"Alltid lär man sig något nytt!"
BMW 525d F11 "Mr Grey" (2011)
C-Herbst Sous Chef
27 oktober 2012 · 389 Inlägg

Okej smile jag hade tänkt mig den som lite roligare och  halvpraktisk åretrunt bil, så vill ha en drift säker som man kan köra alltid med.
Men då går den att köra bara man är lite uppmärksam :-)

C-Herbst Sous Chef
28 oktober 2012 · 389 Inlägg

hittade denna på autopower..   

DSC har tre lägen:
1. DSC = antispinn och antisladd. (detta läge är aktiverat från start)
2. DTC = antispinn avstängt och ett mer passivt antisladd. (ett tryck på DTC knappen)
3. Avstängt = alla funktioner som rör DSC är avstängda. (tryck och håll inne DTC knappen i ett par sekunder)     


är det likadant på alla 1 serie?

Stefan_N
28 oktober 2012 · 347 Inlägg

Japp de skulle jag tro smile så är de på min iaf.



C-Herbst skrev:
hittade denna på autopower..   

DSC har tre lägen:
1. DSC = antispinn och antisladd. (detta läge är aktiverat från start)
2. DTC = antispinn avstängt och ett mer passivt antisladd. (ett tryck på DTC knappen)
3. Avstängt = alla funktioner som rör DSC är avstängda. (tryck och håll inne DTC knappen i ett par sekunder)     


är det likadant på alla 1 serie?

henna
28 oktober 2012 · 28 Inlägg

Ja den går definitivt att köra om man är uppmärkssam.. Hjälpsystemet är kanon också..
Så funkar det på min också som du skriver om DSC, DTC.. smile

"Alltid lär man sig något nytt!"
BMW 525d F11 "Mr Grey" (2011)
Rquired Allmänt envis
28 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Visst fungerar det så, på alla nyare standardmodeller från märket inklusive min egen. DTC är ett trevligt läge alla moderna bilar borde ha så man slipper elektronik som frenetiskt rycker och sliter i bilen vid kraftig halka utan att för den sakens skull vara helt utan en livlina ifall man som förare inte hinner med eller inte reagerar rätt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang