Har under ett antal år laborerat med olika uppsättningar och varianter av NBB Alpha 225...
2 fjärr + 1 pencil
2 fjärr + 2 pencil
2 fjärr + 3 pencil
3 pencil
4 fjärr
4 fjärr + 2 pencil
Av allt detta var jag kanske mest nöjd med 2 fjärr + 3 pencil, men jag kan inte säga att jag någon gång var 100% nöjd med ljusbilden jag kunde "bygga" med materialet jag hade.
Så, jag plockade bort allt vad NBB hette och köpte fyra st. Bosch Navigator till vilka jag flyttade över xenonet från NBB. 2 fjärr och 2 pencil monterades på rad framför grillen. Med dessa blev jag väldigt nöjd med pencilljusbilden, bred och hög och stor, inga starka runda klot som kunde störa, bara mängder av ljus. Fjärrljusen var jag också tämligen nöjd med, bra bredd och inte alltför stark kärna. Tyvärr fick dessa bara sitta på bilen i en dryg vecka innan någon annan tyckte att hen behövde dem bättre än jag...
Efter att ha fått både en uppsättning NBB Alpha och dessa Navigatorer stulna har jag helt tappat lusten att ha dyra fina märkesljus på bilen så jag klurade lite och kom fram till att NBB Alpha 175 är tillräckligt billiga för att inte tilltala tjuvar men ändå tillräckligt bra för att jag ska bli nöjd. Tyvärr verkar NBB (eller vad de nu heter nuförtiden, ABL Lights?) slutat tillverka just 175:orna, det var inte det lättaste att hitta en butik (fysisk eller internet) som hade pencilljusbild på lager. Fjärr var inga problem, men just pencilljusen verkar vara väldigt ovanliga.. Hittade till slut Mekonomen i Boden som hade ett antal på lager, så jag beställde 3 pencil och 2 fjärr.
Monterade dessa på bilen (fem på rad, F P P P F, framför grillen) i fredags med nya fina 4300K-lampor. Efter stagning och injustering på en fin raksträcka kan jag nu säga att mer nöjd har jag nog aldrig varit. Det finns inte en mörk fläck i ljusväggen trots att den är åtminstone 100 meter bred på 200 meters håll. De lyser givetvis kortare än exempelvis 225:orna, men jag kan inte säga att jag saknar längden, inte när jag ser hur jämn och fin ljusbild man faktiskt kan bygga med dessa. Fjärrljusen lyser kanske 400 meter med bra styrka/användbart ljus, pencilljusen runt 700 meter om jag ska försöka mig på en uppskattning. I och med att brytningen sitter i glaset och inte i reflektorn får man som någon tidigare skrivit inte den skarpa kärnan och betydligt svagare ströljuset som exempelvis 225:orna ger...
Har försökt mig på att ta bild på hur det lyser men det blir inte bra nog att jag vill visa upp alstren, ska försöka muta en kompis med fotointresse att göra ett försök någon kväll i veckan på en bra plats.
Kan förvisso bjuda på en tämligen dålig mobilbild på hur det ser ut på bilen i alla fall:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171251/171251-ce81ecc7a1a77ee3de53cd4f9f63a06b.jpg]()
Min slutsats blir i alla fall att jag hädanefter aldrig kommer att lägga några pengar på NBB Alpha 225, de är nämligen inte värda merkostnaden mot de jag nu har på bilen. Den enda fördelen de har är att de har okrossbar lins. Allt annat är enligt mig sämre eller inte värt merkostnaden. Bosch Navigator gillade jag förvisso, men de var ganska tunga, småkrångliga att konvertera och heller inte värda merkostnaden.