3663
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
19 oktober 2012
Köper jag ny bil i Vår så funderar jag på att spara ihop lite extracash för att göra nåt projekt. Funderar på att göra nåt fett LED-Projekt.
Man får ju aldrig längden med LED. Men lyser det 200-300 meter så är jag nöjd.

Svetsare
1 209 Inlägg
19 oktober 2012
nån som vet nåt om dessa? Lyser bra? Kan ju inte jämnföra mot mina 5 bosch men duger dessa iställe för mina stora?
Misstänker dom inte lyser långt men brett? Lätt att xenon konvertera? Är H11 i denna ramp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48474/48474-8fed7c48705dbfea3196f9bb155ae579.jpg

(Bara fantasin sätter gränserna)

7 490 Inlägg
19 oktober 2012
MammDiin skrev:
granadadr skrev:
G-TECH skrev:

Inte jag men har haft polare som har råkat ut för detta.

Föreligger störningar på radiomottagning prova att flytta högspänningskablar mellan xenonlampan och ballasten så dom inte ligger ihopbuntade med fordonets ordinarie elkablar eller överför magnetfält till bilens metallchassi.
Om detta inte löser problemet anslut ett EMC avstörningsfilter till respektive drivdon.

http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/ka … ilter.html

nja,, jag är inte lika säker på det,, jag har xenon i ALLA lampor,, hel å halvljus,+ extraljus då,,
MEN jag har bara störningar på extraljusen å inte på hel å halv orginal,, men ballasterna är på samma ställe wink

ps snygg bild wink me LIKE

Men är alla ballaster samma modell och effekt?

ja wink

733 Inlägg
19 oktober 2012
G-TECH skrev:
benz_89 skrev:
fabbemannen skrev:

Det ser kanske inte så värst sexigt ut tongue

lyser ju bara grönt nån sek. när lampan nått full styrka lyser det gult smile Men kör du på 6000K lär det ju lysa lite mer åt det gröna hållet big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-e99e3006939e53bcb08e60feda42b0e9.jpg

big_smilebig_smilebig_smile

Dedär lös grönt! cool

7 490 Inlägg
19 oktober 2012
G-TECH skrev:
Caffe skrev:
johan740_89 skrev:

läste lite nu men dom står ju för om det är fel på grejorna

Fast G-TECH är sponsrad av "de andra" dvs .se så han är jävligt snabb att gnälla när någon drar upp .nu i tråden...

Du känner inte till bakgrunden av det hela, det är därför jag säger till och tipsar andra om .SE

De flesta här inne vet varför, och det snacket tas inte upp här av många anledningar.

Och det har absolut inget att göra med att jag är "sponsrad" av dem! Det finns många andra företag som är bra oxå och dem har vi tillsammans lagt upp på första sidan "om någon läser den sidan ibland".

i det fallet håller jag med dig till 100% för om se, har bra grejjor jämfört med Nu så klart det ska komma fram wink

414 Inlägg
19 oktober 2012
Sitter och funderar på om jag ska xenon konvertera mina extraljus igen. Förra gången jag hade xenon 55w ej snabbstartande så tappade bilen varvtalet och nästan dog. så bytte till 35W snabbstartande och då dog bilen på motorvägen vid ett antal tillfälen. Ibland tändes bara 1 extraljus istället för 2 bytte lampor och ballaster men inget hjälpte. Hade 40 amp relä med medföljande relä kablar. Funkande utan problem med halogen-

Nu har jag monterat halogen extraljusen igen dock med 6mm2 kablar sebarat jord osv funderar på att köra dubbla 6mm2 kablar från batteri till relä.  Alla kablar till från relä osv är nu 6mm2

Även försökt hålla alla kablar så korta som möjligt. Så tänder jag helljus och extraljus nu rör sig knabbt varvmätaren.

Om jag monterar xenon och bilen dör eller dampar igen vad kan felet vara?
Senast redigerat av Ankmeister (19 oktober 2012)

7 490 Inlägg
19 oktober 2012
Ankmeister skrev:
Sitter och funderar på om jag ska xenon konvertera mina extraljus igen. Förra gången jag hade xenon 55w ej snabbstartande så tappade bilen varvtalet och nästan dog. så bytte till 35W snabbstartande och då dog bilen på motorvägen vid ett antal tillfälen. Ibland tändes bara 1 extraljus istället för 2 bytte lampor och ballaster men inget hjälpte. Hade 40 amp relä med medföljande relä kablar. Funkande utan problem med halogen-

Nu har jag monterat halogen extraljusen igen dock med 6mm2 kablar sebarat jord osv funderar på att köra dubbla 6mm2 kablar från batteri till relä.  Alla kablar till från relä osv är nu 6mm2

Även försökt hålla alla kablar så korta som möjligt. Så tänder jag helljus och extraljus nu rör sig knabbt varvmätaren.

ja du,, jag har aldrig hört talas om det problemet att bilen dör pga xenon,, att nån ej tänder kan vara ström problem,, så de inte orkar tända båda,, eller blinkar,, märkte det när jag fulmonterade xenon i backljuset

Team Breehäng
1 623 Inlägg
19 oktober 2012
Ankmeister skrev:

Konstigt, min går ner i varv men inte så den håller på att stanna, då har jag 3x55w xenon och 2x100w halogen i extraljusen smile
Vad har du för generator då?

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
NiklasAndersson skrev:
AD_ skrev:
G-TECH skrev:
Hur många här inne är på vår Facebook mötesplats?
https://www.facebook.com/groups/259863437403026

Jag är med smile

Jag är inne med jämna mellanrum smile

Jag är inne varje dag när det har skrivit nya inlägg tongueD

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

802 Inlägg
19 oktober 2012
G-TECH skrev:
C_A_T skrev:
G-TECH skrev:

70w ballasten har en tendens att störa, men jag ska göra fler tester. Det som störs är då bara min inspelnings utrustning, har inte testat om den stör radion ännu... Mer tester skall göras imorgon smile

Låter bra. Är sugen på att köpa just 70speedstarter. Men inge roligt om det stör radion.

Jag testade speed starter ballasten idag då jag hade radion på, och den störde inte ut den. Den stör bara ut min GoPro kamera vid inspelning, iofs gör de flesta ballaster det när man är för nära ballasterna. Jag brukar ju inte ha kameran så nära ballasterna då jag filmar mina extraljus.

Jag vet jag iaf att det inte är ngr problem med att köpa dom då wink

802 Inlägg
19 oktober 2012
Lordh skrev:
Någon som vet vilka stift som går till vad på min Volvo original extraljusknapp?

4 stift med inbyggd lampa. 2 för styrning samt 2 till lampan

Stift:
Y
S
31
+

Vad ska ligga på vad? smile

Har googlat utan resultat

Jag tror detta är rätt: + Är pluskabeln med säkring direkt från batteriet.
31 är Jord.
S är styrströmmen från lampan.
Y är strömmen från knappen till reläet.

Kollade på google jag med men hittade inget. Men så här hade jag kopplat. Koppla knappen i motorrummet och se om det är rätt innan du sätter in den så slipper du dra kablar i onödan.

3 151 Inlägg
19 oktober 2012
C_A_T skrev:
Lordh skrev:
Någon som vet vilka stift som går till vad på min Volvo original extraljusknapp?

Stift:
Y
S
31
+

31 är Jord.

Kollade på google jag med men hittade inget. Men så här hade jag kopplat. Koppla knappen i motorrummet och se om det är rätt innan du sätter in den så slipper du dra kablar i onödan.

Även jag gissar på detta, men inget jag är säker på.

130 Inlägg
19 oktober 2012
Mervolic skrev:
C_A_T skrev:
Lordh skrev:

Stift:
Y
S
31
+

31 är Jord.

Även jag gissar på detta, men inget jag är säker på.

Har mätt upp strömbrytaren och kommit fram till att i "till"-läge så sluter den stift + och S, och mellan 31 och Y är där alltid krets.

Är det en som har skrivit här på garaget. Som jag tolkar det han skrivit så ska diod på + eller - på 31 och Y, och själva brytningen är på + och S. Alltså styrningen går från heljusets kabel till +, vidare genom brytaren till relät, och 31 och Y spelar ingen roll, bara att byta om det är fel?

Stämmer detta tror ni?

edit: Kan jag iuförsig summra mig till också, men har ingen hemma.
Senast redigerat av Lordh (19 oktober 2012)

GL77
19 oktober 2012
Trådstartare
benz_89 skrev:
G-TECH skrev:
benz_89 skrev:

lyser ju bara grönt nån sek. när lampan nått full styrka lyser det gult smile Men kör du på 6000K lär det ju lysa lite mer åt det gröna hållet big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-e99e3006939e53bcb08e60feda42b0e9.jpg

big_smilebig_smilebig_smile

Dedär lös grönt! cool

Ja det blev snyggt smile

82 Inlägg
19 oktober 2012
Mitt helljus xenon smile

https://www1.garaget.org/archive/186/185834/309670/309670-2931357.jpg

3 151 Inlägg
19 oktober 2012

82 Inlägg
19 oktober 2012
Mervolic skrev:

Lyser bra? smile

Absolut, mycket bättre än original iaf.

Funderar på att ha extraljus oxå, men det är inte så bråttom. Jag ska nog konvertera halvljuset först smile

GL77
19 oktober 2012
Trådstartare
mrpalmer skrev:

Hur många watt?

35w står det på ballasten på hans sida wink

* Voff voff *
11 006 Inlägg
19 oktober 2012
Lika bra att slänga upp en bild på hur min ser ut med fjärrljusen på: smile

http://www.braadhe.se/V70N4/V70N4extraljus1.jpg

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (19 oktober 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök