3412
Sök

Den stora extraljus tråden

414 Inlägg
19 oktober 2012
#4741
ja du,, jag har aldrig hört talas om det problemet att bilen dör pga xenon,, att nån ej tänder kan vara ström problem,, så de inte orkar tända båda,, eller blinkar,, märkte det när jag fulmonterade xenon i backljuset

kan tillläga att bilen är automat. Att det slocknar är ju att dåligt med ström kass jord men att bilen dör i 100 km/h på motorvägen är mindre roligt.

Konstigt, min går ner i varv men inte så den håller på att stanna, då har jag 3x55w xenon och 2x100w halogen i extraljusen smile
Vad har du för generator då?

Den rör sig knappt med 2x55w halogen men den har ju sagt dött vid 2 tillfällen på motorvägen.
Tror det sitter en 100 ah generator.
Mätt på batteriet med motor igång levererar den 13.7v och den ger samma volt med all tänkbar utrustning igång så den är inte dålig.


7 490 Inlägg
19 oktober 2012
#4742
Ankmeister skrev:
ja du,, jag har aldrig hört talas om det problemet att bilen dör pga xenon,, att nån ej tänder kan vara ström problem,, så de inte orkar tända båda,, eller blinkar,, märkte det när jag fulmonterade xenon i backljuset

kan tillläga att bilen är automat. Att det slocknar är ju att dåligt med ström kass jord men att bilen dör i 100 km/h på motorvägen är mindre roligt.

Konstigt, min går ner i varv men inte så den håller på att stanna, då har jag 3x55w xenon och 2x100w halogen i extraljusen smile
Vad har du för generator då?

Den rör sig knappt med 2x55w halogen men den har ju sagt dött vid 2 tillfällen på motorvägen.
Tror det sitter en 100 ah generator.
Mätt på batteriet med motor igång levererar den 13.7v och den ger samma volt med all tänkbar utrustning igång så den är inte dålig.

en dum fråga,, men har du säkrat av extraljusen?? för om det vore ballasterna som kortslöt något,, så borde ju säkringen löst ut wink


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4743
Brådhis skrev:
Lika bra att slänga upp en bild på hur min ser ut med fjärrljusen på: smile

http://www.braadhe.se/V70N4/V70N4extraljus1.jpg

//Brådhis

Din bil är hemlig lol cool

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4744
Ankmeister skrev:
ja du,, jag har aldrig hört talas om det problemet att bilen dör pga xenon,, att nån ej tänder kan vara ström problem,, så de inte orkar tända båda,, eller blinkar,, märkte det när jag fulmonterade xenon i backljuset

kan tillläga att bilen är automat. Att det slocknar är ju att dåligt med ström kass jord men att bilen dör i 100 km/h på motorvägen är mindre roligt.

Konstigt, min går ner i varv men inte så den håller på att stanna, då har jag 3x55w xenon och 2x100w halogen i extraljusen smile
Vad har du för generator då?

Den rör sig knappt med 2x55w halogen men den har ju sagt dött vid 2 tillfällen på motorvägen.
Tror det sitter en 100 ah generator.
Mätt på batteriet med motor igång levererar den 13.7v och den ger samma volt med all tänkbar utrustning igång så den är inte dålig.

Jag hade en 850 en gång som bara dog som du säger när som helst vid körning och jag bytte bränslerelä då det är dåliga lödningar i dom har jag hört. Kan ju vara samma på din v70 men är inte säker.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

414 Inlägg
19 oktober 2012
#4745
granadadr skrev:
Ankmeister skrev:
ja du,, jag har aldrig hört talas om det problemet att bilen dör pga xenon,, att nån ej tänder kan vara ström problem,, så de inte orkar tända båda,, eller blinkar,, märkte det när jag fulmonterade xenon i backljuset

kan tillläga att bilen är automat. Att det slocknar är ju att dåligt med ström kass jord men att bilen dör i 100 km/h på motorvägen är mindre roligt.

Konstigt, min går ner i varv men inte så den håller på att stanna, då har jag 3x55w xenon och 2x100w halogen i extraljusen smile
Vad har du för generator då?

Den rör sig knappt med 2x55w halogen men den har ju sagt dött vid 2 tillfällen på motorvägen.
Tror det sitter en 100 ah generator.
Mätt på batteriet med motor igång levererar den 13.7v och den ger samma volt med all tänkbar utrustning igång så den är inte dålig.

en dum fråga,, men har du säkrat av extraljusen?? för om det vore ballasterna som kortslöt något,, så borde ju säkringen löst ut wink

Yes satt en glassäkring till xenonlamporna  Nu sitter det 10 amp flatsäkring till halogen lamporna. Eftersom den dog i samband med extraljusen sattes igång. Med halogen är det inga problem utan med xenon.


Jag hade en 850 en gång som bara dog som du säger när som helst vid körning och jag bytte bränslerelä då det är dåliga lödningar i dom har jag hört. Kan ju vara samma på din v70 men är inte säker.

Jo men den dog bara om jag startade extraljusen. Även om jag startade helljus och sen körde igång extraljusen dog den. Hade då 35w snabbstartande ballaster från humanhabit.


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4746
Lordh skrev:
Mervolic skrev:
C_A_T skrev:
Jag tror detta är rätt: + Är pluskabeln med säkring direkt från batteriet.
31 är Jord.
S är styrströmmen från lampan.
Y är strömmen från knappen till reläet.

Kollade på google jag med men hittade inget. Men så här hade jag kopplat. Koppla knappen i motorrummet och se om det är rätt innan du sätter in den så slipper du dra kablar i onödan.

Även jag gissar på detta, men inget jag är säker på.

Har mätt upp strömbrytaren och kommit fram till att i "till"-läge så sluter den stift + och S, och mellan 31 och Y är där alltid krets.

Är det en som har skrivit här på garaget. Som jag tolkar det han skrivit så ska diod på + eller - på 31 och Y, och själva brytningen är på + och S. Alltså styrningen går från heljusets kabel till +, vidare genom brytaren till relät, och 31 och Y spelar ingen roll, bara att byta om det är fel?

Stämmer detta tror ni?


edit: Kan jag iuförsig summra mig till också, men har ingen hemma.

Efter lite tankegångar i huvvet så tror jag på detta. Batteriet sitter på + symbolen och styrströmmen på S. När du trycker på för "tilläge" så sluter du samman + och S. Lampan i knappen lyser. Från S går strömmen vidare till Y som är sammankopplad till 31. 31 är jord och är kopplad till Y. Y är strömmen från lampan i knappen och innehåller " - ström". Från Y sedan sätter du den kabeln på reläet.

Så här:
+ batteri in, tilläge kopplas + och S samman och lampan lyser. Sedan vidare till Y som är sammankopplade med 31 jord där Y sedan går till reläet.

På reläet sitter det 4 stift:

1 Jord
2 Signal från knappen
3 Ström till extraljusen
4 Plus Direkt från batteriet.


http://www.google.se/imgres?hl=sv&s … &ty=54
Senast redigerat av C_A_T (19 oktober 2012)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4747
Ankmeister skrev:
granadadr skrev:
Ankmeister skrev:

kan tillläga att bilen är automat. Att det slocknar är ju att dåligt med ström kass jord men att bilen dör i 100 km/h på motorvägen är mindre roligt.


Den rör sig knappt med 2x55w halogen men den har ju sagt dött vid 2 tillfällen på motorvägen.
Tror det sitter en 100 ah generator.
Mätt på batteriet med motor igång levererar den 13.7v och den ger samma volt med all tänkbar utrustning igång så den är inte dålig.

en dum fråga,, men har du säkrat av extraljusen?? för om det vore ballasterna som kortslöt något,, så borde ju säkringen löst ut wink

Yes satt en glassäkring till xenonlamporna  Nu sitter det 10 amp flatsäkring till halogen lamporna. Eftersom den dog i samband med extraljusen sattes igång. Med halogen är det inga problem utan med xenon.

10Amp låter lite lite. Jag har 15A till ett relä till mina 75w. Jag hade nog slagit in en 15A och provat om det dog då också.

Jag hade en 850 en gång som bara dog som du säger när som helst vid körning och jag bytte bränslerelä då det är dåliga lödningar i dom har jag hört. Kan ju vara samma på din v70 men är inte säker.

Jo men den dog bara om jag startade extraljusen. Även om jag startade helljus och sen körde igång extraljusen dog den. Hade då 35w snabbstartande ballaster från humanhabit.

Då skulle jag tro att det är ngt fel på jorden. Men hur blir det om du står still. Blir det lika dant då med eller bara vid körning på väg? Om du kör snabbt lr långsamt spelar det ngn roll?
Senast redigerat av C_A_T (19 oktober 2012)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4748
Vad är det för skillnad på D1S och D3S tycker dom ser lika ut men vad skilljer dom åt?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

3 151 Inlägg
19 oktober 2012
#4749
C_A_T skrev:
Jag hade en 850 en gång som bara dog som du säger när som helst vid körning och jag bytte bränslerelä då det är dåliga lödningar i dom har jag hört. Kan ju vara samma på din v70 men är inte säker.

Tack! Nu vet jag vad felet på min 850 kan vara. Haha!

414 Inlägg
19 oktober 2012
#4750
C_A_T skrev:
Ankmeister skrev:
granadadr skrev:

en dum fråga,, men har du säkrat av extraljusen?? för om det vore ballasterna som kortslöt något,, så borde ju säkringen löst ut wink

Yes satt en glassäkring till xenonlamporna  Nu sitter det 10 amp flatsäkring till halogen lamporna. Eftersom den dog i samband med extraljusen sattes igång. Med halogen är det inga problem utan med xenon.

10Amp låter lite lite. Jag har 15A till ett relä till mina 75w. Jag hade nog slagit in en 15A och provat om det dog då också.

Jag hade en 850 en gång som bara dog som du säger när som helst vid körning och jag bytte bränslerelä då det är dåliga lödningar i dom har jag hört. Kan ju vara samma på din v70 men är inte säker.

Jo men den dog bara om jag startade extraljusen. Även om jag startade helljus och sen körde igång extraljusen dog den. Hade då 35w snabbstartande ballaster från humanhabit.

Då skulle jag tro att det är ngt fel på jorden. Men hur blir det om du står still. Blir det lika dant då med eller bara vid körning på väg? Om du kör snabbt lr långsamt spelar det ngn roll?

vette fan vad glassäkringen är på.

ja den kunde dö när den stog på tomgång med. Ja trodde att det kunde vara jordfel med men eftersom att den jordades rätt ner i chassit på bilen så tycker jag att det borde fungera. Men får väll helt enkelt prova som det är nu. Det sitter ju grövre kablar och sen får jag byta upp säkringen.
Men då till frågan 55w xenon som tar en halv evighet att nå 100% eller 35W snabbstartande som drar säkert dubbelt så mycket A vid start?


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4751
Mervolic skrev:
C_A_T skrev:
Jag hade en 850 en gång som bara dog som du säger när som helst vid körning och jag bytte bränslerelä då det är dåliga lödningar i dom har jag hört. Kan ju vara samma på din v70 men är inte säker.

Tack! Nu vet jag vad felet på min 850 kan vara. Haha!

Nämen oj, kom du in i samtalet lol Bara glad att hjälpa till och föra mina kunskaper vidare. Jag bytte det på min förra kärra och det fungerade. Jag provade först att byta bränslepump och filter men problemet kvarstod. Men efter jag bytt det reläet så stannade den aldrig mer efter det.

Prova så får du se wink cool

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

21 761 Inlägg
19 oktober 2012
#4752
Ankmeister skrev:
Tror det sitter en 100 ah generator.
Mätt på batteriet med motor igång levererar den 13.7v och den ger samma volt med all tänkbar utrustning igång så den är inte dålig.

Vill bara påpeka lite i förbigående att generatorn inte ger ut amperetimmar (Ah), den ger ut ampere (A). En viss skillnad. smile

Mät på själva polskorna vad det är för spänning när du har monterat Xenonlamporna och slår igång dem. Om inte spänningen dippar speciellt mycket så gissar jag på att ballasterna stör bilens elektronik på något sätt.

414 Inlägg
19 oktober 2012
#4753
Drönirettab skrev:
Ankmeister skrev:
Tror det sitter en 100 ah generator.
Mätt på batteriet med motor igång levererar den 13.7v och den ger samma volt med all tänkbar utrustning igång så den är inte dålig.

Vill bara påpeka lite i förbigående att generatorn inte ger ut amperetimmar (Ah), den ger ut ampere (A). En viss skillnad. smile

Mät på själva polskorna vad det är för spänning när du har monterat Xenonlamporna och slår igång dem. Om inte spänningen dippar speciellt mycket så gissar jag på att ballasterna stör bilens elektronik på något sätt.

Hoppsan råkade slinka med ett h. Jag får helt enkelt testa och hoppas på det bästa


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4754
ja den kunde dö när den stog på tomgång med. Ja trodde att det kunde vara jordfel med men eftersom att den jordades rätt ner i chassit på bilen så tycker jag att det borde fungera. Men får väll helt enkelt prova som det är nu. Det sitter ju grövre kablar och sen får jag byta upp säkringen.
Men då till frågan 55w xenon som tar en halv evighet att nå 100% eller 35W snabbstartande som drar säkert dubbelt så mycket A vid start?

Till din fråga så kör med 55w. Jag har 75w som tar längre tid än 55. Till problemet: Jag hade tittat över ALLA jordpunker, relä, knapp och mer vad det kan innebära.
Du sa att det fungerade med halogen... har du samma relä till dom som till xenonet?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

414 Inlägg
19 oktober 2012
#4755
C_A_T skrev:
ja den kunde dö när den stog på tomgång med. Ja trodde att det kunde vara jordfel med men eftersom att den jordades rätt ner i chassit på bilen så tycker jag att det borde fungera. Men får väll helt enkelt prova som det är nu. Det sitter ju grövre kablar och sen får jag byta upp säkringen.
Men då till frågan 55w xenon som tar en halv evighet att nå 100% eller 35W snabbstartande som drar säkert dubbelt så mycket A vid start?

Till din fråga så kör med 55w. Jag har 75w som tar längre tid än 55. Till problemet: Jag hade tittat över ALLA jordpunker, relä, knapp och mer vad det kan innebära.
Du sa att det fungerade med halogen... har du samma relä till dom som till xenonet?

Ja nu har jag alltså halogen istället för xenon för det krånglade bara, så kommer vara samma kablage och extraljus, Sitter ett 40A relä.
55w tar säkert 10 sekunder att tända upp men är ju extraljusen så inte hela världen.


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4756
Med samma relä, hm. Då hade jag nog försökt att byta ut ballasterna och sett om det är felet.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

414 Inlägg
19 oktober 2012
#4757
C_A_T skrev:
Med samma relä, hm. Då hade jag nog försökt att byta ut ballasterna och sett om det är felet.

Haft lite otur på den fronten så dom är faktiskt utbytta redan då dom paja helt på min förra bil och knappt använda då det mest har krånglat på min nuvarande smile


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4758
Låter konstigt.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 oktober 2012
#4759
https://www.flashback.org/t1981310

Vissa förstår inte innebörden med extraljus...

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
19 oktober 2012
#4760
C_A_T skrev:
https://www.flashback.org/t1981310

Vissa förstår inte innebörden med extraljus...

Länka den där tråden för några dagar sen tongue



Sök