Motorspärr pga. dött batteri (Audi A4 1.8i 1996)

fss
24 februari 2012 · 33 Inlägg

Nu såhär ute i vinterkylan är det inget roligt att skruva med bilar, och självklart börjar bilen strula efter många års felfritt rullande.
Det är så att jag har en Audi A4 1.8i 1996 med ett eftermonterat (tror jag) larm vid namn LaserLine, inte för jag vet om det är det det som skapar felet men jag ska beskriva allt så bra jag kan.
Nu när det har varit så kallt om dagarna så har bilen varit lite tjurig att starta, men den har alltid startat, den har liksom varit segare att starta en vanligt, batteriet blir ju sämre i kylan och jag kör bara korta sträckor med bilen på vintern så batteriet får väl ingen bra chans att ladda upp sig helt.
Jag skulle köra en runda igår och motorn orkade inte dra runt och då drar larmet igång och alla lampor lyser på bilen, precis som man sätter på varningsblinkerserna. Försökte starta bilen så många gånger så jag körde slut på batteriet totalt. Bad mamma komma hit och drog igång bilen med startkablar och den startade och jag körde ut den till henne med larmet igång och lyckades aldrig stänga av det utan lamporna lös hela tiden.
Monterar bort batteriet och laddar upp det helt hos en kompis och monterar det igen och nu när jag ska starta så går larmet igång och jag stänger av det med larmdosan och lamporna släcks.
Men nu när jag startar bilen så går bara motorn i 2-3 sekunder sen dör den helt, och så gör den om och om igen, kopplar bort batteriet och sätter på det igen, samma fel.

Kopplar in min dator och med VAG-COM kollar jag felkoderna och den säger att det är något med imobelizern och kollar jag motorn står det något med "Unathorized start" så det är någon startspärr som fått fnatt och dragit igång.
Kvittar hur många gånger jag larmar och larmar av med larmdosan, det går bara inte.
Dom gångerna jag fått igång motorn så har det varit när bilens larm har varit igång dvs. alla lampor har blinkat. Men när jag larmar av och startar så klipper motorn efter dessa få sekunder.
När motorn är klippt så lyser 2 lampor på instrumentpanelen, Batteri-lampan och lampan för imobelizern.

Vad är fel? Vad kan jag testa göra, är det något stort allvarligt fel?
Hoppas på bra svar som kan hjälpa mig och lösa felet utan att behöva lämna in kärra n på verkstan och förlora flera tusenlappar...

MVH

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
tonimakaroni
24 februari 2012 · 747 Inlägg

Skulle tro att du har haf lite otur att motorstyrdonet har låst sig, bara boka en verkstadstid för att dom ska kunna låsa upp det.

/ Toni Larsson
fss
24 februari 2012 · 33 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Skulle tro att du har haf lite otur att motorstyrdonet har låst sig, bara boka en verkstadstid för att dom ska kunna låsa upp det.

Och detta är inget jag kan göra själv via OBD II uttaget? Har VAG-COM mjukvara.
Vilken mjukvara skulle isåfall kunna lösa detta med hjälp av min OBD II > COM kabel? Måste ju finnas något piratkopierat smile När man är arbetslös så är dyra verkstadskostnader värsta mardrömmen!

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
tonimakaroni
24 februari 2012 · 747 Inlägg

Kan faktiskt inte svara på om VAG-COMEN kan låsa upp detta, borde inte vara omöjligt då detta inte behövs göras online.

Annars är det som sagt bara VAS som gäller.

/ Toni Larsson
fss
25 februari 2012 · 33 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Kan faktiskt inte svara på om VAG-COMEN kan låsa upp detta, borde inte vara omöjligt då detta inte behövs göras online.

Annars är det som sagt bara VAS som gäller.

Ursäkta om frågan är dum, trött och irriterad men vad är VAS?

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2012 · 13 810 Inlägg

har du testat att låsa och låsa upp bilen med nyckeln?

på dom där gamla kan man avaktivera startspärren helt
det borde gå med vag-com

har en eftermarknads obd läsare med inbyggt stöd alltså man slipper en dator även där finns imob avstängning med i menyerna dock aldrig testat den funktionen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
fss
26 februari 2012 · 33 Inlägg

Growe skrev:
har du testat att låsa och låsa upp bilen med nyckeln?

på dom där gamla kan man avaktivera startspärren helt
det borde gå med vag-com

har en eftermarknads obd läsare med inbyggt stöd alltså man slipper en dator även där finns imob avstängning med i menyerna dock aldrig testat den funktionen

Självklart har jag provat att låsa och låsa upp bilen.
I vag-com får jag felkod bla. "Unathorized start". Den OBD läsaren jag har kopplar jag till datorn med com-porten och kör med VAG-COM.
Fins det något annat program man kan tanka ner som kan göra detta istället? Behöver såklart inte vara "lagligt" utan ni kan länka en torrent eller liknande, bara jag får igång kärran för det känns fan som man är handikappad utan bil... sad

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang