5465
Sök

Problem med ryckig, hackig och vibbrerande gång.

1 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Med anledning av problem med  en  Cheva Van av 1989 års modell med 350 motor och 700 låda (ca 20 000 Mil).

När jag under gårdagen hade tankat bilen och därefter körde ifrån macken så upptäckte jag vid gaspådrag att bilen bara ryckte , bluddrade och nästan kvävde sig samt vibrerade.  När jag släppte av på gasen, så gick bilen tämligen normalt.  Jag tänkte, jag får väl blåsa ut den genom att köra ut på större väg.  Men tyvärr så gick det inte att blåsa ut den,  på 1:ans växel  varvade den upp ganska bra  men på de övriga var det bara att släppa av på grund av missljud från lådan och den ryckiga gången. Körde därefter hem lugnt och stilla och bilen uppträdde ganska normalt frånsett att jag vid några tillfällen tryckte för mycket på gasen med bluddrandet tillföljd.   

Fick en stund över under dagen , vilket innebar att jag kollade anslutningarna till  givare, sensorer och tändsystem.   Har dessutom med Ohm mätare testat TPS sensorn eftersom jag misstänkte att bilen inte fick tillräckligt med bensin.  Lyckades tyvärr inte finna något fel. Har även kollat motor- och växellådsoljan.  Motoroljan har jag kört 300-400 mil med och nivån var korrekt. Beträffande växellåds oljan  så bytte jag den för 3-4 år sedan och bilen har gått ca 2000 mil sedan dess.  Oljan var lika röd och fin som när jag hällde på den och den luktade inte på något sätt bränt.   

Har även idag testat bilen och den rycker lika mycket eller ännu mer. Kunde inte köra på 4:ans växel någon längre sträcka eftersom bilen ryckte och vibrerade för mycket.  På 3:ans växel  fungerade det betydligt bättre om än inte perfekt.  Låser jag bilen i 2:ans växel  och trampar till så är bluddrandet och ryckigheten lika påtaglig, den accelera efter en stund men inte lika kraftfullt som tidigare.  Jag uppfattar det som om den inte får tillräckligt med bensin.

Stannar jag bilen och lägger den i P-laget och därefter trampar snabbt på gasen, så fungerar motorn helt perfekt.  De förekommer absolut inga tveksamheter eller bludder och den uppträder lika rappt som den alltid gjort.  Tomgången är låg och jämn i p-läget men lite vandrade i driven.

Bilen är ytterst välaktad och lugnt körd med under dessa 9 åren jag haft den.  Att  växellådan helt plutsligt  skulle  bete sig tämligen egendomligt från att ha fungerat  100%:igt betraktar jag som näst intill osannolikt. 

Skulle vara mycket tacksam för besvarande från någon av Er som har någon uppfattning om var felet kan bero på.

MVH Blond

Sök