Problem med MDS baslåda!

Scorren
18 maj 2005 · 186 Inlägg

Jaa, jag vet att jag skrev i "Problem med MDS produkter" -tråden att jag inte har haft problem med MDS och att det verkar bra!
Men nu har även jag drabbats, och jag kan inte hitta felet.
Min baslåda lägger av när det blir för stark bas i musiken. Då menar jag inte jättestark utan bara lite. Jag har letat glapp och säkringar etc. men kan inte hitta något fel, så nu undrar jag om det är fel på slutsteget. Den lyser grönt vid låga volymer och basen fungerar men när man höjer så lyser det rött och basen lägger av. Framsystemet är kopplat till steget också men den fungerar som det ska...

Är tacksam för svar!!

Catch me if you can!
loudness
18 maj 2005 · 4 554 Inlägg

kolla jorden på steget.. om den e ok kolla så inte basen e paj.. har du koppplat ur baslådan  och höjt basen?

Theo
18 maj 2005 · 859 Inlägg

Har du kollat inne i baslådan? Kan vara så att högtalarkablarna kortsluts där inne av någon anledning.

/Theo

Scorren
18 maj 2005 · 186 Inlägg

Jorden e ok, och basen kan väl inte va paj om den fungerar på låg volym? Var ute och kollade till den nyss och drog lite i kablarna, då lossnade strömkabeln till steget... så jag lödde fast den men problemet var kvar! Kan det ha med strömkabeln att göra?

Nej jag har inte kollat i lådan men om det är fel där inne borde det väl finnas garanti som täcker det? Allt är köpt för ca 1 år sedan....
Ska nog åka in imorgon till MDS och se vad de säger...

Catch me if you can!
IMÅP4CT
19 maj 2005 · 36 Inlägg

Låter ju som om det är jorden eller strömmen som krabbar jag hade me sånt fel på ett av mina steg då var det jorden som krabbade

DJ_Andenn
19 maj 2005 · 60 Inlägg

En kompis hade precis samma problem. och felet var att basen var slut. det gick att spela på låg volym men när man höjde upp så slog slutsteget ifrån.
har du kollat att steget inte ligger på högre Rms än baslådan. det va så hos min kompis iaf. men om du kan så flytta över baslådan till någon annans slutsteg och kolla... annars kan du koppla bort alla högtalare från steget och spela med hög volym, om steget fortfarande slår ifrån så är det steget du ska byta...

Överladdad Golf Diesel...
wredberg
19 maj 2005 · 4 Inlägg

steget är aldeles för vekt och försök att bara köra på baslådan och det skall hjälpa lite men vad har du för batteri och vad är det för basar och vad levererar steget.för det låter som att du har aldeles för litet steg MVH oscar

turboskåpet
19 maj 2005 · 102 Inlägg

Jag böt baslåda till mds fanatic från dls 10 ", Då klippte steget när jag höjde.. Jag böt bara steg så funkade det fint.. Det var steget för mig ialla fall som var för klent

Scorren
19 maj 2005 · 186 Inlägg

Jag tror snarare att steget är för svagt, som wredberg säger! Det är dubbla 12:or på basen och steget är på 2 x 300W + 2 x 150W i 2 Ohm..
Så står det i förteckningen, har ingen aning om vad det betyder men det ska vara 600 watt i alla fall...

De på MDS tyckte att den var för dåligt jordad, så problemet blir löst om man byter kontakterna. Så jag bytte alla kontakter till jorden och strömmen idag men problemet var kvar.
Det är bara det att det har fungerat perfekt i 1 år och så blir det såhär nu? Verkar konstigt men jag får väl testa med annat steg och se vad som händer.

Catch me if you can!
Scorren
22 maj 2005 · 186 Inlägg

hmm... jag testade koppla ur basen och då fungerade steget på höga volymer! o nu har jag tagit reda på vad rms:en ligger på: 2x150 rms på steget och 800 rms på basen..... så DJ_Andenn, då kan det inte vara samma problem som din kompis iaf. Fast det är precis samma symtom? (läste din tråd) så nu vet jag inte om jag ska byta basen eller steget???

Catch me if you can!
loudness
22 maj 2005 · 4 554 Inlägg

låter ju märkligt att steget är för vekt för basen... det är ju steget som styr ut effekten och basen får ju anpassa sej efter den eller? ja hade ett liknande problem med ett gammalt pyramid steg.. de var väldigt känsligt för spänningsfall.. så på låga volymen när inte basen spela så mycke gick de bra men när man höjde så sög ju steget mer ström-- det medförde att spänningen sjönk under gränsvärdet för stegets "startgräns" och då slog de ifrån..

Senast redigerat av loudness (22 maj 2005)

mrBira
22 maj 2005 · 209 Inlägg

Det är absolut inte det att varken basen eller steget har "för låg effekt"!
Du kan driva en 18"are som pallar 20kW med en vanlig Freestyle-förstärkare om du så vill, och du kan dra en 2" bas med ett kärnkraftverk.

För stort steg kan du aldrig ha!

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
22 maj 2005 · 236 Inlägg

kan nog vara spolen som har brunnit ihop ett antal varv så att du har  för lågt ohmtal det är nog därför den lägger av när du lägger ut mera effekt på basen.
Men det kan uppstå samma fel om du har en dålig lödning i slutsteget.
en kompis till mig hade det felet på sitt steg

Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Scorren
25 maj 2005 · 186 Inlägg

Nu har jag hittat felet!!! Det visade sig att när jag öppnade baslådan så var den ena basen inte ens kopplad.... den måste väl ha lossnat när jag har dragit på ordentligt.. Detta medförde att det förmodligen har blivit för stort tryck för en av basarna att hantera, så den kollapsade! Så när man kopplar bort den så fungerar det bra men jag får nog skaffa en ny högtalare så den andra inte slutar på samma sätt!

Jag visste att det skulle vara något så enkelt men ibland tänker man aldrig på såna saker... Tack alla ni som svarade för era goda råd.

Theo och DJ_Andenn, jag borde ha lyssnat mer på er, för det visade sig att det var ni som var närmast lösningen... Det var också just era råd som jag avfärdade nästan direkt... dumt av mig....

Catch me if you can!
Scorren
25 maj 2005 · 186 Inlägg

Haha, jag hittade en bild som klart och tydligt visar att den ena inte var kopplad!! Har lagt upp den nu för er som vill se....

Catch me if you can!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang