11568
Sök

Daytime Running Lights

Supraman
2 300 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
Tänkte kolla om det finns någon som är haj på detta med att räkna ut div elsaker och hur man ska koppla.
har ju lite know how men att räkna ut vad man ska ha för motstånd osv är inte min starka sida.

Så grejen jag skulle behöva ha reda på är hur kopplar man enklast så att man kan får DRL på helljusen.

Man ska med en knapp i kupén slå på detta.

effekten ska ligga 60% c:a under vad helljuset ger.

Enkelt att koppla in.

och helst någon koppling så att närman slårpå det vanliga halvljuset så slår DRL av sig automatiskt.

Nu kommer frågor varför osv men vi skippar detta.
Detta är ännu ett av mina experiment för att får bilen att stå ut lite mer.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Supraman
2 300 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
Ingen som är bra på detta med att räkna ut vilket motstånd man ska ha?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

21 761 Inlägg
9 september 2006
Stefan Varberg skrev:
Ingen som är bra på detta med att räkna ut vilket motstånd man ska ha?

Lite knepigt faktiskt, har suttit och filosoferat ett tag. Det får ju ungefär samma funktion som ett reducerat halvljus. Jag tycker att 2 Ohm borde bli bra, då borde spänningen teoretiskt bli strax under 9V och det ska göra att det bara blir 40% effekt från helljuset men det är möjligt att jag har virrat bort mig alldeles.

Hur du ska koppla det hela borde inte vara så svårt, ett vanligt växlande relä ska funka tycker jag. Då kan du styra en spänning till relät, som är i vilande läge, med knappen och när du slår på halvljuset så går en kabel från tex halvljussäkringen och drar relät så att det inte kommer någon spänning till helljuset.

Sök