2x12" GAS låg bas (hjälp)

b4ckiz
27 februari 2012 · 24 Inlägg

Hallå jag har ett bassystem med dubbla GAS Alpha 2x12" 600W och slutsteget GAS PRO350 med en färdigbyggd låda från BRL, allt var ett komplett paket när jag köpte det. problemet är att i början gick mitt slutsteg i protect efter varierande sekunder/minuter, och funka sen i en och en halv månad felfritt med bra tryck i basen, nu börja den på samma sak igen fast efter den börja fungera igen så känns det som basen ger ut kanske 10% av effekten den gav förut.
Jag har jordat om så den sitter så nära jordanslutningen till batteriet som möjligt, (batteriet är bak så inga långa sträckor), det jag har gjort är att jag vände på ena basen då fick jag samma tryck som förut. någon som har en aning vad som kan vara fel?
Tack på förhand MVH Adam smile

BMW 523i (1996)
tujbo
27 februari 2012 · 5 852 Inlägg

Vad har du för grovlek på kablarna?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
b4ckiz
27 februari 2012 · 24 Inlägg

16mm2 har jag för mig, (inte jag som installerat dom) men jag tror inte det är mindre än 16mm2 dock smile

BMW 523i (1996)
tujbo
27 februari 2012 · 5 852 Inlägg

Och det är samma grovlek på plus och jord?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
b4ckiz
27 februari 2012 · 24 Inlägg

yes och det är inte långa sträckor heller jorden sitter på samma ställe som batteriet är kopplat i chassit också

BMW 523i (1996)
tujbo
27 februari 2012 · 5 852 Inlägg

Har du testat att mäta upp vad du har för spänning över steget och sen kan du även testa att dra en lågnivå på utsidan bilen för att utesluta att du inte har något fel på lågnivåkabeln.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
Down_
27 februari 2012 · 145 Inlägg

Inställningar på stereon och steget är rätt? Fungerar båda elementen som de ska?

Volkswagen Caddy "W-Design" (2012)
cpu1337
27 februari 2012 · 766 Inlägg

Prova vänd plus minus kablarna på nån bas.  har en likadan låda o de spelar skit om ja har plus och minus rätt på båda plintarna på lådan så ja antar att dom kopplat fel i den på en bas

big-jepp
27 februari 2012 · 3 187 Inlägg

b4ckiz skrev:
Hallå jag har ett bassystem med dubbla GAS Alpha 2x12" 600W och slutsteget GAS PRO350 med en färdigbyggd låda från BRL, allt var ett komplett paket när jag köpte det. problemet är att i början gick mitt slutsteg i protect efter varierande sekunder/minuter, och funka sen i en och en halv månad felfritt med bra tryck i basen, nu börja den på samma sak igen fast efter den börja fungera igen så känns det som basen ger ut kanske 10% av effekten den gav förut.
Jag har jordat om så den sitter så nära jordanslutningen till batteriet som möjligt, (batteriet är bak så inga långa sträckor), det jag har gjort är att jag vände på ena basen då fick jag samma tryck som förut. någon som har en aning vad som kan vara fel?
Tack på förhand MVH Adam smile

låter som fasfel..

vad menar du med "vänder jag på basen så blir det bra"?

Honda civic "civicen" (1993)
b4ckiz
27 februari 2012 · 24 Inlägg

big-jepp skrev:

b4ckiz skrev:
Hallå jag har ett bassystem med dubbla GAS Alpha 2x12" 600W och slutsteget GAS PRO350 med en färdigbyggd låda från BRL, allt var ett komplett paket när jag köpte det. problemet är att i början gick mitt slutsteg i protect efter varierande sekunder/minuter, och funka sen i en och en halv månad felfritt med bra tryck i basen, nu börja den på samma sak igen fast efter den börja fungera igen så känns det som basen ger ut kanske 10% av effekten den gav förut.
Jag har jordat om så den sitter så nära jordanslutningen till batteriet som möjligt, (batteriet är bak så inga långa sträckor), det jag har gjort är att jag vände på ena basen då fick jag samma tryck som förut. någon som har en aning vad som kan vara fel?
Tack på förhand MVH Adam smile

låter som fasfel..

vad menar du med "vänder jag på basen så blir det bra"?

Jag menar att man tar ut den och riktar den inåt helt enkelt smile

BMW 523i (1996)
b4ckiz
27 februari 2012 · 24 Inlägg

cpu1337 skrev:
Prova vänd plus minus kablarna på nån bas.  har en likadan låda o de spelar skit om ja har plus och minus rätt på båda plintarna på lådan så ja antar att dom kopplat fel i den på en bas

Okej jag testar det smile fast tycker det verkar knas att det har funkat klockrent förut och funkar kasst nu smile

Senast redigerat av b4ckiz (27 februari 2012)

BMW 523i (1996)
cpu1337
27 februari 2012 · 766 Inlägg

b4ckiz skrev:

cpu1337 skrev:
Prova vänd plus minus kablarna på nån bas.  har en likadan låda o de spelar skit om ja har plus och minus rätt på båda plintarna på lådan så ja antar att dom kopplat fel i den på en bas

Okej jag testar det smile fast tycker det verkar knas att det har funkat klockrent förut och funkar kasst nu smile

Du kanske har kopplat fel förut så de vart rätt:-)

b4ckiz
27 februari 2012 · 24 Inlägg

cpu1337 skrev:

b4ckiz skrev:

cpu1337 skrev:
Prova vänd plus minus kablarna på nån bas.  har en likadan låda o de spelar skit om ja har plus och minus rätt på båda plintarna på lådan så ja antar att dom kopplat fel i den på en bas

Okej jag testar det smile fast tycker det verkar knas att det har funkat klockrent förut och funkar kasst nu smile

Du kanske har kopplat fel förut så de vart rätt:-)

Kanske de det lär synas iaf wink

BMW 523i (1996)
big-jepp
28 februari 2012 · 3 187 Inlägg

b4ckiz skrev:

big-jepp skrev:

b4ckiz skrev:
Hallå jag har ett bassystem med dubbla GAS Alpha 2x12" 600W och slutsteget GAS PRO350 med en färdigbyggd låda från BRL, allt var ett komplett paket när jag köpte det. problemet är att i början gick mitt slutsteg i protect efter varierande sekunder/minuter, och funka sen i en och en halv månad felfritt med bra tryck i basen, nu börja den på samma sak igen fast efter den börja fungera igen så känns det som basen ger ut kanske 10% av effekten den gav förut.
Jag har jordat om så den sitter så nära jordanslutningen till batteriet som möjligt, (batteriet är bak så inga långa sträckor), det jag har gjort är att jag vände på ena basen då fick jag samma tryck som förut. någon som har en aning vad som kan vara fel?
Tack på förhand MVH Adam smile

låter som fasfel..

vad menar du med "vänder jag på basen så blir det bra"?

Jag menar att man tar ut den och riktar den inåt helt enkelt smile

då är det garanterat fasfel.. för när du vänder på basen så måste du skifta plus och minus.

Honda civic "civicen" (1993)
TT-Avant
28 februari 2012 · 6 851 Inlägg

b4ckiz skrev:

cpu1337 skrev:
Prova vänd plus minus kablarna på nån bas.  har en likadan låda o de spelar skit om ja har plus och minus rätt på båda plintarna på lådan så ja antar att dom kopplat fel i den på en bas

Okej jag testar det smile fast tycker det verkar knas att det har funkat klockrent förut och funkar kasst nu smile

Ja allt funkar ju innan det går sönder..roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
b4ckiz
28 februari 2012 · 24 Inlägg

Down_ skrev:
Inställningar på stereon och steget är rätt? Fungerar båda elementen som de ska?

De verkar fungera som de ska iaf, för båda spelar på

BMW 523i (1996)
_VolvoS40_
1 mars 2012 · 21 Inlägg

Du fick inte med en level-kontroller när du köpte det? Jag köpte nämligen GAS Silver 2x12" paketet (vilket basar nåt fruktansvärt bra för att vara budgetprylar) och har en sådan. Kanske någon pillat på den?

Men kolla annars så inte jorden eller strömkabeln har glappat ur eller sitter dåligt i steget/jordpunkten, och vad har du för säkring vid batteriet?

Kolla också kablarna så dem inte är brända eller böjda för mycket så dem gått av inuti kabeln (inte så troligt kanske).

Högtalarkablarna till basen kanske inte sitter som de ska?
Hoppas du hittar felet så du kan börja irritera grannarna snart igen big_smile

Edit: Jag läste inte sista raden på första posten, det är inget konstigt om det är fasvänt fel, men konstigt att det fungerade först :S

Senast redigerat av _VolvoS40_ (1 mars 2012)

b4ckiz
1 mars 2012 · 24 Inlägg

_VolvoS40_ skrev:
Du fick inte med en level-kontroller när du köpte det? Jag köpte nämligen GAS Silver 2x12" paketet (vilket basar nåt fruktansvärt bra för att vara budgetprylar) och har en sådan. Kanske någon pillat på den?

Men kolla annars så inte jorden eller strömkabeln har glappat ur eller sitter dåligt i steget/jordpunkten, och vad har du för säkring vid batteriet?

Kolla också kablarna så dem inte är brända eller böjda för mycket så dem gått av inuti kabeln (inte så troligt kanske).

Högtalarkablarna till basen kanske inte sitter som de ska?
Hoppas du hittar felet så du kan börja irritera grannarna snart igen big_smile

Edit: Jag läste inte sista raden på första posten, det är inget konstigt om det är fasvänt fel, men konstigt att det fungerade först :S

Jag har en funktion på stereon för nivån på basen så jag sket helt enkelt i denna extra grej smile
Ska kolla fasen om det är den som ska vändas bara annars börjar jag med lågnivå kabeln, hoppas bara det inte är slutsteget för då blir det mindre kul smile

BMW 523i (1996)
b4ckiz
2 mars 2012 · 24 Inlägg

tjena tack för alla svar, verkar vart ett fastfel på den högtalaren. Men jag tycker inte det skulle spela in att slutsteget gick i protect, iaf så dunkar basen gött igen big_smile
Tackar för alla bra tips med kommer nog kunna användas senare kanske smile

BMW 523i (1996)
b4ckiz
4 mars 2012 · 24 Inlägg

Okej nu har jag ljugit, den har börjat gå i protect och när den kommer igång så ger den ifrån sig pulser som är väldigt höga frekvenser och behöver inte vara musik på för det, låg strömtillförsel på dem pulserna dock, testade dra ut lågnivå-kablarna och ljuden fortsatte, (slutsteget som är paj tro?)

BMW 523i (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang