11520
Sök

Generatorvin pga antenn och rattfjärr

1 631 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
Jag behöver hjälp. Har ett mycket underligt generatorvin jag inte blir klok på.

Med denna setup är bilen störningsfri:

- Ett batteri i bilen, på originalplats under huven. Jordat mot karossen med tjock jordkabel.

- Plus-kabel draget från batteri till bagage (2x50kvadrat)

- Jord-kabel draget från batteri till bagage (2x50kvadrat)

- Steg, processor och cd-spelare får plus och jord från samma ställe i bagaget. Anläggningen jordas alltså INTE i karossen bak. CD-spelaren använder INTE bilens ISO-kablage utan får plus och jord på samma ställe som resten.

- Radioantenn ej inkopplad

- Rattfjärr ej inkopplad

Så till det intressanta:

- Original radioantenn kopplas in. Det resulterar i generatorvin. Misstänker att det är jorden som spökar. En glasantenn som jordas med resten av anläggningen är störningsfri.

- Rattfjärr kopplas in. Det görs med en liten box från Alpine som fångar de olika spänningarna som skickas ut på "system-bussen" i bilen. Ratt-fjärren skickar ut tex 4 volt, 6 volt, 3.2 volt osv som betyder höj/sänk/etc. Resultat? Generatorvin. Har provat jorda rattfjärren med resten av anläggningen, men plus kan jag ju inte flytta.

Ovanstående är oberoende av varandra. Generatorvin uppstår med enbart antennen eller enbart rattfjärren. Eller båda samtidigt.

Jag har provat en hel del, bl a:

- Jorda anläggningen i samma punkt i karossen bak

- Jorda direkt på batteri + jord i karossen bak

- Flertalet jordpunkter för batteri till kaross

Anläggningen:

- Alpine CDA-9835R
- Alpine PXA-H701
- Alpine box till ratt-fjärr
- 2 Phoenix Gold Xenon-steg

Några tips på hur jag löser problemet?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
Bilen är en SAAB 9-3 Aero från 2002.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 634 Inlägg
9 september 2006
Du har ju fått ett expert-utlåtande av Macke på Lazzat. Varför lyssnar du inte på honom? wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Team Tondöv
649 Inlägg
9 september 2006
hade precis tänkt att nämna det..  wink

21 761 Inlägg
9 september 2006
Hehe, nu är ni lite elaka. Nåja, jäkligt knepigt verkar det vara. Det ser ju ut som att allting är enormt bra jordat men ändå verkar det inte så.

När det gäller originalantennen så borde det kanske kunna bero på eventuellt dålig kabel eller dålig jordkontakt i antennfoten men det har ju inget med fjärrkontrollen att göra förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2006)

Sök