3377
Sök

Knastrigt ljud när motorn är igång men klart och fin när den är av?

tratt
353 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjo!

Har då en 240 som brukat som vinterbil som jag äntligen fick in en stereo i, men något som förbryllar mig är att när motorn är igång så får jag dålig sändning samt ett knastrigt ljud ur högtalarna men när jag har den avstängd med bara tändningen igång så är allt klart och fint och full sändning på alla kanaler. Någon som vet vad detta kan bero på och hur man kan åtgärda detta?

Bilen ifråga är en 240 -87 och stereon är en äldre JVC.

Mvh Andreas

499 Inlägg
1 mars 2012
#2
Har du kollat så det är jordat ordentligt?
Har du möjligtvis något xenonkit monterat som kan orsaka störningarna?


tratt
353 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#3
Bonehead skrev:
Har du kollat så det är jordat ordentligt?
Har du möjligtvis något xenonkit monterat som kan orsaka störningarna?

Är de såfall stereon de ska vara jordat ordentligt, alla kablar sitter på rätt plats, men ska man testa dra någon extrajord till stereon också?

Ingen kit på bilen.

499 Inlägg
1 mars 2012
#4
Eftersom störningarna uppkommer när motorn är igång och inte annars så känns det spontant som om det är fel på någon jordning där?
Gissningsvis i alla fall .. Men jag skulle börja kolla att jordningarna runt motorn verkar OK.


tratt
353 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#5
Bonehead skrev:
Eftersom störningarna uppkommer när motorn är igång och inte annars så känns det spontant som om det är fel på någon jordning där?
Gissningsvis i alla fall .. Men jag skulle börja kolla att jordningarna runt motorn verkar OK.

Ska göra det, tack för svaret smile

tratt
353 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#6
Bonehead skrev:
Eftersom störningarna uppkommer när motorn är igång och inte annars så känns det spontant som om det är fel på någon jordning där?
Gissningsvis i alla fall .. Men jag skulle börja kolla att jordningarna runt motorn verkar OK.

Har nu kontrollerat en jordning, från toppen till torpedväggen, rengjort slipat osv, kan säga att de blev lite bättre men inte helt hundra! Finns det fler jordningspunkter vid motorn?

Mvh

499 Inlägg
2 mars 2012
#7
Kolla runt generator och så vidare också.
Helt enkelt: spring ut med en riktigt bra ficklampa och leta wink


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2012
#8
Den lilla jordningen du kollade på är radioavstörning som well inte funkar ba om tänddelarna ändå börjar ge sig.

Övriga jordpunkter till motorn är i övrigt en 6mm2 mellan generatorn och motorfästet, en 10 eller 16mm2 från battriet till blocket (vänstersidan motorn) och sedna har du en 8 eller 10mm2 mrllan batteriet och innerskärmen nedanför batterihyllan.

Men eftersom du säger som du gör med mottagning och knastrande ljud.......kolla upp tänddelarna....
De kan mkt väl störa radion....speciellt om de börjar bli gamla och slitna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

tratt
353 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#9
Lonefox skrev:
Den lilla jordningen du kollade på är radioavstörning som well inte funkar ba om tänddelarna ändå börjar ge sig.

Övriga jordpunkter till motorn är i övrigt en 6mm2 mellan generatorn och motorfästet, en 10 eller 16mm2 från battriet till blocket (vänstersidan motorn) och sedna har du en 8 eller 10mm2 mrllan batteriet och innerskärmen nedanför batterihyllan.

Men eftersom du säger som du gör med mottagning och knastrande ljud.......kolla upp tänddelarna....
De kan mkt väl störa radion....speciellt om de börjar bli gamla och slitna.

Tackar för de!
Okay, är de stift och fördelare som är de stora sakerna man ska titta på när de gäller tänddelar?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2012
#10
Slaylix skrev:
Lonefox skrev:
Den lilla jordningen du kollade på är radioavstörning som well inte funkar ba om tänddelarna ändå börjar ge sig.

Övriga jordpunkter till motorn är i övrigt en 6mm2 mellan generatorn och motorfästet, en 10 eller 16mm2 från battriet till blocket (vänstersidan motorn) och sedna har du en 8 eller 10mm2 mrllan batteriet och innerskärmen nedanför batterihyllan.

Men eftersom du säger som du gör med mottagning och knastrande ljud.......kolla upp tänddelarna....
De kan mkt väl störa radion....speciellt om de börjar bli gamla och slitna.

Tackar för de!
Okay, är de stift och fördelare som är de stora sakerna man ska titta på när de gäller tänddelar?

Främst fördelare (rorot o lock) och KABLARNA.
Allt slits ut med tiden.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

tratt
353 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#11
Lonefox skrev:
Slaylix skrev:
Lonefox skrev:
Den lilla jordningen du kollade på är radioavstörning som well inte funkar ba om tänddelarna ändå börjar ge sig.

Övriga jordpunkter till motorn är i övrigt en 6mm2 mellan generatorn och motorfästet, en 10 eller 16mm2 från battriet till blocket (vänstersidan motorn) och sedna har du en 8 eller 10mm2 mrllan batteriet och innerskärmen nedanför batterihyllan.

Men eftersom du säger som du gör med mottagning och knastrande ljud.......kolla upp tänddelarna....
De kan mkt väl störa radion....speciellt om de börjar bli gamla och slitna.

Tackar för de!
Okay, är de stift och fördelare som är de stora sakerna man ska titta på när de gäller tänddelar?

Främst fördelare (rorot o lock) och KABLARNA.
Allt slits ut med tiden.....

Fördelaren och kablarna är fina! Men som min far sa så är denna bilen såpass gammal så detta tändsystemet kommer störa i vilket fall som helst. Men han nämnde att man kunde köpa något som tog bort störningarna, någon som vet vad han snackar om? För namnet visste han inte!

Mvh

tratt
353 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#12
Hittade en sådanhär som skulle kunna hjälpa:

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3175.4708/

Men hur ska jag koppla in den? För den är väl avsedd till att man har ett slutsteg som levererar? Jag har bara stereon.

Mvh Andreas

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 mars 2012
#13
Swedenrockers skrev:
Beroende på vad det är som stör så väljer man olika lösningar.
Viner det med generatorns varv så väljer man avstörningskondensator mellan B+ och jord,
kommer störningarna in via antennen så kan en jordfläta mellan huv och kaross vara mer lämplig.
Sen kan det finnas mer saker som stör.

Eftersom det kommer via radion med motorn igång och toppjordflätan är hel enligt hans utsago så tippar jag som sagt var på tänddelarna...
Dock kan det vara behövligt ändå beroende på hur gamla de är smile
Senast redigerat av Lonefox (5 mars 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

tratt
353 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#14
Swedenrockers skrev:
Beroende på vad det är som stör så väljer man olika lösningar.
Viner det med generatorns varv så väljer man avstörningskondensator mellan B+ och jord,
kommer störningarna in via antennen så kan en jordfläta mellan huv och kaross vara mer lämplig.
Sen kan det finnas mer saker som stör.

Generatorns varv verkar inte påverka, utan det lutar mer åt de du säger antennstörningar, var exakt ska jag placera denna jordfläta?

Lonefox: Jovisst kan det vara med tänddelarna, men bilen går så jävla bra annars och allt är helt och fint, så känner inte att det är värt att lägga pengar på att byta ut det. Men då det är en gammal bil, kommer inte störningarna finnas där ändå fastän man sätter på fräsha saker?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 mars 2012
#15
Slaylix skrev:
Swedenrockers skrev:
Beroende på vad det är som stör så väljer man olika lösningar.
Viner det med generatorns varv så väljer man avstörningskondensator mellan B+ och jord,
kommer störningarna in via antennen så kan en jordfläta mellan huv och kaross vara mer lämplig.
Sen kan det finnas mer saker som stör.

Generatorns varv verkar inte påverka, utan det lutar mer åt de du säger antennstörningar, var exakt ska jag placera denna jordfläta?

Lonefox: Jovisst kan det vara med tänddelarna, men bilen går så jävla bra annars och allt är helt och fint, så känner inte att det är värt att lägga pengar på att byta ut det. Men då det är en gammal bil, kommer inte störningarna finnas där ändå fastän man sätter på fräsha saker?

Jordfältan han pratar om har du uppenbarligen redan kikat på.
Den sitter på höger bakersta skruven i ventilkåpan och in i torpeden.

Eftersom det uppenbarligen kommer när du har på RADIO med motor IGÅNG och det försvinner när du stänger av motorn......och du säger att det blir dålig mottagning och knaster.....
Radioavstörningen kan ge upp med tiden i tändhattar/lock/rotor....
MEN jag kom på att du kan även ha dålig jord kring antennen.......kolla så att det inte har rostat vid antennfoten.....
Senast redigerat av Lonefox (5 mars 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

tratt
353 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#16
Lonefox skrev:
Slaylix skrev:
Swedenrockers skrev:
Beroende på vad det är som stör så väljer man olika lösningar.
Viner det med generatorns varv så väljer man avstörningskondensator mellan B+ och jord,
kommer störningarna in via antennen så kan en jordfläta mellan huv och kaross vara mer lämplig.
Sen kan det finnas mer saker som stör.

Generatorns varv verkar inte påverka, utan det lutar mer åt de du säger antennstörningar, var exakt ska jag placera denna jordfläta?

Lonefox: Jovisst kan det vara med tänddelarna, men bilen går så jävla bra annars och allt är helt och fint, så känner inte att det är värt att lägga pengar på att byta ut det. Men då det är en gammal bil, kommer inte störningarna finnas där ändå fastän man sätter på fräsha saker?

Jordfältan han pratar om har du uppenbarligen redan kikat på.
Den sitter på höger bakersta skruven i ventilkåpan och in i torpeden.

Eftersom det uppenbarligen kommer när du har på RADIO med motor IGÅNG och det försvinner när du stänger av motorn......och du säger att det blir dålig mottagning och knaster.....
Radioavstörningen kan ge upp med tiden i tändhattar/lock/rotor....
MEN jag kom på att du kan även ha dålig jord kring antennen.......kolla så att det inte har rostat vid antennfoten.....

Ja jag förstår dig, du vet klart och tydligen mer än mig om detta, men jag säger bara att jag helst inte ger mig på det, utan vill såfall kunna lösa problemet på ett annat sätt!
Jag har bytat antenn, köpte en på biltema för någon 100 lapp. Ska denna också vara jordad då?
Ska kolla upp hur de ser ut runtomkring den.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … fot-31139/

tratt
353 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#17
Swedenrockers skrev:
Nej, jordflätan jag menar är ingen som sitter på 240 original men som man hittar på en del andra bilar. Det är en vanlig jordfläta (eller annan elektriskt ledande lösning) som man eftermonterar mellan kaross och motorhuv i de fall man kan misstänka dålig elektrisk kontakt mellan karossdelarna.
Har även huven bra kontakt så fungerar även den som skärmning till viss del.
Sen hjälper inte det särskilt mycket OM det är via matningen till stereon som störningarna kommer.
Därför måste man ta reda var störningarna kommer in.
Sedan åtgärdar man i första hand orsaken och i andra hand symptomen.
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Beroende på vad det är som stör så väljer man olika lösningar.
Viner det med generatorns varv så väljer man avstörningskondensator mellan B+ och jord,
kommer störningarna in via antennen så kan en jordfläta mellan huv och kaross vara mer lämplig.
Sen kan det finnas mer saker som stör.

Jordfältan han pratar om har du uppenbarligen redan kikat på.
Den sitter på höger bakersta skruven i ventilkåpan och in i torpeden.


Men då testar jag en sådan lösning, kan man ta via jordningen som redan är i torpedväggen och dra den till huven?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 mars 2012
#18
Swedenrockers skrev:
Nej, jordflätan jag menar är ingen som sitter på 240 original men som man hittar på en del andra bilar. Det är en vanlig jordfläta (eller annan elektriskt ledande lösning) som man eftermonterar mellan kaross och motorhuv i de fall man kan misstänka dålig elektrisk kontakt mellan karossdelarna.
Har även huven bra kontakt så fungerar även den som skärmning till viss del.
Sen hjälper inte det särskilt mycket OM det är via matningen till stereon som störningarna kommer.
Därför måste man ta reda var störningarna kommer in.
Sedan åtgärdar man i första hand orsaken och i andra hand symptomen.
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Beroende på vad det är som stör så väljer man olika lösningar.
Viner det med generatorns varv så väljer man avstörningskondensator mellan B+ och jord,
kommer störningarna in via antennen så kan en jordfläta mellan huv och kaross vara mer lämplig.
Sen kan det finnas mer saker som stör.

Jordfältan han pratar om har du uppenbarligen redan kikat på.
Den sitter på höger bakersta skruven i ventilkåpan och in i torpeden.


*host harkel*
Slaylix skrev:
Bonehead skrev:
Eftersom störningarna uppkommer när motorn är igång och inte annars så känns det spontant som om det är fel på någon jordning där?
Gissningsvis i alla fall .. Men jag skulle börja kolla att jordningarna runt motorn verkar OK.

Har nu kontrollerat en jordning, från toppen till torpedväggen, rengjort slipat osv, kan säga att de blev lite bättre men inte helt hundra! Finns det fler jordningspunkter vid motorn?

Mvh

VILKEN annan jordfläta pratar han om DÄR då?
Precis den du pratar om. således HAR han den. Bara det att Volvo valde att dra den till torpeden.
Jag kan leta bland farsans gamla papper och se om jag hittar ngt servicemeddelande kring den kabeln.
Annars tar jag mig ett snack med honom. Han är för övrigt gammal Volvomekaniker från sent 70-tal (78-79) fram till pension 1998.....
Senast redigerat av Lonefox (6 mars 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 mars 2012
#19
Swedenrockers skrev:
Vem adresserade du inlägget till?
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Nej, jordflätan jag menar är ingen som sitter på 240 original men som man hittar på en del andra bilar. Det är en vanlig jordfläta (eller annan elektriskt ledande lösning) som man eftermonterar mellan kaross och motorhuv i de fall man kan misstänka dålig elektrisk kontakt mellan karossdelarna.
Har även huven bra kontakt så fungerar även den som skärmning till viss del.
Sen hjälper inte det särskilt mycket OM det är via matningen till stereon som störningarna kommer.
Därför måste man ta reda var störningarna kommer in.
Sedan åtgärdar man i första hand orsaken och i andra hand symptomen.
Lonefox skrev:
Jordfältan han pratar om har du uppenbarligen redan kikat på.
Den sitter på höger bakersta skruven i ventilkåpan och in i torpeden.


*host harkel*
Slaylix skrev:

Har nu kontrollerat en jordning, från toppen till torpedväggen, rengjort slipat osv, kan säga att de blev lite bättre men inte helt hundra! Finns det fler jordningspunkter vid motorn?

Mvh

VILKEN annan jordfläta pratar han om DÄR då?
Precis den du pratar om. således HAR han den. Bara det att Volvo valde att dra den till torpeden.
Jag kan leta bland farsans gamla papper och se om jag hittar ngt servicemeddelande kring den kabeln.
Annars tar jag mig ett snack med honom. Han är för övrigt gammal Volvomekaniker från sent 70-tal (78-79) fram till pension 1998.....


Dig.... smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 mars 2012
#20
Swedenrockers skrev:
Fast jag fattar inte vad du menar och då har jag läst fler gånger och även sökt i forumet wink
Lonefox skrev:
Dig.... smile


tongue

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök