Audi 100 1993, Instrumentbelysning död. Även P-ljus.

te_wik Forummoderator
4 mars 2012 · 12 813 Inlägg

st4hl skrev:

Volvofarfar skrev:
läge "1" svart, läge 2 halvljus ,läge 3 svart?

Exakt. Fast igentligen kan man ju säga att det bara finns 2 lägen.
Läge 0: Av (I höjd med blinkersspaken)
Läge 1: Parkeringsljus (Instrumentbelysning och allt det andra)
Läge 2: Halvljus

Vad är egentligen problemet? Att parkeringsljuset inte lyser i läge 0? (spaken orörd, längst ner).
Resten verkar funka?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
st4hl Das Auto
4 mars 2012 · 455 Inlägg

te_wik skrev:

st4hl skrev:

Volvofarfar skrev:
läge "1" svart, läge 2 halvljus ,läge 3 svart?

Exakt. Fast igentligen kan man ju säga att det bara finns 2 lägen.
Läge 0: Av (I höjd med blinkersspaken)
Läge 1: Parkeringsljus (Instrumentbelysning och allt det andra)
Läge 2: Halvljus

Vad är egentligen problemet? Att parkeringsljuset inte lyser i läge 0? (spaken orörd, längst ner).
Resten verkar funka?



Mvh Tommy

Nej. Det är alltså INTE automatiskt ljus någonstans på min bil från början, det är en import.
Parkeringsljus och instrumentbelysning har lagt av som ska dra igång på läge 1. Halvljus på läge 2 funkar.

st4hl Das Auto
5 mars 2012 · 455 Inlägg

Var idag inne på Möller och kollade upp vad nya grejer kostade. Ca 1600kr gick skiten lös på. Idiotiska priser, när man får en beggad från skroten för 300kr! Vill helst ha en ny då jag inte vill köpa en redan utsliten spak som har suttit i en bil i 20år och dragits upp och ner ett par hundratusen gånger. Men de får väl bli så ändå..

Har iallafall hittat en som jag ska dra och hämta imorgon ett par mil ifrån mig, sen får vi se hur det går!

Några tips på hur jag ska demontera allt för att slippa få en airbag i ansiktet? (Ja, när jag kollade lite på kåporna osv runt om, så konstaterade jag att man MÅSTE ta bort ratten)
Ska iallafall bryta strömmen i nån timma eller två för att vara på den säkra sidan innan jag börjar. smile

Senast redigerat av st4hl (5 mars 2012)

st4hl Das Auto
5 mars 2012 · 455 Inlägg

Är det på en bildemontering du ska skruva på så är det inga problem eftersom batterierna är bortkopplade.
Det är alldeles för stor hysteri vad det gäller airbags, så länge man inte skapar statisk elektricitet och ens knappt då är det nån särdeles överhängande risk för att man ska utlösa laddningarna.
Eller så skjuter du airbagen med flit så är det klart sen.

Nej, det är inte på en bildemontering jag ska skruva. Tänkte mest på min egen bil när jag ska demontera den trasiga/montera den nya.
Delen är lös från Bildemonteringen jag ska köpa ifrån.

Att skjuta airbagen med flit är ju ett alternativ, men jag skippar det helst! wink

Senast redigerat av st4hl (5 mars 2012)

st4hl Das Auto
6 mars 2012 · 455 Inlägg

Problemet löst! smile
Tackar för all hjälp.

Problemet satt i spaken. Köpte en ny på skroten för 275kr och böt.
Var inte alls så svårt att demontera en Airbag som man trodde. Men man va ju skraj ändå!

Tråd kan låsas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang