Köpråd: BMW 325 i coupe M-Sport

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Hej!
Jag är ute efter en ny bil och har fastnat ganska mycket för BMW:s e92 modell.
Jag är dock inte så kunnig på nyare bilar om vad man ska tänka på när det kommer
till olika utrustning och vad som är rimligt pris i förhållande till mil och årsmodell osv.
Därför tänkte jag försöka få lite hjälp av er lite mer kunniga.

Här är lite kort fakta om bilen:

BMW 325 i coupe M-sport
Tillverkningsår: 2008
Årsmodell: 2009
Mätarställning: 9076 mil
Färg: Alpinvit
Karosseri: Sportkupé
Bränsle: Bensin
Växellåda: Manuell
Info: Svensksåld. En ägare. M-sportpaket. Komfortpaket. Belysningspaket. ACC/Klimatanläggning. PDC fram och bak (parkeringssensorer). Sportstolar i alcantara. Halv elektriska stolar. Xenonljus. Farthållare. Regnsensor. Automatiskt avbländande backspegel. Multifunktionsratt. Bmw professional stereo. 18" M-sportfälgar. 12 mån/1000mil Trygghetsgaranti ingår i priset.

Pris: 219 000 kr.

Vad tror ni om denna?

Mvh
Daniel

NickeR32
3 mars 2012 · 870 Inlägg

Om man jämför med andra på blocket så ligger den 40.000 högre än andra...

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

NickeR32 skrev:
Om man jämför med andra på blocket så ligger den 40.000 högre än andra...

Okey. Det är var ett väldigt bra tips. Han sa att det fanns en viss prutmån på priset. Vet dock inte riktigt hur mycket. Vad är ett rimligt pris för denna bil? Har du lust att länka någon bil som är ungefär liknande? Så jag kan jämföra lite. Saknar den något i utrustning som minskar värdet eller som är bra att ha ur användarsynpunkt?

mvh

NickeR32
3 mars 2012 · 870 Inlägg

Danne_485 skrev:

NickeR32 skrev:
Om man jämför med andra på blocket så ligger den 40.000 högre än andra...

Okey. Det är var ett väldigt bra tips. Han sa att det fanns en viss prutmån på priset. Vet dock inte riktigt hur mycket. Vad är ett rimligt pris för denna bil? Har du lust att länka någon bil som är ungefär liknande? Så jag kan jämföra lite. Saknar den något i utrustning som minskar värdet eller som är bra att ha ur användarsynpunkt?

mvh

Finns bara en två på blocket med dom milen, varav en är "din"...

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=&a … amp;cbl2=5

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Jag hittade denna. Har gått en hel del mil mer men är cirka 50 000 kr billigare. Värt?

http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … =7&w=3

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Eller kanske ännu bättre http://www.blocket.se/lund/BMW_325_i_Co … =7&w=3

Hade dock velat ha mockastolarna hmm

Senast redigerat av Danne_485 (3 mars 2012)

NickeR32
3 mars 2012 · 870 Inlägg

Danne_485 skrev:
Jag hittade denna. Har gått en hel del mil mer men är cirka 50 000 kr billigare. Värt?

http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … =7&w=3

JAG hade inte köpt den, men jag vill hellre ha lågmilare smile

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

NickeR32 skrev:

Danne_485 skrev:
Jag hittade denna. Har gått en hel del mil mer men är cirka 50 000 kr billigare. Värt?

http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … =7&w=3

JAG hade inte köpt den, men jag vill hellre ha lågmilare smile

Okey. Är ju samma här egentligen. Vad tror du om den andra jag länkade då? smile Ganska mkt mindre mil ist.

NickeR32
3 mars 2012 · 870 Inlägg

Danne_485 skrev:

NickeR32 skrev:

Danne_485 skrev:
Jag hittade denna. Har gått en hel del mil mer men är cirka 50 000 kr billigare. Värt?

http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … =7&w=3

JAG hade inte köpt den, men jag vill hellre ha lågmilare smile

Okey. Är ju samma här egentligen. Vad tror du om den andra jag länkade då? smile Ganska mkt mindre mil ist.

Jag är ganska svag för vita BMW så hade nog gått på den första och prutat smile

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

NickeR32 skrev:

Danne_485 skrev:

NickeR32 skrev:

JAG hade inte köpt den, men jag vill hellre ha lågmilare smile

Okey. Är ju samma här egentligen. Vad tror du om den andra jag länkade då? smile Ganska mkt mindre mil ist.

Jag är ganska svag för vita BMW så hade nog gått på den första och prutat smile

Ja, jag med. Fast svart är också grymt med några råa svarta fälgar och lite kolfiberdetaljer. Dock även samma när det gäller vit bil iof. smile Vad kan vara ett rimligt pris att pruta till? Är väl egentligen det jag är ute efter. Riktpris och prutargument för den vita. big_smile

j0cke90 fotograf
3 mars 2012 · 119 Inlägg

hade köpt denna, säljs dessutom av en "seriös" handlare, http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_335 … 12&w=3

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

j0cke90 skrev:
hade köpt denna, säljs dessutom av en "seriös" handlare, http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_335 … 12&w=3

Tack för ditt svar! smile Ja, den är fin, men tyvärr så är det ju automat hmm Och inredningen är lite väl mkt åt "gubb"-hållet för att passa mig helt i smaken. Men en svart 335 hade ju inte heller varit fel såklart. När du säger seriös handlare, hur tänker du då? Den jag kollat på är också genom en seriös firma. Även om det är en liten firma så verkar den vara ok så som jag uppfattat det hittills iaf.

mvh

ekelund88
3 mars 2012 · 2 656 Inlägg

Danne_485 skrev:

j0cke90 skrev:
hade köpt denna, säljs dessutom av en "seriös" handlare, http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_335 … 12&w=3

Tack för ditt svar! smile Ja, den är fin, men tyvärr så är det ju automat hmm Och inredningen är lite väl mkt åt "gubb"-hållet för att passa mig helt i smaken. Men en svart 335 hade ju inte heller varit fel såklart. När du säger seriös handlare, hur tänker du då? Den jag kollat på är också genom en seriös firma. Även om det är en liten firma så verkar den vara ok så som jag uppfattat det hittills iaf.

mvh

hade åkt o provkört den där iaf en 335a e så mycket bättre på alla sätt än en 325a motor o drivline mässigt men som sagt du ska ju trivas med bilen med

Turbomatte Lackerare/Rekondare
3 mars 2012 · 834 Inlägg

Den vita coupén är lite högt prissatt tycker jag. Det är en Pre-facelift, med standardutrustning förutom M-sport paketet. Tänk på att det har lanserats en facelift och en helt ny 3-serie så priserna lär sjunka ännu mer. Desstuom kanske det är bättre att titta på diesel samt mer utrustning för att bibehålla värdet på bilen.

Jag personligen letat vidare om han inte kan gå ner till ca 180k.

Mvh

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Turbomatte skrev:
Den vita coupén är lite högt prissatt tycker jag. Det är en Pre-facelift, med standardutrustning förutom M-sport paketet. Tänk på att det har lanserats en facelift och en helt ny 3-serie så priserna lär sjunka ännu mer. Desstuom kanske det är bättre att titta på diesel samt mer utrustning för att bibehålla värdet på bilen.

Jag personligen letat vidare om han inte kan gå ner till ca 180k.

Mvh

Riktigt vettigt inlägg. Är precis sån här info som jag var ute efter. Vad är det som den saknar utrustningsmässigt? Vad är skillnaden mot den nyare faceliften? Angående diesel så vill jag ha riktigt motorljud och inget dieselknackande. Annars hade ju det såklart varit ett alternativ. Vill gärna behålla värdet på bilen så mkt som möjligt så alla sådana tips är välkomna. Du tycker alltså att 180 000 är ett rimligt pris för denna bil? Erbjudandet som jag fått just nu är 200 000.

mvh

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

ekelund88 skrev:

Danne_485 skrev:

j0cke90 skrev:
hade köpt denna, säljs dessutom av en "seriös" handlare, http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_335 … 12&w=3

Tack för ditt svar! smile Ja, den är fin, men tyvärr så är det ju automat hmm Och inredningen är lite väl mkt åt "gubb"-hållet för att passa mig helt i smaken. Men en svart 335 hade ju inte heller varit fel såklart. När du säger seriös handlare, hur tänker du då? Den jag kollat på är också genom en seriös firma. Även om det är en liten firma så verkar den vara ok så som jag uppfattat det hittills iaf.

mvh

hade åkt o provkört den där iaf en 335a e så mycket bättre på alla sätt än en 325a motor o drivline mässigt men som sagt du ska ju trivas med bilen med

På vilket sätt är den bättre i motor och drivlina förutom prestandaökningen? Efter något år kanske jag uppgraderar med nytt insug osv så att det blir samma prestanda som 330 motorn. Förutsatt att jag köper den bilen såklart och vill ha lite mer pulver under huven, vilket är osäkert.

Snitch Ointresserad.
3 mars 2012 · 936 Inlägg

Danne_485 skrev:

ekelund88 skrev:

Danne_485 skrev:

Tack för ditt svar! smile Ja, den är fin, men tyvärr så är det ju automat hmm Och inredningen är lite väl mkt åt "gubb"-hållet för att passa mig helt i smaken. Men en svart 335 hade ju inte heller varit fel såklart. När du säger seriös handlare, hur tänker du då? Den jag kollat på är också genom en seriös firma. Även om det är en liten firma så verkar den vara ok så som jag uppfattat det hittills iaf.

mvh

hade åkt o provkört den där iaf en 335a e så mycket bättre på alla sätt än en 325a motor o drivline mässigt men som sagt du ska ju trivas med bilen med

På vilket sätt är den bättre i motor och drivlina förutom prestandaökningen? Efter något år kanske jag uppgraderar med nytt insug osv så att det blir samma prestanda som 330 motorn. Förutsatt att jag köper den bilen såklart och vill ha lite mer pulver under huven, vilket är osäkert.

Du får greja ganska mycket för att få liknande prestanda som en 335.

Teabag appreciation club.
Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Snitch skrev:

Danne_485 skrev:

ekelund88 skrev:

hade åkt o provkört den där iaf en 335a e så mycket bättre på alla sätt än en 325a motor o drivline mässigt men som sagt du ska ju trivas med bilen med

På vilket sätt är den bättre i motor och drivlina förutom prestandaökningen? Efter något år kanske jag uppgraderar med nytt insug osv så att det blir samma prestanda som 330 motorn. Förutsatt att jag köper den bilen såklart och vill ha lite mer pulver under huven, vilket är osäkert.

Du får greja ganska mycket för att få liknande prestanda som en 335.

Ja, som en 335 ja, då den har dubbla turbos m.m. Men nu pratade jag om 330 som i princip är samma motor.

ekelund88
3 mars 2012 · 2 656 Inlägg

Danne_485 skrev:

ekelund88 skrev:

Danne_485 skrev:

Tack för ditt svar! smile Ja, den är fin, men tyvärr så är det ju automat hmm Och inredningen är lite väl mkt åt "gubb"-hållet för att passa mig helt i smaken. Men en svart 335 hade ju inte heller varit fel såklart. När du säger seriös handlare, hur tänker du då? Den jag kollat på är också genom en seriös firma. Även om det är en liten firma så verkar den vara ok så som jag uppfattat det hittills iaf.

mvh

hade åkt o provkört den där iaf en 335a e så mycket bättre på alla sätt än en 325a motor o drivline mässigt men som sagt du ska ju trivas med bilen med

På vilket sätt är den bättre i motor och drivlina förutom prestandaökningen? Efter något år kanske jag uppgraderar med nytt insug osv så att det blir samma prestanda som 330 motorn. Förutsatt att jag köper den bilen såklart och vill ha lite mer pulver under huven, vilket är osäkert.

betygligt kraligare grejer som växellåda bakaxel osv som e gjort för att palla stryk

sen är ju 335an som länkats mycket mer välutrustad med navi med allt va de innebär osv har för mig tex aux ingång o usb finns på dessa sen är det en hel del annat som ingår med navin men har inte riktigt koll på vad det är kan tänka mig att en välutrustad 335 står sig bättre på beg marknaden än en sämre utrustad 325a dock

bränslekostnaden på 325an är riktigt trevlig dock min jobbar kompis pendlar till jobbet med en 325a 08 alltså samma motor på 0.65-0-7 enligt färddator

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

ekelund88 skrev:

Danne_485 skrev:

ekelund88 skrev:

hade åkt o provkört den där iaf en 335a e så mycket bättre på alla sätt än en 325a motor o drivline mässigt men som sagt du ska ju trivas med bilen med

På vilket sätt är den bättre i motor och drivlina förutom prestandaökningen? Efter något år kanske jag uppgraderar med nytt insug osv så att det blir samma prestanda som 330 motorn. Förutsatt att jag köper den bilen såklart och vill ha lite mer pulver under huven, vilket är osäkert.

betygligt kraligare grejer som växellåda bakaxel osv som e gjort för att palla stryk

sen är ju 335an som länkats mycket mer välutrustad med navi med allt va de innebär osv har för mig tex aux ingång o usb finns på dessa sen är det en hel del annat som ingår med navin men har inte riktigt koll på vad det är kan tänka mig att en välutrustad 335 står sig bättre på beg marknaden än en sämre utrustad 325a dock

bränslekostnaden på 325an är riktigt trevlig dock min jobbar kompis pendlar till jobbet med en 325a 08 alltså samma motor på 0.65-0-7 enligt färddator

Ja, det är ju sant, den måste ju vara anpassad för de dryga 80 hästarna mer som den besitter samt den plötsliga turboladdningen. Men som du också nämner så är ju även ägandet en hel del dyrare. Dyrar i drift med soppa, samt försäkring och eventuella haverier. Själva navigationssystemet har jag jättedålig koll på vad det innebär, men jag har ju en separat gps om jag behöver hitta någonstans och usb som skulle kunna vara intressant till stereon kanske finns något grej man kan köpa till för att få en möjligheten? Eller hur begränsat är det vanliga systemet? Är det något mer utrustningsmässigt som den saknar som jag borde tänka på?

Om jag sedan hottar upp den med lite kolfiber på rätt ställen och lite annat utseendemässigt samt nya 19" fälgar och kanske ett upphottat motorrum till 330 standard och även här lite kolfiberdetaljer. Då kanske den håller sig lite bättre i värde om man vill sälja den sedan?

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang