Köpråd: BMW 325 i coupe M-Sport

Thorssa
3 mars 2012 ·

I mina ögon är en bil med M-sport värd betydligt mer än en bil utan. Jag skulle visserligen inte köpa en BMW utan M-sport överhuvudtaget då jag tycker det gör en enorm skillnad.

ekelund88
3 mars 2012 · 2 656 Inlägg

Danne_485 skrev:

ekelund88 skrev:

Danne_485 skrev:

På vilket sätt är den bättre i motor och drivlina förutom prestandaökningen? Efter något år kanske jag uppgraderar med nytt insug osv så att det blir samma prestanda som 330 motorn. Förutsatt att jag köper den bilen såklart och vill ha lite mer pulver under huven, vilket är osäkert.

betygligt kraligare grejer som växellåda bakaxel osv som e gjort för att palla stryk

sen är ju 335an som länkats mycket mer välutrustad med navi med allt va de innebär osv har för mig tex aux ingång o usb finns på dessa sen är det en hel del annat som ingår med navin men har inte riktigt koll på vad det är kan tänka mig att en välutrustad 335 står sig bättre på beg marknaden än en sämre utrustad 325a dock

bränslekostnaden på 325an är riktigt trevlig dock min jobbar kompis pendlar till jobbet med en 325a 08 alltså samma motor på 0.65-0-7 enligt färddator

Ja, det är ju sant, den måste ju vara anpassad för de dryga 80 hästarna mer som den besitter samt den plötsliga turboladdningen. Men som du också nämner så är ju även ägandet en hel del dyrare. Dyrar i drift med soppa, samt försäkring och eventuella haverier. Själva navigationssystemet har jag jättedålig koll på vad det innebär, men jag har ju en separat gps om jag behöver hitta någonstans och usb som skulle kunna vara intressant till stereon kanske finns något grej man kan köpa till för att få en möjligheten? Eller hur begränsat är det vanliga systemet? Är det något mer utrustningsmässigt som den saknar som jag borde tänka på?

Om jag sedan hottar upp den med lite kolfiber på rätt ställen och lite annat utseendemässigt samt nya 19" fälgar och kanske ett upphottat motorrum till 330 standard och även här lite kolfiberdetaljer. Då kanske den håller sig lite bättre i värde om man vill sälja den sedan?

mvh

både ja och nej du begränsar ju dig lite av vilka som skulle köpa en sån här bil med en massa modifieringar så de behöver nödvändigtvis inte dra upp värdet men o andra sida hittar du rätt köpare kanske du får det du vill ha smile

Interlagos
3 mars 2012 · 152 Inlägg

Vad gäller facelift, s.k LCI, så är e92 den som fick minst uppdateringar. Vad man kan se mellan icke LCI och LCI: Baklysen blev LED, Navigationen blev hårddiskbaserad, sidospeglarna ser lite annorlunda ut. Vindrutetorkarna blev i mitt tycke klenare.

Jag har haft en E91 325, jag tyckte den var kanon! Men sen saknade jag lite kraft, men den gick billigt!

Jag tror att E92 kommer behålla värde relativt bra, en nya generation 3-serie har kommit som sagt, men endast sedanen, coupén kommer senare.

Mitt tips är att köpa från BMW-handlare, gärna premium selection. Då får man garanti, bilen är genomgången och dokumentat i bra skick. BMW är riktigt bra bilar och hållar grymt bra MEN när något går sönder så blir det ganska kostsamt. Köper man från BMW så brukar man kunna få jäkligt billig försäkring också, bilen är nyservad etc. Dock är bilen dyrare från BMW men det kan bli billigare i längden.

BMW M3 (2007)
Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Interlagos skrev:
Vad gäller facelift, s.k LCI, så är e92 den som fick minst uppdateringar. Vad man kan se mellan icke LCI och LCI: Baklysen blev LED, Navigationen blev hårddiskbaserad, sidospeglarna ser lite annorlunda ut. Vindrutetorkarna blev i mitt tycke klenare.

Jag har haft en E91 325, jag tyckte den var kanon! Men sen saknade jag lite kraft, men den gick billigt!

Jag tror att E92 kommer behålla värde relativt bra, en nya generation 3-serie har kommit som sagt, men endast sedanen, coupén kommer senare.

Mitt tips är att köpa från BMW-handlare, gärna premium selection. Då får man garanti, bilen är genomgången och dokumentat i bra skick. BMW är riktigt bra bilar och hållar grymt bra MEN när något går sönder så blir det ganska kostsamt. Köper man från BMW så brukar man kunna få jäkligt billig försäkring också, bilen är nyservad etc. Dock är bilen dyrare från BMW men det kan bli billigare i längden.

Tack för fin info. Baklysena kanske man kan byta till LED om man känner för det. Beror väl lite på pris såklart. Sedan speglarna har jag funderat på att ev. skaffa m3-varianten.

Angående garanti så medföljer 12 mån garanti som skall täcka alla former av haveri. Försäkringen ligger på 610 kr för helförsäkring med 4000 i självrisk vid vagnskada. BMW originalförsäkring.

Angående motorn så ligger den ju på 210 hästar vilket är en bit över snittet vad det gäller kraft för en svenssonbil, men vikten kanske gör en del. Enligt siffor så ska 0-100 gå på 6,7 sek vilket också måste anses rätt hyfsat. Men allt beroende på vad man är van såklart.

mvh

Senast redigerat av Danne_485 (3 mars 2012)

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

ekelund88 skrev:

Danne_485 skrev:

ekelund88 skrev:

betygligt kraligare grejer som växellåda bakaxel osv som e gjort för att palla stryk

sen är ju 335an som länkats mycket mer välutrustad med navi med allt va de innebär osv har för mig tex aux ingång o usb finns på dessa sen är det en hel del annat som ingår med navin men har inte riktigt koll på vad det är kan tänka mig att en välutrustad 335 står sig bättre på beg marknaden än en sämre utrustad 325a dock

bränslekostnaden på 325an är riktigt trevlig dock min jobbar kompis pendlar till jobbet med en 325a 08 alltså samma motor på 0.65-0-7 enligt färddator

Ja, det är ju sant, den måste ju vara anpassad för de dryga 80 hästarna mer som den besitter samt den plötsliga turboladdningen. Men som du också nämner så är ju även ägandet en hel del dyrare. Dyrar i drift med soppa, samt försäkring och eventuella haverier. Själva navigationssystemet har jag jättedålig koll på vad det innebär, men jag har ju en separat gps om jag behöver hitta någonstans och usb som skulle kunna vara intressant till stereon kanske finns något grej man kan köpa till för att få en möjligheten? Eller hur begränsat är det vanliga systemet? Är det något mer utrustningsmässigt som den saknar som jag borde tänka på?

Om jag sedan hottar upp den med lite kolfiber på rätt ställen och lite annat utseendemässigt samt nya 19" fälgar och kanske ett upphottat motorrum till 330 standard och även här lite kolfiberdetaljer. Då kanske den håller sig lite bättre i värde om man vill sälja den sedan?

mvh

både ja och nej du begränsar ju dig lite av vilka som skulle köpa en sån här bil med en massa modifieringar så de behöver nödvändigtvis inte dra upp värdet men o andra sida hittar du rätt köpare kanske du får det du vill ha smile

Ja, det har du ju helt rätt i. smile

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Thorssa skrev:
I mina ögon är en bil med M-sport värd betydligt mer än en bil utan. Jag skulle visserligen inte köpa en BMW utan M-sport överhuvudtaget då jag tycker det gör en enorm skillnad.

Var inte denna M-sport då?

Snitch Ointresserad.
3 mars 2012 · 936 Inlägg

Sorry, jag som tänkte helt fel.

Teabag appreciation club.
Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Snitch skrev:
Sorry, jag som tänkte helt fel.

Helt lugnt. smile

Thorssa
3 mars 2012 ·

Danne_485 skrev:

Thorssa skrev:
I mina ögon är en bil med M-sport värd betydligt mer än en bil utan. Jag skulle visserligen inte köpa en BMW utan M-sport överhuvudtaget då jag tycker det gör en enorm skillnad.

Var inte denna M-sport då?

Jo jag syftade på att vissa i tråden länkade till bilar utan M-sport smile

Danne_485
3 mars 2012 · 687 Inlägg

Thorssa skrev:

Danne_485 skrev:

Thorssa skrev:
I mina ögon är en bil med M-sport värd betydligt mer än en bil utan. Jag skulle visserligen inte köpa en BMW utan M-sport överhuvudtaget då jag tycker det gör en enorm skillnad.

Var inte denna M-sport då?

Jo jag syftade på att vissa i tråden länkade till bilar utan M-sport smile

Okey. Då är jag med. smile

dfine BMW entusiast
4 mars 2012 · 579 Inlägg

Köp! Det är helt underbara bilar smile
Men jag hade hellre gått ett steg längre och kollat på 335i. Kostar lite mer i inköp men kommer hålla värdet MYCKET bättre än 325i. Ser att du gärna vill trimma upp 325an, lägg hellre dom pengarna på en 335i som har en bättre motor från början. Vill du trimma den sen ja då finns det en hel del att välja på wink

335i: http://www.blocket.se/vasternorrland/Bm … 15&w=3

Danne_485
4 mars 2012 · 687 Inlägg

dfine skrev:
Köp! Det är helt underbara bilar smile
Men jag hade hellre gått ett steg längre och kollat på 335i. Kostar lite mer i inköp men kommer hålla värdet MYCKET bättre än 325i. Ser att du gärna vill trimma upp 325an, lägg hellre dom pengarna på en 335i som har en bättre motor från början. Vill du trimma den sen ja då finns det en hel del att välja på wink

335i: http://www.blocket.se/vasternorrland/Bm … 15&w=3

Ja, jag har faktiskt kollat en del på just den bilen. Hade egentligen helst sett att den var vit, men svart är nästan precis lika snyggt. Så den är egentligen en stark kandidat. MEN: De enda sakerna som är ett hinder för mig att köpa just den bilen är att jag har cirka 70 mil att åka för att kolla på den samt att det hade passat mig bra med en bil runt 180-220 000 kr. Jag hade nämligen tänkt ta ett lån på 250 000 kr eftersom det ger en lagom månadskostnad för min del. Så med en köpesumma på bilen runt 200 000 så skulle det ge mig lite marginal till att köpa delar och fälgar till bilen samt ge mig en liten buffert om något skulle haverera längre fram.

Sist men inte minst så känns det även mycket tryggare att köpa en såpass dyr bil av en riktig bilfirma som kan lämna garanti. Särskilt med tanke på hur dyrt det skulle kunna bli annars om något skulle haverera under det första året. Även detta ex har ju rullat ganska många mil. Har ingen historik på hur de milen har rullats, så svårt att avgöra i detta fallet. Men den andra vita 325:an hade tydligen varit tjänstebil hos bmw och körts av någon högre chef och därav de lite höga milen. Jag vet inte om det är en bra eller dålig grej? I mitt huvud så går tankarna kring att det är en bra grej. Kostymnissar brukar ju vara rätt noga av sig och den är ju fullservad. Så i och med den minimala chansen att den buskörts och att den gått då gått många pendlarmil borde ju göra den bra lämpad för mig samt även att det kanske skulle kunna hålla uppe värdet vid försäljning senare för min egen del?

Vad tror du/ni om detta?

mvh

Danne_485
4 mars 2012 · 687 Inlägg

dfine skrev:
Köp! Det är helt underbara bilar smile
Men jag hade hellre gått ett steg längre och kollat på 335i. Kostar lite mer i inköp men kommer hålla värdet MYCKET bättre än 325i. Ser att du gärna vill trimma upp 325an, lägg hellre dom pengarna på en 335i som har en bättre motor från början. Vill du trimma den sen ja då finns det en hel del att välja på wink

335i: http://www.blocket.se/vasternorrland/Bm … 15&w=3

Passade även på att gå in på din bil och kolla. Riktigt fin var den. smile Röst lagd också. wink

endorfinslaven
4 mars 2012 · 671 Inlägg

Thorssa skrev:
I mina ögon är en bil med M-sport värd betydligt mer än en bil utan. Jag skulle visserligen inte köpa en BMW utan M-sport överhuvudtaget då jag tycker det gör en enorm skillnad.

He he

För en 2 år sedan hade jag en 320D Mutrustad hyrbil när jag var i UK på jobb.
Någon som åkt bil på engelska landsvägen !
I alla fall så är nog det kuperade åker o ängslandskapet klart en grund i deras motorsportkultur.
Deras banor har lite mer fallhöjd och blir automatiskt mer tekniska och deras asfaltsrallyn klart mer dramatiska än våra grus o snövägar.

Men tillbaks till denna ashäftiga BIL som kallas BMW och varianten jag hyrde hur den uppträdde på vägen.
Skitkul i deras stora rondeller men väl ute på landsväg höll jag på att skita ner mig då SKITHÖGENs fjädring gick i botten. Det skedde när jag gick genom en kompresion och inte i någon väldigt hög fart...

Har aldrig upplevt det i någon av de andra hybilarna jag haft på denna vägsträckning som jag kört ett antal hundra ggr.

BMW får superlativ i pressen när man kör dem på slät mark !

En kollega var i Värmland på körkurs och de körde BMWs o Porsches på isbana.
Som avslut fick de åka en skogssträcka i en BMW och ledaren läraren förklarade att här hör bilen verkligen inte hemma då går en Rwd Volvo bättre...

Vart vill jag komma !
BMW M-paket guds gåva till mänskligheten
NÄPP skuller inte tro det....
Men guds gåva till Pizzabagare och senpubertala svenskar. 
Den funkar bra på salsgolv o banor...

Danne_485
11 mars 2012 · 687 Inlägg

Ville bara informera att det blev den vita 325an. Blev väldigt överraskad av hur otroligt mycket snyggare den var i verkligheten gentemot på bild. smile Och sjukt nice med M-sport paket! Än sålänge är jag riktigt nöjd med mitt köp men jag kan faktiskt erkänna att jag saknar lite tryck i motorn i vissa lägen. Så det blir nog en konvertering till 330ns motorspec lite längre fram. Skall tydligen bara vara att montera ett sådant här kitt: http://www.schmiedmann.se/MOS2530PK/pro … x#1943118. Sen ett litet chip, sportluftfilterkit och en lite roliga slutdämpare så är jag nog i hamn prestanda och ljudmässigt med. smile

Mvh
Daniel

328cabbish
11 mars 2012 · 827 Inlägg

grattis!!! ringde in i veckan till den handlaren och frågade lite om den bilen!
Vacker bil

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Danne_485
11 mars 2012 · 687 Inlägg

328cabbish skrev:
grattis!!! ringde in i veckan till den handlaren och frågade lite om den bilen!
Vacker bil

Tackar! smile Så du var också lite sugen på den? Japp, sjuukt vacker!

328cabbish
11 mars 2012 · 827 Inlägg

ja var ju det :-) men får avvakta lite kändes inte rätt att köpa innan jag sålt vetten! men annonseras i morgon

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
Danne_485
11 mars 2012 · 687 Inlägg

328cabbish skrev:
ja var ju det :-) men får avvakta lite kändes inte rätt att köpa innan jag sålt vetten! men annonseras i morgon

Ja, den var ju inte helt fel den heller om man säger så! Riktigt brutal! Men antar att den blir ganska dyr att äga med tanke på att man snart kan byta bensin mot guld?

Interlagos
11 mars 2012 · 152 Inlägg

Grattis!!!

En av världens bästa motorer i en snygg förpackning!!!

Bilder, annars har det inte hänt ;-)

Tips på bra sidor att köpa saker till din nya leksak:

www.getbmwparts.com original BMW, sida från USA bra priser, frakten kan vara lite hög
www.salesafter.eu Tysk sida med Original BMW-delar, bättre pris än i Sverige, oftast.
http://www.europeanautosource.com/ Mest delar till M-bilar, grymma saker, USA.

Ha det gott!

Senast redigerat av Interlagos (11 mars 2012)

BMW M3 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang