1691
Sök

K&N eller HKS?

12 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar vilken filter skulle vara bättre på min Saab 9-3 Turbo
K&N eller HKS?big_smile


12 086 Inlägg
4 mars 2012
#2
Ingetdera är bättre än det andra, HKS är japanskt K&N amerikanskt.. du väljer smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 mars 2012
#3
Vad jag har läst så renar HKS svamparna inte så bra så där säger jag nog K&N.
Men har du luftmassemätare eller mapsensor på din Saab?
Har du LMM så välj ett oljefritt filter, typ AEM.

Autotech

12 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#4
Jahaaa
hmmmm , ja jag tror jag ska gå med K&N
problemet är att här i Qatar , har de inte sport delar till Saab like som Sverige
det är svårt att hitta exhaust system,Turbo,interior accesories och så ja
men jag letar big_smile
                                       Tack till Busgrabb och Germax cool
Senast redigerat av -Turbo- (5 mars 2012)


1 365 Inlägg
9 mars 2012
#5
Som busgrabb säger så är K&N filter riktigt duktiga på att olja ner trådarna till LMM. När jag körde med luftmassemätare så duschade jag alltid det nya k&n filtret med naturavfettning Grön och lade det i ett vattenbad i 4 timmar. sen fick det lufttorka i en hel dag. En lite jobbig procedur men jag vet din situation om det inte finns något alternativ


-Turbo- skrev:
Jahaaa
hmmmm , ja jag tror jag ska gå med K&N
problemet är att här i Qatar , har de inte sport delar till Saab like som Sverige
det är svårt att hitta exhaust system,Turbo,interior accesories och så ja
men jag letar big_smile
                                       Tack till Busgrabb och Germax cool


Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2012
#6
Richtenb skrev:
Som busgrabb säger så är K&N filter riktigt duktiga på att olja ner trådarna till LMM. När jag körde med luftmassemätare så duschade jag alltid det nya k&n filtret med naturavfettning Grön och lade det i ett vattenbad i 4 timmar. sen fick det lufttorka i en hel dag. En lite jobbig procedur men jag vet din situation om det inte finns något alternativ


-Turbo- skrev:
Jahaaa
hmmmm , ja jag tror jag ska gå med K&N
problemet är att här i Qatar , har de inte sport delar till Saab like som Sverige
det är svårt att hitta exhaust system,Turbo,interior accesories och så ja
men jag letar big_smile
                                       Tack till Busgrabb och Germax cool


Fast då förstör du ju reningsfunktion av det finkorniga dammet osv...det finns en anledning till att det är olja i filtret.
Inte bara för att förstöra LMM tongue

Autotech

1 365 Inlägg
9 mars 2012
#7
Den största anledningen till att det är olja i filtret är väl ändå att hållbarheten blir mycket längre. Men du har säkert rätt. dock lär ju knappast filterfunktionen vara sämre än ett oljefritt AEM då eller?


Busgrabb skrev:
Richtenb skrev:
Som busgrabb säger så är K&N filter riktigt duktiga på att olja ner trådarna till LMM. När jag körde med luftmassemätare så duschade jag alltid det nya k&n filtret med naturavfettning Grön och lade det i ett vattenbad i 4 timmar. sen fick det lufttorka i en hel dag. En lite jobbig procedur men jag vet din situation om det inte finns något alternativ


-Turbo- skrev:
Jahaaa
hmmmm , ja jag tror jag ska gå med K&N
problemet är att här i Qatar , har de inte sport delar till Saab like som Sverige
det är svårt att hitta exhaust system,Turbo,interior accesories och så ja
men jag letar big_smile
                                       Tack till Busgrabb och Germax cool


Fast då förstör du ju reningsfunktion av det finkorniga dammet osv...det finns en anledning till att det är olja i filtret.
Inte bara för att förstöra LMM tongue


Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2012
#8
Richtenb skrev:
Den största anledningen till att det är olja i filtret är väl ändå att hållbarheten blir mycket längre. Men du har säkert rätt. dock lär ju knappast filterfunktionen vara sämre än ett oljefritt AEM då eller?


Busgrabb skrev:
Richtenb skrev:
Som busgrabb säger så är K&N filter riktigt duktiga på att olja ner trådarna till LMM. När jag körde med luftmassemätare så duschade jag alltid det nya k&n filtret med naturavfettning Grön och lade det i ett vattenbad i 4 timmar. sen fick det lufttorka i en hel dag. En lite jobbig procedur men jag vet din situation om det inte finns något alternativ




Fast då förstör du ju reningsfunktion av det finkorniga dammet osv...det finns en anledning till att det är olja i filtret.
Inte bara för att förstöra LMM tongue


Jo det lär det vara utan olja då AEM har ett helt annat filtermaterial som är gjort för att fungera utan olja.

Autotech

1 365 Inlägg
9 mars 2012
#9
Om man inte har något annat filter att välja mellan så är det solklart att man tar bort oljan. risken att lmm går sönder är ju klart över 75% med ett nytt inoljat kn filter. några mikrokorn damm har knappast nån motor dött av


Busgrabb skrev:
Richtenb skrev:
Den största anledningen till att det är olja i filtret är väl ändå att hållbarheten blir mycket längre. Men du har säkert rätt. dock lär ju knappast filterfunktionen vara sämre än ett oljefritt AEM då eller?


Busgrabb skrev:

Fast då förstör du ju reningsfunktion av det finkorniga dammet osv...det finns en anledning till att det är olja i filtret.
Inte bara för att förstöra LMM tongue


Jo det lär det vara utan olja då AEM har ett helt annat filtermaterial som är gjort för att fungera utan olja.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2012
#10
Richtenb skrev:
Om man inte har något annat filter att välja mellan så är det solklart att man tar bort oljan. risken att lmm går sönder är ju klart över 75% med ett nytt inoljat kn filter. några mikrokorn damm har knappast nån motor dött av


Busgrabb skrev:
Richtenb skrev:
Den största anledningen till att det är olja i filtret är väl ändå att hållbarheten blir mycket längre. Men du har säkert rätt. dock lär ju knappast filterfunktionen vara sämre än ett oljefritt AEM då eller?

Jo det lär det vara utan olja då AEM har ett helt annat filtermaterial som är gjort för att fungera utan olja.


Nje allt beror ju på hur länge man åker med filtret men hellre en trasig luftmassemätare för mig än finkornigt damm i motorn i längden.
Men lösningen är ju ett AEM filter om man har en bil med lmm.
Senast redigerat av Busgrabb (9 mars 2012)

Autotech

1 365 Inlägg
10 mars 2012
#11
Bra att du berättade det där med finkornigt damm. Jag tvättar iofs inte längre bort oljan eftersom jag inte har någon lmm men jag trodde endast det var för sin långa garanti som k&n kör med olja i filtret. Då har jag lärt mig något nytt.

Busgrabb skrev:
Richtenb skrev:
Om man inte har något annat filter att välja mellan så är det solklart att man tar bort oljan. risken att lmm går sönder är ju klart över 75% med ett nytt inoljat kn filter. några mikrokorn damm har knappast nån motor dött av


Busgrabb skrev:

Jo det lär det vara utan olja då AEM har ett helt annat filtermaterial som är gjort för att fungera utan olja.


Nje allt beror ju på hur länge man åker med filtret men hellre en trasig luftmassemätare för mig än finkornigt damm i motorn i längden.
Men lösningen är ju ett AEM filter om man har en bil med lmm.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 mars 2012
#12
Richtenb skrev:
Bra att du berättade det där med finkornigt damm. Jag tvättar iofs inte längre bort oljan eftersom jag inte har någon lmm men jag trodde endast det var för sin långa garanti som k&n kör med olja i filtret. Då har jag lärt mig något nytt.

Busgrabb skrev:
Richtenb skrev:
Om man inte har något annat filter att välja mellan så är det solklart att man tar bort oljan. risken att lmm går sönder är ju klart över 75% med ett nytt inoljat kn filter. några mikrokorn damm har knappast nån motor dött av




Nje allt beror ju på hur länge man åker med filtret men hellre en trasig luftmassemätare för mig än finkornigt damm i motorn i längden.
Men lösningen är ju ett AEM filter om man har en bil med lmm.


Det kan säkert har med det att göra med....

Autotech

Supraman
2 300 Inlägg
10 mars 2012
#13
hks renar inte så bra så k&n är att föredra.

Dom som råkat ut för att få olja i lmm är dom som oljat filtret utan att oljan får rinna av och sugas upp av filtret.
Man måste låta de stå någon timme när man oljat in de, helst längre.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök