5794
Sök

Vilken komponent reglerar laddtrycket i en turbo?

346 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
hejsan,

ja som ämnet lyder..

"Vilken komponent reglerar laddtrycket i en turbo?"

329 Inlägg
4 mars 2012
som även beroende på bil/årsmodell även kan styras av olika elektroniska komponenter och ventiler såsom magnetventil som styrs av bilens datorbox

1 062 Inlägg
5 mars 2012
Detta Beror ju på hur man tänker och resonerar om vad som reglerar.

Motorns ECU skickar en pulsad signal till en magnetventil som påverkar trycket i tryckdosan som i sin tur påverkar wastegaten (som kan vara integrerad i turbons avgashus eller separat på grenröret). Så är det på 99% av alla skapligt nya turbobilar.
På gamla turbobilar och vissa halvgamla lättrycksturbo så reglerar tryckdosan med sin fjäder trycket utan inblandande av elektronik.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (5 mars 2012)

1 062 Inlägg
6 mars 2012
F-Tar skrev:
vnt

Så sant! Men det är väldigt ovanligt idag tom på helt nya Bensin personbilar. Standard på många lastbilsdieslar. Men du har helt rätt i sak!
Men kanske inte det trådskaparen undrar över.. smile

M.V.H.

1 335 Inlägg
7 mars 2012
AndreasPlars skrev:
F-Tar skrev:
vnt

Så sant! Men det är väldigt ovanligt idag tom på helt nya Bensin personbilar. Standard på många lastbilsdieslar. Men du har helt rätt i sak!
Men kanske inte det trådskaparen undrar över.. smile

M.V.H.

Nä ja kunde bara inte hålla mig tongue Jag har VNT men har inte den nyaste bilen i världen heller smile

B5 #001

1 062 Inlägg
8 mars 2012
Inser att jag är lite FÖR insnöad på ottomotorer, inte dieslar men det kommer väl med tiden wink

M.V.H.

1 335 Inlägg
8 mars 2012
AndreasPlars skrev:
Inser att jag är lite FÖR insnöad på ottomotorer, inte dieslar men det kommer väl med tiden wink

M.V.H.

Jajjemän. Ju mer man håller på så smile

B5 #001

5 710 Inlägg
8 mars 2012
Vill man kan man lägga till VGT oxo smile.

MVH Jonas
..............

Sök