3944
Sök

Bmw 316 e36 -94 kasst tändningslås (ritad bild finns)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#1
Problemet är tändningslåset glappar bak i elektroniken så den får ingen kontakt till att tända.
trycker man upp den biten eller knackar ett par gånger på den medans man håller nyckeln vriden till start läget så går bilen igång annars händer inget när man vrider nyckeln.
Ska försöka ta loss bakredelen imorgon och kolla om man blir något klokare men tänkte höra samtidigt om man kan byta den utan att behöva byta hela låset? (vill behålla org nyckel)
Samt tips på hur man får bort den mottages gärna.
Senast redigerat av Streethawk (5 mars 2012)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Forummoderator
18 319 Inlägg
5 mars 2012
#2
Vill du behålla originalnyckel så kontakta BMW. Är bilen inte import så löser de detta till en kostnad av cirka 1-2 tkr. Eftersom bilen är rejält gammal så är det troligen ingen startspärr som har med nyckeln att göra på den. En pekpinne kan nämnas! Tar du isär grejorna kanske du inte får igång bilen igen!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
Vill du behålla originalnyckel så kontakta BMW. Är bilen inte import så löser de detta till en kostnad av cirka 1-2 tkr. Eftersom bilen är rejält gammal så är det troligen ingen startspärr som har med nyckeln att göra på den. En pekpinne kan nämnas! Tar du isär grejorna kanske du inte får igång bilen igen!!!

Har tyvär inte pengarna för det, Som det är just nu så går alla lampor och så igång men tändläget fungerar inte såvida man inte knackar eller trycker upp bakstycket (den lilla vita plastbiten som sitter baktill vid tändningslåset).
Samtidigt som man knackar där kan man se varvräknaren hoppa upp till 1k för att sedan hoppa till 0 igen lika fort.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#4
Skruvade loss bakstycket och prövade dra runt där och den fungerar klockrent. värkar som inte nyckeln vill dra runt den till tändläge (glappar mellan piggen och bakstycket) så hur kan man enkelt fixa detta?

Filade även lite på plasten för att försöka få den att sjunka in lite längre men vart inget bättre utav det.

ritade upp lite så man får ett bättre hum om vad jag pratar om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/34/33189/33189-47469a855523e835309014b60204171a.jpg



Edit : fixar det med en startknapp istället.
Senast redigerat av Streethawk (7 mars 2012)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök