4987
Sök

Moment ramlager Rb25DET

676 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Halloj!

Ska byta ram och vevlager i min skyline R33 GTS-T -96. Nu är dock problemet att veven gör trögt efter montering.

Motorn är blockren så det är inga problem med att varken få i eller ur vevaxeln osv.

Började med att olja in i stortsett allt. Även ytan under ram lagren. Lagren var doppade i olja innan montering. Drog moment enligt handboken (ja, jag har läst handboken) men veven går trögt ändå.
Det är en renoverad vev jag köpt. Enligt säljaren ska det vara 0.50 lager men jag har köpt 0.25 lager. Åkte själv och mätte veven för att vara helt säker.
Enligt handboken ska ramlagren dras i ordningsföljd med momenten 4,7-5,3 kg vilket jag tycker låter väldigt lite?!

Efter ha pratat med en kille på jobbet undrade han om jag inte drog någon vinkel. Men jag har inte läst något om någon vinkeldragning för ramlagren, bara vevstakarna.

Så jag undrar:
Är momentet felaktigt?
Behöver jag dra vinkel? om så, vad är vinkeln?
Eller kan det vara något annat som är knas?

Tackar på förhand!

MVH Krille

604 Inlägg
5 mars 2012
Lagren skall ju inte oljas på undersidan. De skall ju liksom ligga still.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

676 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
de ska dom tydligen göra ändå. Problemet med att olja in undersidan är att man får fel moment.

604 Inlägg
6 mars 2012
Njae inte fel moment men lgren blir ju liksom större eller mindre spel i. Svårt att förklara men olja på baksidan av ett glidlager skall det inte vara.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

676 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Har hört desamma. Så jag ska montera bort allt och tvätta rent. Gör om gör rätt.

Men som sagt. Momentet känns fel ändå, så frågan är ju om de ska vara vinkel dragning oxå?

Sök