big-jepp skrev:
gå in på brl så fixar dom ett kabelkit som passar steget.
som du själv skriver, varför ska vi sitta och skriva ner en guide på hur du ska koppla för att du av ren lathet inte orkar läsa? (eller varför inte bara googla det då du inte är den första som frågar).
Du har rätt big-jepp, så nu har jag läst på så gott jag kan iaf. Är inte helt klar med hur ohmen, har hittat massa scheman och uträkningar med är inte helt klar i den delen.
Men vad tros om den här inkopplingen för steg och bas:
*Remotekabeln mellan anslutningarna på stereo och steg 1,5mm kabel (kabellängd 1m)
*RCA kablar från SW (sub woofer?) på stereon till steget, dragna så långt från strömkablar som möjligt.
*Strömkabel till steget rekomenderades 4AWG kabel (25mm kabel) och 40Amp säkring (men eftersom kabellängden kommer bli max 3meter kommer en 10mm kabel räcka gott enligt ett nomogram, men är kanske dumt att snåla på kabeln.
*Eftersom Jordkabeln verkar viktig och egentligen ska jordas så nära steget som möjligt, vilket inte jag kan utan kabeln kommer bli ca 3 meter och gå direkt till batteriet, kommer 25mm kabel räcka eller ska jag gå på ännu större kabel?
*Kablarna till basen från steget bryggkopplas på steget enligt märkningen på steget (bridged). Vilket jag förstår då kommer den ge 200w på 4 ohm. Eftersom basen har 2 spolar på 2 ohm ska en kabel på basen mellan en spoles + till andra spolens - och sen bara koppla + till + och - till - mellan steg och de resterande kopplingarna på basen för att få 4 ohm. Angående kabelarean är jag osäker, många skriver att 2,5 eller 4mm kabel räcker, men jag har ca 5 meter kabel mellan steg och bas. Räcker 4mm kabel eller måste det vara 10mm kabel eller större ändå?