Dra en strömkabel parallellt, ist för att byta ut original?

Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

tjena, håller på att plocka ner insuget på min kära saab. inför dragning utav en ny strömkabel från batteriet till startmotor > generator. då detta tydligen ska lösa spänningsfallet när man drar på med billjudet..
Men ist för att byta ut generator- startmotorkabeln. skulle man då kunna dra en kabel parallelt från batteriet och då direkt till generatorn?

är detta bättre/sämre än att byta ut kabeln?

TT-Avant
8 mars 2012 · 6 851 Inlägg

Har du en dålig kabel där imellan? Eller varför tror du att det blir spänningsfall? Skulle nog säga att du har dålig jord möjligen. Om du kolla min gamla 9000 så hade jag original pluskablar i den, men uppgraderade jorden duktigt. Inga problem med spänningen där och då va det ändå ganska "kraftiga" steg i den. Inte heller i min 9-5a har jag problem. Dock har jag 70mm2 extra jordkabel från batteriet,utöver original.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

har ju satt en 70mm2 jordkabel jag med från batteriet på min 9000.. men märker iaf att det "dimmar" när man drar på med ljudet. och gamla steget jordade jag i bältesfästet. det är väl ändå inte en dålig jordpunkt?

Janneutanb
8 mars 2012 · 7 271 Inlägg

Generatorn används inte för att hålla spänningen uppe utan det är batterierna som gör det.
Generatorn ska främst ladda upp batteriet/erna.
Går du under 12v så är det för lite batterikraft, inte generator.

Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

my brain is full of f*ck...
har nu hört 3 olika varianter på detta nu.
1: byta ut kabel som går från batteriet till startmotor o generator
2. batteriet är klent. men de är ju nytt?
3. lägga till en kabel mellan batteri och generator..

Senast redigerat av Denzig (8 mars 2012)

Janneutanb
8 mars 2012 · 7 271 Inlägg

Denzig skrev:
my brain is full of f*ck...
har nu hört 3 olika varianter på detta nu.
1: byta ut kabel som går från batteriet till startmotor o generator
2. batteriet är klent. men de är ju nytt?
3. lägga till en kabel mellan batteri och generator..

Om inte kabeln är dålig i dagsläget så finns det ingen större mening med att byta ut den då den brukar vara anpassad efter hur mycket generatorn klarar av att ge ut.
Har du bytt till en värre generator så kan du sätta dit en större.
Visst det finns inget negativt med att dra en till kabel och ja du kan dra den parallellt om du vill men jag är ytterst tveksam till att det blir någon större förändring.

TT-Avant
8 mars 2012 · 6 851 Inlägg

Vad har du för batteri då? Och nytt, köpte du det idag?

Ps. Bara för att man jordar i bältesinfästningen betyder detta inte automatiskt att detta är 100% optimalt i alla bilar. Vissa bilar har tex balk, lackerad balk, sedan en lackerad plåt,båda sidor, sedan lackerad bricka eller en till plåt över allt detta. Får man då inte bort färgen i plåt nummer två på båda sidor, då blir den inte helt bra. Det kan se plåtrent ut. Men man kanske missat någon undersida. Du förstår vart jag till komma med detta antar jag.

Senast redigerat av TT-Avant (8 mars 2012)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Alpinabiturbo Kulan
8 mars 2012 · 1 435 Inlägg

Det är även intressant att veta vad du har för ljudanläggning för att kunna ge dig schyssta svar.

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

inte köpt idag. men ett yuasa professional 075.

Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

spl dynamics v300d4
spl dynamics ice 800

TT-Avant
8 mars 2012 · 6 851 Inlägg

Denzig skrev:
inte köpt idag. men ett yuasa professional 075.

Detta känner inte jag till iaf. så ska inget säga om det. Men det kan vara en cell i det som är trasigt tex. Kan hända på batterier som är bara några månader gamla. Hur nytt är nytt då? 1månad, 6månader...?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

1år gammalt.

TT-Avant
8 mars 2012 · 6 851 Inlägg

1år är ju inte nytt. På en vinter så kan man lätt knäcka ett batteri, om det är ett "billigare" sådant. (ja även dyra om man har otur.) Så du kanske behöver nytt batteri igen? Åk till någon firma som kan belastningstesta ditt batteri och kolla med dem hur det mår.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

hur mycket kostar ett sådant test då?

TT-Avant
8 mars 2012 · 6 851 Inlägg

Denzig skrev:
hur mycket kostar ett sådant test då?

Vet ej, jag har aldrig fått betala något iaf. Dock känner dem igen mej och vet vad jag jobbar med och så vet dem att jag vill ha koll på mina saker ;-)  men med tanke på det du har i bilen så borde du klara dej på ett bra batteri, utan direkta problem. Så länge allt annat är i bra skick.

Senast redigerat av TT-Avant (8 mars 2012)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Alpinabiturbo Kulan
8 mars 2012 · 1 435 Inlägg

Har du mätt hur kraftigt ditt spänningsfall är? Yuasa ska vara bra batterier, funkar fint i en polares ljudbil.

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
jok3 Lastbilsschaffis
8 mars 2012 · 886 Inlägg

Hur stort är batteriet? Är det för litet orkar det ju inte med så länge oavsett hur nytt det är. Som jag förstått det iallafall.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
TT-Avant
8 mars 2012 · 6 851 Inlägg

jok3 skrev:
Hur stort är batteriet? Är det för litet orkar det ju inte med så länge oavsett hur nytt det är. Som jag förstått det iallafall.

och är det
för stort blir det aldrig eller sällan full laddat.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
8 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Yuasa 075 ska tydligen vara på 60 Ah och 550 i CCA-värde, ett hyfsat batteri för sin storlek kan man nog säga. Finns kraftigare, men även svagare 60 Ah batterier. Ett batteri som är 1 år gammalt räknar iaf inte jag som "för gammalt", men visst kan ett batteri bli dåligt redan efter så kort tid om det har blivit dåligt underhållet.

Belastningstest är aldrig fel, då får man ett bra svar på batteriets verkliga skick. Visar det sig att batteriet har bra värden så kanske ett till får sättas dit, men spänningsmätning på batteriet och generatorn bör göras för att utesluta andra orsaker än "klent batteri". smile

När generatorn inte orkar hålla uppe laddspänningen så sjunker systemspänningen ner till batteriets nivå och batteriet får dessutom hjälpa till att försöka stabilisera spänningen, i såna lägen kan man märka på bilens belysning att spänningen sviktar. Större generator hjälper till att hålla stabil spänning, men även större total batterikapacitet (högre total startström).

För att få bort blinkningar i belysningen vid snabba basdunk så har dock totala startströmmen mer inverkan än en större generator eftersom generatorn ofta inte hinner ställa om laddströmmen vid korta strömtoppar, där ger en ökad total startström bättre resultat enligt min åsikt.

Denzig
8 mars 2012 · 248 Inlägg

Drönirettab skrev:
För att få bort blinkningar i belysningen vid snabba basdunk så har dock totala startströmmen mer inverkan än en större generator eftersom generatorn ofta inte hinner ställa om laddströmmen vid korta strömtoppar, där ger en ökad total startström bättre resultat enligt min åsikt.

oj här har vi en man som inte är feg med att ge svar på tal. inte funderat på att bli pastor inom bilmedia?

iaf. hur ökar jag den totala startströmmen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang