Rquired
Allmänt envis
17 mars 2012
· 12 512 Inlägg
KBAragger skrev:
Rquired skrev:
Puh, vad är du ute efter? Vilket sammanhang och med vilken metod vill du jämföra Volvo?
-Flest antal sålda bilar? De flesta av de etablerade märken du vill jämföra Volvo med säljer 1-2miljoner bilar per år eller mer medan Volvo i sammanhanget är en liten tillverkare med en bra bit under en halv miljon bilar per år. 2010 såldes 373.000 bilar, små volymer i sammanhanget. VAG och Peugeot SA säljer runt 3.5 miljoner exemplar/år till exempel...
-Starkast varumärke? Medan bilmärken som BMW, Mercedes och även Lexus ligger i högt upp bland världens varumärken på en lista som innefattar företag som Apple, Google, Coca Cola, Microsoft och många andra är Volvo åter igen i sammanhanget ett okänt varumärke.
-Driftsäkerhet? Ett svårt begrepp, i ena stunden kan ett bilmärke hamna i topp i en undersökning för att samtidigt få en medelmåttig placering i en annan. Oavsett kan man konstatera att Volvo inte ens i Sverige brukar knipa topplaceringar i denna kategorin: Subaru, Toyota (Lexus räknas in här) och BMW har Sverige´s nöjdaste bilägare och har haft i många år enligt den största undersökningen Autoindex till exempel.
-Antal rullande gamla exemplar? Volvo har ingenting att säga emot alla gamla Mercedes och Toyota som än idag rullar världen runt i Mellan östern, Afrika och många andra länder. Dessa bilar är extremt eftertraktade här, såpass att export av gamla Toyota i prisklassen runt 10.000:- till dessa länder blivit ett känt fenomen i Sverige. Jodå, det lönar sig!
-Ledande inom säkerhet? Knappast, även om Volvo kommit med många starka kort inom just detta området. Men vi behöver inte ens leta oss utanför Sverige´s gränser, SAAB var en stark utmanare mot Volvo inom området och en fransk bil (Renault Laguna) var den första bilmodellen som fick fem stjärnor i Euro Ncap´s tester. Det måste ha svidit hos Volvo när deras S60 i samma testomgång fick fyra stycken?
Volvo är en bra biltillverkare men skall man påstå att dom gör världens bästa bilar får man ha avsevärt mer på fötterna än vad du har...
allt du säger är sant förutom en grej... volvo xc90 ÄR världens säkraste bil min farbror är brandman till och med han säger att den är säkrast då han varit på utbildningar och sådan skit (vet att det är lite p12igt att ta upp familjemedlemmar som bevis men äh) och som jag skrev tidigare ska jag sluta skriva i den här tråden srry ifall du ville argumentera vidare... men det var visst inte så uppskattat
men ska lägga till att du har rätt på allt förutom det med säkerhet, du vet väll att Euro ncap testar i labb och inte hur det är helt prick säkert. plus att Volvo har egna laboratorier ett ligger i göteborg där de testar olika modeller mot varandra för att just göra sina bilar så säkra som möjligt och för tillfället har då nått den punkt där de är för säkra och krossar bokstavligt talat sina konkurrenter, så det dem gör nu är att få dem att skada så lite som möjligt på konkurrenterna. true shit jag ljuger inte
men som sagt skall jag sluta skriva nu. kom gärna med mot argument, jag kommer att läsa det men inte svara då det ej var uppskattat
Jag kan bara svara för mig själv, och jag har inte sett dina inlägg som något icke uppskattat och beklagar om mina inlägg gett en annan bild. En åsikt är alltid värdefull men om jag får lov att analysera, du kanske lade fram den på ett lite ineffektivt vis? Att kalla alla BMW-ägare för brats skulle kunna vara ett exempel på det, även om just denna BMW-ägaren duckade för något han fått höra allt för många gånger tidigare...
Jag kan tyvärr ändå inte tro på en del du skriver, att XC90 skulle vara världens säkraste bil är en sådan åsikt. Dels för att Volvo själva påstod att XC60 var världens säkraste bil, dels för att bland annat Toyota retade upp sig på det uttalandet, drog Volvo inför rätta och vann. Volvo ansågs sakna belägg för sitt påstående.
Likaså det andra påståendet, Volvo är ett företag och som sådant drivs det av vinstintresse. Om Volvo verkligen legat så långt fram i säkerhet att dom "krossat" konkurrenterna hade det varit världens USP (Engelska för "Unique selling point eller proposition") och jag kan inte tänka mig annat än att Volvo utnyttjat detta för att maximera vinsten och för att ta sig från sin nuvarande volym upp till de volymer de stora aktörerna spelar i.
Aldrig att ett företag motarbetat chansen att växa, aldrig att ett företag som haft lite stapplande ekonomi och så sent som för några år sedan hotades med nedläggning skulle låta bli att ta en sådan chans. Det vågar jag påstå.
I princip alla biltillverkare har egna anläggningar för krocktester och i princip alla tillverkare krockar tiotals och ibland hundratals prototyper innan de lanserar en modell. Både Toyota och BMW har en sådan anläggning som dom investerat enorma summor med pengar i, jag tror man med säkerhet kan anta att dessa bägge tillsammans med Volvo inte är ensamma om det.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.