4215
Sök

Byta mapsensor om man vill över 1.54bar ng900

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Tjenare, En kort fråga..

Är det mapsensorn som sätter stop för laddtrycket, 1.54bar?
Vad äre som gör att bilen bryter efter det, Nån som vet hur man löser detta?
Skulle ja slänga i en 3bars sensor nu så skulle den inte bryta efter 1.54 eller är ja ute å cyklar?

Kom inte med info om vad som kan hända etc, har koll på soppa/ladd smile

Mvh!

Audis in Scandinavia Crew

7 282 Inlägg
11 mars 2012
Först så har du en laddtrycksbegränsning i datorn. Höjer du den så bryter inte bilen.
Däremot läser inte bilen rätt luftmängd efter 1,54 bar.
Du måste även ändra i mjukvaran om att bilen har en 3 bars mapsensor annars blir det inte bra wink

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Så det är i boxen laddtrycksbegränsningen sitter? Det går inte att komma förbi den på nå annat vis? smile

7 282 Inlägg
11 mars 2012
NIKKELICIOUS skrev:
Så det är i boxen laddtrycksbegränsningen sitter? Det går inte att komma förbi den på nå annat vis? smile

Programmera bort den bara.
Du lär ju vilket fall ha en mapp i datorn för att klara av högre laddtryck så någon måste ju ändra där i vilket fall wink

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Ja iofs smile Får leta upp nån med t5 suite så man kan pilla lite smile Nån som har en mapp till t5 suite på e85 med lite klös i?

1 366 Inlägg
13 mars 2012
Ett råd, lägg aldrig in någon annans mapp... Det kan bara bli mer eller mindre dåligt om ni inte har exakt samma specifikation i allt från turbo till grenrör, avgas, spridare, tändstift osv 

NIKKELICIOUS skrev:
Ja iofs smile Får leta upp nån med t5 suite så man kan pilla lite smile Nån som har en mapp till t5 suite på e85 med lite klös i?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
Oki smile Nån som har en idé att få laddet att stanna på 1.5 så den inte bryter, Laddade 1.4 när ja hämtade bilen dock laddar den 1.0 nu? Varför? :S

930 Inlägg
30 mars 2012
NIKKELICIOUS skrev:
Oki smile Nån som har en idé att få laddet att stanna på 1.5 så den inte bryter, Laddade 1.4 när ja hämtade bilen dock laddar den 1.0 nu? Varför? :S

Min laddade också 1.4bar när jag köpte den, sen gick det ner till 1bar och nu är turbon död.
Kolla om den trycker ur dig olja ur dumpventilen eller om det finns olja i tryckrören / intercoolern.

Angående mapsensorn så måste du mappa om bilen om du byter mapsensor.
Om du vill låsa den på 1.5bar så är väl det enklaste och sämsta sättet att skruva wastegaten men det är som sagt inte att rekomendera.

MVH M.S

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Det ligger oljerester i dump å tryckrör, Är det ett tecken på att turbon är påG att dö?

7 282 Inlägg
31 mars 2012
NIKKELICIOUS skrev:
Det ligger oljerester i dump å tryckrör, Är det ett tecken på att turbon är påG att dö?

Oftast beror det på vevhusventilationen.

930 Inlägg
31 mars 2012
Brains skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Nej det är inte vevhusventen på T5motorerna. det är garanterat Turbon som är påg. på exakt samma vis som för mig.

Men hur långt har den gått?
Senast redigerat av Kamulen (31 mars 2012)

7 282 Inlägg
31 mars 2012
Kamulen skrev:
Brains skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Nej det är inte vevhusventen på T5motorerna. det är garanterat Turbon som är påg. på exakt samma vis som för mig.

Små mängder olja i tryckrören beror oftast på vevhusventen.

930 Inlägg
31 mars 2012
Brains skrev:
Kamulen skrev:
Brains skrev:

åter igen, inte på t5motorerna.

7 282 Inlägg
31 mars 2012
Kamulen skrev:
Brains skrev:
Kamulen skrev:

Så vad skiljer T5 motorn mot alla andra motorer på marknaden?

930 Inlägg
31 mars 2012
Brains skrev:
Kamulen skrev:
Brains skrev:

Så vad skiljer T5 motorn mot alla andra motorer på marknaden?

Det undrade jag med, trodde det var vevhusventen, men jag gjorde en tråd här på g.org och folk hade aldrig varit med om en vevhusvent på saabs t5motorer som satt igen.

Men efter som att jag nu hade samma problem, och det var turbon som hade rasat så kan jag garantera det är turbon.

930 Inlägg
31 mars 2012
om inte så¨äre in i helvete lätt att tareda på om de är turbon.

Skruva av inloppsröret och känn på impellern om den glappar in och ut så är det över!

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
Kan mycket möjligt vara vevhusventen då det inte finns några tecken på att det ska vara bytt. rullat ca 30k mil..

smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 april 2012
Kamulen skrev:
Brains skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Är du född bakom en sten? Klart som fan att det kan vara vevhusventilationen! Har själv renoverat en t5 topp, oljepump, tråg pga att vevhusventilationen var igenkleggad.

Vet du inte till 100% vad du pratar om så håll käften

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

930 Inlägg
1 april 2012
discokapten skrev:
Kamulen skrev:
Brains skrev:

Är du född bakom en sten? Klart som fan att det kan vara vevhusventilationen! Har själv renoverat en t5 topp, oljepump, tråg pga att vevhusventilationen var igenkleggad.

Haha men ta o tagga ner nu din lilla plattnacke. har haft precis samma symptom på min bil och gissa vad, det var turboras.

Så snälla, vet du inte till 100% så håll käften wink jävla snorunge stick tillbaka till fragbite där du kommer ifrån.
Senast redigerat av Kamulen (1 april 2012)

3 295 Inlägg
1 april 2012
Kamulen skrev:
discokapten skrev:
Kamulen skrev:

Haha men ta o tagga ner nu din lilla plattnacke. har haft precis samma symptom på min bil och gissa vad, det var turboras.

Så snälla, vet du inte till 100% så håll käften wink jävla snorunge stick tillbaka till fragbite där du kommer ifrån.

Discokapten har så rätt. det kan bero på vevhusventilationen... wink

Sök