3426
Sök

Feltankat. Kostar skjortan?

604 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
Hörde på radion häromdagen att det kostar 15000 att dränera vid en feltankning. Låter mycket! Nån som ståt där med mössan i handen och vet vad det kostar???

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Kicker
163 Inlägg
14 mars 2012
Haha skojjar du. 15 lax, För 5 minuters skruvning och Slanga ur soppan.

See you sideways!!

5 089 Inlägg
Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2012
Frågan är hur man lyckas feltanka från början?

Du får itne in dieselmunstycket i håler på en bensinare, och på dieslare står det ett jättestort DIESEL på ett klistermärke väl synligt på tanklocket...

MEn visst, 15k för att tömma tanken låter dyrt, men å andra sidan, på en del bilar får man plocka väck tanken.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 mars 2012
Vad tankade du? Kusin började tanka sina föräldrars bil med diesel. 7 liter senare insåg han sitt misstag. Fick tipset på macken att tanka fullt med bensin så kommer det gå bra. Detta hände för 3 år sedan och bilen rullar fortfarande big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

25 Inlägg
14 mars 2012
Man kan som sagt inte tanka i diesel i en bensinare då hålet är för litet för munstycket, på modernare bilar iaf smile Däremot kan man råka tanka i bensin i en dieselbil, detta bör man dränera eller kan man om man bara hunnit tanka i några liter, fortsätta fylla på resten med diesel.
Detta är ju ett trix för att sänka avgasutsläppen inför besiktning att ha en mindre del bensin i tanken på en dieselbil.

6 692 Inlägg
14 mars 2012
Ser la inte det svåra..

Tanken måste tömmas (Eventuellt tas ner)
Systemet måste tömmas, filter ska bytas
Samt så kan det bli skador, speciellt om man kör med.

Exempel på en dieselpump som gick på bensin..
http://img543.imageshack.us/img543/5789/dsc01275ax.jpg
http://img545.imageshack.us/img545/5956/dsc01276s.jpg

De/Dem

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 mars 2012
Kompisen jobbar på hyrbilsfirma, han berättade om en tysk kvinna som lyckades tanka hyrbilen full med spolarvätska, inte i spolarvätsketanken då...
Bilen gick inte så långt sen lol

Jonas

25 Inlägg
14 mars 2012
Volvo_Mannen skrev:
Kompisen jobbar på hyrbilsfirma, han berättade om en tysk kvinna som lyckades tanka hyrbilen full med spolarvätska, inte i spolarvätsketanken då...
Bilen gick inte så långt sen lol

Haha big_smile Underbart! Lär ju kostat en slant 70l spolarvätska tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 mars 2012
beror ju på vilken verstad som gör de och dom får ju även ta han om avfallet.

en modern diesel kan de blir lite strul med, OK om man inte har kört motorn då är de bara tanktömning men de är ändå tidskrävande

på gamla verkstan jag jobbade fick vi in en holländare som fyllt en renault diesel med spolarvätska... Den rök å luktade pekka som fan... motorn gick som pekka också.  man borde ju reagera på om de står 18kr/litern och -40 på pumpen och de är en typ trädgårdslang med handtag..... men men alla gör vi fel wink

604 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Så det finns alltså ingen som någonsin tankat fel eller jobbar på en verkstad som kan svara på frågan?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 mars 2012
jag jobbar inte verkstad längre. men vet en kund som fick betala 38 000kr för att han tankat fel.

de var dock inte bara feltankat på en lokaldieselstation.

han fyllde sin v70 , årsmod 06 med  "nått" från bondens farmatank.

tanken var nog att de skulle varit diesel i den men vad de var för klet de vettifan,

byttes spridare,dieselpump, matarpump..  tanken nere 2 gånger för tvättning....
osv osv

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 mars 2012
Xuri skrev:
beror ju på vilken verstad som gör de och dom får ju även ta han om avfallet.

en modern diesel kan de blir lite strul med, OK om man inte har kört motorn då är de bara tanktömning men de är ändå tidskrävande

på gamla verkstan jag jobbade fick vi in en holländare som fyllt en renault diesel med spolarvätska... Den rök å luktade pekka som fan... motorn gick som pekka också.  man borde ju reagera på om de står 18kr/litern och -40 på pumpen och de är en typ trädgårdslang med handtag..... men men alla gör vi fel wink

Avfallet häller dom ju i sina egna bilar. Borde bli billigare desto mer man tankat i  ? Haha wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Fri fart för ett fritt folk!
14 812 Inlägg
15 mars 2012
twin_cam skrev:
Frågan är hur man lyckas feltanka från början?

Du får itne in dieselmunstycket i håler på en bensinare, och på dieslare står det ett jättestort DIESEL på ett klistermärke väl synligt på tanklocket...

MEn visst, 15k för att tömma tanken låter dyrt, men å andra sidan, på en del bilar får man plocka väck tanken.

en stressad dag kan räcka..

tankade min buss med bensin en gång

stressad som fan och pumpen jag alltid tankade på var trasig så jag tar och stannar vid nästa dieselpump
hoppar ur springer iväg i med kortet slår koden springer tillbaka till bussen tar handtaget och tankar
när allt är klart så hänger jag tilbaka handtaget och åker iväg märkte ganska snabbt att något knasade men tog mig till jobbet

efter lite undersökningar så stank det soppa om skiten i tanken

så det kostade mig 1timme av mitt liv sen gick bussen hur fint som helst igen..var dock bara en buss reggad transit

kollade sen hur f-n jag lyckades ta fel handtag..och det var för att när jag parkerade bussen såg jag bara ett svart handtag men när jag rundar bussen åt andra hållet så var det grönt handtag
men jag tittade inte ens eftersom jag förvänta mig att det bara fanns ett handtag på den pumpen smile

iof kostade det 60liter bensin för chefen oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 692 Inlägg
15 mars 2012
bronco_z skrev:
Så det finns alltså ingen som någonsin tankat fel eller jobbar på en verkstad som kan svara på frågan?

Nej, det är därför jag lägger ut ett skräck exempel på vad som hände en bil på jobbet.

De/Dem

604 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
bronco_z skrev:

Nej, det är därför jag lägger ut ett skräck exempel på vad som hände en bil på jobbet.

ok då ditt exempel var bra men undrade egentligen vad själva feltankningen kostar att åtgärda, följdfel kan ju bli vad som helst från ett filter till en havererad motor.

Muttley
15 mars 2012
Startar du inte så Max 2000 kr på en valfri icke auktoriserad verkstad. Bara ta ner tanken och tömma.

Startar du ja då kan de kosta hur mycket som helst

Forummoderator
18 329 Inlägg
15 mars 2012
Tanten tankade ca 30 liter bensin i vår V70 TDi för ett gäng år sedan. Hon ringde med gråten i halsen och var lite förvirrad... Jag bad henne köpa en liter 2-taktolja och hälla på och fylla resten diesel. Den lät helfestligt på tomgång ett tag (tankade diesel varje dag sen under en veckas tid) Vad jag vet rullar den ännu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 mars 2012
Dieselsmurfen skrev:
Tanten tankade ca 30 liter bensin i vår V70 TDi för ett gäng år sedan. Hon ringde med gråten i halsen och var lite förvirrad... Jag bad henne köpa en liter 2-taktolja och hälla på och fylla resten diesel. Den lät helfestligt på tomgång ett tag (tankade diesel varje dag sen under en veckas tid) Vad jag vet rullar den ännu.

Fast det var ju en Volvo... big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Forummoderator
18 329 Inlägg
15 mars 2012
F4S4N skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Fast det var ju en Volvo... big_smile

Ja de... Eller nej! Det var ju en VW-diesel i!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök