Deras eget förslag är 4" rör som är 37cm långt och då ska tydligen avstämningen bli 45 Hz. Du kan ju göra en 40cm lång port och lyssna dig fram som vanligt. Om du sätter en smalare port så finns nog risk för flåsljud vid höga ljudnivåer.
Deras eget förslag är 4" rör som är 37cm långt och då ska tydligen avstämningen bli 45 Hz. Du kan ju göra en 40cm lång port och lyssna dig fram som vanligt. Om du sätter en smalare port så finns nog risk för flåsljud vid höga ljudnivåer.
Hehe, ja kontakta nårdik. O dom sa att ja skulle ha en 18 cm lång 3" port mä trattar på o annars montera en 4" port på runt 30 cm.
För tillfället har ja en 4" port som sitter 2-3 cm från bakre vägen (satte 5cm från vägen först men då blev de bara skit av allt), men tycker inte att de duger.
Avståndet från vägg till rörmynning bör ju vara minst rörets egen diameter.
Jo det ska det va, men ja fick tips om att man kan lura basen att porten ä mycke längre än vad den egentligen är genom att ha 4" porten 5 cm från väggen iställe för 10. Men de blev inge bra så ja fixa längre rör men är fortfarande inte nöjd så ska försöka klura ut nåt nytt.
Ja ska prova med flexibel port o se om ja kan få bättre ljud.
Jag håller på o hjälper en kompis att fixa en portad baslåda med 2 stycken Magnat xtc300 i en 740 sedan, vilket inte blir från svårt till omöjligt att bygga med bafflarna mot ryggstödet. Så ja tänkte bygga med bafflarna mot luckan iställe som ja har skrivit i en annan tråd.
Den svåra biten är att ja har inget program att ordna måtten så ja vet hur stora spånskivorna ska va.
Bredden blir 113cm o baffeln måste vinklas så höjden på lådan är 29 cm o höjden på baffeln är minst 35 cm. Försökte räkna ut detta med miniräknare själv, med det gick inte så bra den gången .
Jag tror att det blir så här: Gör baffeln 354mm hög, såga med 35 graders vinkel på båda sidorna. Då ska totala höjden på lådan bli ca 29cm. Baffeln är beräknad att ligga som ett lock, inte infällt i lådan.
Om du menar hur långt bak den övre kanten kommer jämfört med en nedre kanten så är det ca 17,3cm.
Då ska den övre kanten frammåt o den nedre bakåt 8,65 cm för att baffeln ska stå helt lådrätt. Tycker det ä lättare att räkna ut literarna när lådan är rak om ja uttrycker mig så. Tycker inte att det förändrar volymen nå direkt.
Jag fick tag i dls box 98, o prova att göra en ritning, men den lådan så inte så bra ut mä elementet o porten i . Tycker oxå att det var synd att man inte kunde ändra volymen själv.
När det gäller själva ritningsbearbetningen så verkar det som att de flesta lådberäkningsprogram inte har prioriterat det speciellt mycket, det tycker jag också.
När det gäller själva ritningsbearbetningen så verkar det som att de flesta lådberäkningsprogram inte har prioriterat det speciellt mycket, det tycker jag också.
Annars så kan de möjligen vara att man får vad man betalar för .