5006
Sök

Saab 9-5 2,3t 99 laddar för mycket.

3 182 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
hej då jag inte värkar få ordning på laddtrycket så skriver jag här igen. idag så laddar bilen 1,4- 1,5 bar den ska ha ett laddtryck på max 1,2 bar med aero steg 2 med maptuns programvara, det som är gjort hittils är samtliga packningar runt turbon samt grenrörspackning är bytt, magnetventilen är bytt, vevehusvent bytt, vackumslangar är kollade samt bakventiler är kollade, bilen är ny sörvad samt ny tändkassett sitter där. lmm är kollad och den är felfri har även kollat med en som jag vet till 100% är bra.

det jag vet är gjort på bilen enligt förra ägaren är.

motorn renoverad med 9000t kolvar o stakar samt 07ans topp, 3" från katt, öppet filter, grövre inloppsrör, samt en td04 turbo monterad.

3 182 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
skulle det finnas nån möjlighet att det är Avlastningsventilen som kan ha börjat bli dålig.

930 Inlägg
16 mars 2012
Det låter normalt om du frågar mig, en orgaero laddar ca 1bar, och chippar du den  så laddar den mer.

Så länge den inte skenladdar så att laddtrycksspärren säger ifrån så är det ju lugnt.

Min saab 9000 som är omprogramerad med steg1 laddar ca 1.4bar.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

342 Inlägg
16 mars 2012
Kamulen: 9-5 T7 har ingen laddtrycksspärr som utlöser vid för högt turbotryck. Har för mig den mäter luftmängden.
En Saab 9000 steg 1 laddar inte 1,4 bar då är någonting galet fel. 1,4 = steg 4 på en td04-15T.
Steg 1 = 1,1-1,2 bar
Steg 2 = 1,25 bar
Steg 3 = 1,3 bar

Pukan2: 1,4-1,5 bars turbotryck är på tok för högt för steg 2 program. Rådfråga med Maptun, även om jag är 99% säker på att dom kommer ge dig samma svar.
Provtryck systemet efter ev. läckage.
Du har inte OpenSID inlagt så du har möjlighet att se begärd och uppmätt luftmassa?

Ibland kan billiga laddtrycksmätare slå på rätt mycket. Hade själv en från Speedparts som visare 1 bar när det faktiska trycket var 1,2 bar.

Kör du dessutom med en 15T och såpass högt turbotryck i kombination med original downpipe borde det bli galet varmt!
Senast redigerat av olof102 (16 mars 2012)

3 182 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
det är ingen aero det är en vanlig 2,3t 170hk med aerons agregat, har prata med maptun, det va dom som sa att laddtrycket ska max va på 1,2 med aero steg 2. dom rekommenderade även att jag kollade magnetventilen. jag har ingen OpenSID. laddtrycksmätaren är köpt av maptun och inkopplad enligt deras rekommendation. hur Provtrycker jag systemet efter ev läckage, har aldrig gjort något såt tidigare, finns det någon i stockholm som kan hjälpa en med det.

3 182 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
har nu kollat med startgas runt hela motorn samt dubbel kollat alla vacumslangar mm och hitta inget fel. fattar inte detta, skulle det kunna va så att han som monterade td04 har skruvat upp laddet på wg armen. om jag har fattat allt rätt så har den ägaren inte chipat den det hände nån ägare efteråt.

930 Inlägg
17 mars 2012
Som sagt, min laddar 1.4 på steg1 och det är inga som helst problem.

Man ska inte ha laddtrycksmätare om man lätt blir nojjig.

Sen finns det inget som heter, 1.4bar är för mycket, för steg1.
Menar om man ligger på 210hk @ 1.4bar så äre väl inget konstigt med det? Det beror ju helt på programmet.
Min laddade 1.1bar när jag köpte bilen, sen vet jag inte vad som har hänt. Jag fick byta magnetventil och efter det så laddade den 1.4
Senast redigerat av Kamulen (17 mars 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

3 182 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
ja egentligen är det inget konstigt och jag bryr mig inte så mycket häller men med tanke på att laddet ska ligga på max 1,2 med aero steg 2 så vore det kul och få laddet att ligga där med.

342 Inlägg
20 mars 2012
pukan2: Det kan absolut vara en tänkbar orsak, att han skruvat på WG-armen.
Kontrollera vad GLT ligger på. Är grundladdtrycket injusterat för högt blir även maxtrycket för högt.
GLT ska vara 0,45 bar.

Kamulen:
"Sen finns det inget som heter, 1.4bar är för mycket, för steg1."
Visst finns det de, jag som pysslar lite med programvaror till Saab vet vilka ramar maxtrycket bör ligga inom för olika trimsteget.
95% av effekthöjningen programvarumässigt görs genom höjning av laddtrycket. Optimerar man sen tändkurvan en aning blir det lite trevligare drag från lägre varv.

Ett steg 1 program i en Saab T5 laddar i stort sätt aldrig mer än 1,2 bar. Du kan ringa runt till samtliga företag som sysslar med effektoptimering till Saab, och du kommer få samma svar.
1,4 bar med din lilla T25 turbo = massa varmluft = spikningar

Att man inte skulle ha laddtrycksmätare om man lätt blir nojjig är ju som att blunda för problemet. Visst kan det fungera men det kan lika gärna sluta med motorras.
En bra laddtrycksmätare är det första man bör montera när man höjer effekten i en turbobil.
Senast redigerat av olof102 (20 mars 2012)

3 182 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
olof102 skrev:
pukan2: Det kan absolut vara en tänkbar orsak, att han skruvat på WG-armen.
Kontrollera vad GLT ligger på. Är grundladdtrycket injusterat för högt blir även maxtrycket för högt.
GLT ska vara 0,45 bar.

Kamulen:
"Sen finns det inget som heter, 1.4bar är för mycket, för steg1."
Visst finns det de, jag som pysslar lite med programvaror till Saab vet vilka ramar maxtrycket bör ligga inom för olika trimsteget.
95% av effekthöjningen programvarumässigt görs genom höjning av laddtrycket. Optimerar man sen tändkurvan en aning blir det lite trevligare drag från lägre varv.

Ett steg 1 program i en Saab T5 laddar i stort sätt aldrig mer än 1,2 bar. Du kan ringa runt till samtliga företag som sysslar med effektoptimering till Saab, och du kommer få samma svar.
1,4 bar med din lilla T25 turbo = massa varmluft = spikningar

Att man inte skulle ha laddtrycksmätare om man lätt blir nojjig är ju som att blunda för problemet. Visst kan det fungera men det kan lika gärna sluta med motorras.
En bra laddtrycksmätare är det första man bör montera när man höjer effekten i en turbobil.

hur kontrollerar jag hur glt ska vara och går det göra på en 9-5 2,3t. har pratat med killarna på maptun nu igår och dom seger att min saab inte är mapad för öppet filer bara för insattsfilter, har nu beställt ett sånt filter men jag själv har svårt och tro att det gör nån skillnad. vill hämst gärna få till problemet då jag vill trimma vidare men det sätter stopp med det för höga laddtrycket.

Sök