Hjälp med mått, eller köpa en färdig tomlåda? värt det?

snooper
16 mars 2012 · 12 Inlägg

Hejsan jag är en riktig amatör ang billjud.

Men nu är de så här, min polare som kan en del med billjud sa att jag skulle köpa
" http://www.autohifi.se/?category_id=251 … _id=RE-120 " och att jag skulle till ett företag.

Nu har jag fått hem allt och när jag frågade vart företaget låg som skulle göra lådan åt mig sa han Göteborg, de är alltså 6h körtid för mig, vilken pajas.

Jag vill ha en låda men jag behöver verkligen inte ha 180L som står på sidan, utan jag har kollat runt på ljudia.se och tomlåder och hittar bara 35L -55 Liter.
Ska jag köpa en sådan ? men kommer de låta sämre ? på vilket sätt sämre?

för jag har hållit på att fixa eget mått för en 70-120L men får inte fram något alls.

har testat BassBox Pro 6 men förstår inte ett skvett, är de verkligen så här svårt att fixa mått?

Ja men nu till frågan, ska jag köpa en färdig tomlåda på 35-55L 499:-
eller är de värt att bygga en egen på 70-120L ????:-

vad tycker ni, och tack så himla mycket för att ni tog er tid och läsa allt sk*t jag skriver.

BJonsson
16 mars 2012 · 4 074 Inlägg

snooper skrev:
Hejsan jag är en riktig amatör ang billjud.

Men nu är de så här, min polare som kan en del med billjud sa att jag skulle köpa
" http://www.autohifi.se/?category_id=251 … _id=RE-120 " och att jag skulle till ett företag.

Nu har jag fått hem allt och när jag frågade vart företaget låg som skulle göra lådan åt mig sa han Göteborg, de är alltså 6h körtid för mig, vilken pajas.

Jag vill ha en låda men jag behöver verkligen inte ha 180L som står på sidan, utan jag har kollat runt på ljudia.se och tomlåder och hittar bara 35L -55 Liter.
Ska jag köpa en sådan ? men kommer de låta sämre ? på vilket sätt sämre?

för jag har hållit på att fixa eget mått för en 70-120L men får inte fram något alls.

har testat BassBox Pro 6 men förstår inte ett skvett, är de verkligen så här svårt att fixa mått?

Ja men nu till frågan, ska jag köpa en färdig tomlåda på 35-55L 499:-
eller är de värt att bygga en egen på 70-120L ????:-

vad tycker ni, och tack så himla mycket för att ni tog er tid och läsa allt sk*t jag skriver.

Hejsan!
vart får du 180 liter från?
Tycker du ska ringa Calle på autohifi och prata med honom om låda.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
snooper
16 mars 2012 · 12 Inlägg

skickade precis ett mail, får se vad han säger.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 mars 2012 · 8 744 Inlägg

Basens Vas ligger på 182L ja, det stämmer, men det är inte den lådvolym som basen vill ha utan den mängd luft som motsvarar styvheten i basens upphängning. Sen så bör man kolla lådvolym innan man väljer bas, om den nu hade velat ha 180L (vilket den alltså inte vill) så är det bara att rätta sig efter det, att då göra en låda som är 1/4 av det blir inte bra. Men som sagt, rekommendation på lådvolym ska du kunna få från dom du köpt basen av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Drönirettab
16 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Frågan är vilken typ av musik och vilken bil det gäller. Basen borde kunna spela ganska djupt i tex 50 liter sluten låda, så visar iaf beräkningsprogrammet. smile

snooper
17 mars 2012 · 12 Inlägg

tänkte spela lite uk hardstyle, och jag har en S40

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang