2363
Sök

Bra batteri för strömslukande sluststeg?

248 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#1
Är nu i jakt efter ett nytt batteri.
kör med spl dynamics ice 800 slutsteg
har väl tänkt lägga ut någonstans mellan 1200-2000kr typ,
vad rekommenderas ? smile

16 197 Inlägg
17 mars 2012
#2
dock slukar inte de steget så jätte mycke ström.   

smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

248 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
dock slukar inte de steget så jätte mycke ström.   

smile

måhända, men mitt nuvarande batteri är ganska slut. smile

21 761 Inlägg
17 mars 2012
#4
Hur stort batteri får plats på batterihyllan?

Enligt batteritabellen hos Tudor rekommenderas 77 Ah till vissa modeller av 9000, får du plats med ett sånt batteri så kan tex Tudor TA770 fungera bra. Den batteriserien tål en del stryk och har bra startström, bör kosta under 2000 spänn eftersom rekpriset i April 2011 var strax över 1400:-.

Annars finns ju exempelvis Banner Running Bull, Varta Silver dynamic, Biltema Silver Calcium. smile

248 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Hur stort batteri får plats på batterihyllan?

Enligt batteritabellen hos Tudor rekommenderas 77 Ah till vissa modeller av 9000, får du plats med ett sånt batteri så kan tex Tudor TA770 fungera bra. Den batteriserien tål en del stryk och har bra startström, bör kosta under 2000 spänn eftersom rekpriset i April 2011 var strax över 1400:-.

Annars finns ju exempelvis Banner Running Bull, Varta Silver dynamic, Biltema Silver Calcium. smile

äntligen ett sjyst svar! så ett batteri med cirkus 77amperetimmar lär orkar med ljudet? smile

16 197 Inlägg
17 mars 2012
#6
utan problem så länge din generator är frisk .

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
17 mars 2012
#7
orginal på 9000 har jag för mej är 65Ah. Lite olika beroende på årsmodell då det skiljer på generatorn. Brukar normalt sitta 90A generator på bilarna, men endel äldre (tidiga 9000) har bara 70A generator.


248 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#8
oj såg nu att feltemas batterier är mycket AH på krona,  någon som har erfarenhet utav biltemas batterier?
Senast redigerat av Denzig (17 mars 2012)

1 071 Inlägg
17 mars 2012
#9
Biltemas silvriga fungerar bra dom svarta är inga höjdare enligt mig.

Onödigt inlägg^^

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2012
#10
Dom svarta funkar också, men dom verkar inte vara så förtjusta i djupurladdningar, då tar dom stryk.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

248 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#11
ChriZtoffer skrev:
Dom svarta funkar också, men dom verkar inte vara så förtjusta i djupurladdningar, då tar dom stryk.

djupurladdningar, som att bilen står länge utan att den används?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2012
#12
Njae, snarare om man står med motorn av och spelar så spänningen sjunker rejält. Men ja även om bilen står still ett tag kan det bli djupurladdning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

248 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#13
ChriZtoffer skrev:
Njae, snarare om man står med motorn av och spelar så spänningen sjunker rejält. Men ja även om bilen står still ett tag kan det bli djupurladdning.

jaaha, nä jag står inte en längre stund med motorn av. har främst igång ljudet när jag kör bilen smile

248 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#14
var då och köpte ett nytt batteri idag, Varta Blue Dynamic 74Ah, http://www.autoparts.se/?prod=true&art=370-E11

men nu när jag drar på så sjunker fortfarande spänningen ner till ca 13,5v enligt bilens mätare.
har ju fräsha tjocka kablar, mätte upp jordpunkter osv. även nya tjockare kablar i motorrum.
då kan man väl utesluta att kolen i laddningsregulatorn är torsk?

248 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#15
det ger för övrigt en spänning på 14.2 utan att någon märkvärdig förbrukare är igång. både från generatorns B+, och när jag mäter över batteriet..

21 761 Inlägg
23 mars 2012
#16
När spänningen sjunker ner till 13,5 V, går motorn på tomgång då?

Blue dynamic tillhör inte deras kraftigaste batteriserie, men de ger ändå bra med ström så batteriet ska räcka till tycker jag. smile

248 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
När spänningen sjunker ner till 13,5 V, går motorn på tomgång då?

Blue dynamic tillhör inte deras kraftigaste batteriserie, men de ger ändå bra med ström så batteriet ska räcka till tycker jag. smile

nej då kan jag ligga och susa i 70 knyck.. :s

21 761 Inlägg
23 mars 2012
#18
Ser du om bilens belysning blinkar litegrann i samband med detta?
Är enbart stereon igång eller har du flera andra förbrukare påslagna?
Hur många ampere är generatorn på?

Prova en egen mätning på batteriet med motorn på tex 2000 varv och musik på hög volym, för att se om bilens mätare verkligen fungerar som den ska. smile

248 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Ser du om bilens belysning blinkar litegrann i samband med detta?
Är enbart stereon igång eller har du flera andra förbrukare påslagna?
Hur många ampere är generatorn på?

Prova en egen mätning på batteriet med motorn på tex 2000 varv och musik på hög volym, för att se om bilens mätare verkligen fungerar som den ska. smile

piktogrammet i bilen blinkade iaf. vet dock att den visade 0.1v för lite när jag mätte tidigare idag. får väl dra ut nu och göra ett till test.
när jag dundrade på sist så hade jag enbart stereo + övriga bilen, inga andra storförbrukare som helljus t.ex.
jag har för mig att generatorn är på 90A på senare modeller utav 9000 smile

21 761 Inlägg
23 mars 2012
#20
Det enda jag kan utgå ifrån på är diverse teoretiska värden, då får det bli en sån beräkning.

Steget kan ge 800 WRMS i 1 Ohm enligt specen, eftersom det inte står vid vilken spänning så räknar jag med 14,4 V. Verkningsgraden i 4 Ohm är 85% enligt specen, i 1 Ohm brukar verkningsgraden minska och 75% är en siffra som får anses vara bra i så fall. Kör man steget riktigt hårt vid 1 Ohm så bör strömförbrukningen kunna komma upp till 74 A om alla beräkningar stämmer.

Bilens egna saker, tex belysning och motorelektronik, vill ha en del av kakan. Jag tror att 25 A inte är en overklig siffra där med tanke på att min 240 med mekaniska insprutningen drar ca 23 A med endast halvljuset påslaget och motorn på tomgång.

Tillsammans hamnar vi på ca 100 A, då går generatorn 10 A back. Detta alltså under förutsättning att steget belastas med 1 Ohm och körs riktigt hårt, att verkningsgraden är 75% och att bilens egna saker kräver 25 A. En gissning med andra ord. smile


Sök