Är nu i jakt efter ett nytt batteri. kör med spl dynamics ice 800 slutsteg har väl tänkt lägga ut någonstans mellan 1200-2000kr typ, vad rekommenderas ?
Enligt batteritabellen hos Tudor rekommenderas 77 Ah till vissa modeller av 9000, får du plats med ett sånt batteri så kan tex Tudor TA770 fungera bra. Den batteriserien tål en del stryk och har bra startström, bör kosta under 2000 spänn eftersom rekpriset i April 2011 var strax över 1400:-.
Annars finns ju exempelvis Banner Running Bull, Varta Silver dynamic, Biltema Silver Calcium.
Enligt batteritabellen hos Tudor rekommenderas 77 Ah till vissa modeller av 9000, får du plats med ett sånt batteri så kan tex Tudor TA770 fungera bra. Den batteriserien tål en del stryk och har bra startström, bör kosta under 2000 spänn eftersom rekpriset i April 2011 var strax över 1400:-.
Annars finns ju exempelvis Banner Running Bull, Varta Silver dynamic, Biltema Silver Calcium.
äntligen ett sjyst svar! så ett batteri med cirkus 77amperetimmar lär orkar med ljudet?
orginal på 9000 har jag för mej är 65Ah. Lite olika beroende på årsmodell då det skiljer på generatorn. Brukar normalt sitta 90A generator på bilarna, men endel äldre (tidiga 9000) har bara 70A generator.
men nu när jag drar på så sjunker fortfarande spänningen ner till ca 13,5v enligt bilens mätare. har ju fräsha tjocka kablar, mätte upp jordpunkter osv. även nya tjockare kablar i motorrum. då kan man väl utesluta att kolen i laddningsregulatorn är torsk?
Ser du om bilens belysning blinkar litegrann i samband med detta? Är enbart stereon igång eller har du flera andra förbrukare påslagna? Hur många ampere är generatorn på?
Prova en egen mätning på batteriet med motorn på tex 2000 varv och musik på hög volym, för att se om bilens mätare verkligen fungerar som den ska.
Ser du om bilens belysning blinkar litegrann i samband med detta? Är enbart stereon igång eller har du flera andra förbrukare påslagna? Hur många ampere är generatorn på?
Prova en egen mätning på batteriet med motorn på tex 2000 varv och musik på hög volym, för att se om bilens mätare verkligen fungerar som den ska.
piktogrammet i bilen blinkade iaf. vet dock att den visade 0.1v för lite när jag mätte tidigare idag. får väl dra ut nu och göra ett till test. när jag dundrade på sist så hade jag enbart stereo + övriga bilen, inga andra storförbrukare som helljus t.ex. jag har för mig att generatorn är på 90A på senare modeller utav 9000
Det enda jag kan utgå ifrån på är diverse teoretiska värden, då får det bli en sån beräkning.
Steget kan ge 800 WRMS i 1 Ohm enligt specen, eftersom det inte står vid vilken spänning så räknar jag med 14,4 V. Verkningsgraden i 4 Ohm är 85% enligt specen, i 1 Ohm brukar verkningsgraden minska och 75% är en siffra som får anses vara bra i så fall. Kör man steget riktigt hårt vid 1 Ohm så bör strömförbrukningen kunna komma upp till 74 A om alla beräkningar stämmer.
Bilens egna saker, tex belysning och motorelektronik, vill ha en del av kakan. Jag tror att 25 A inte är en overklig siffra där med tanke på att min 240 med mekaniska insprutningen drar ca 23 A med endast halvljuset påslaget och motorn på tomgång.
Tillsammans hamnar vi på ca 100 A, då går generatorn 10 A back. Detta alltså under förutsättning att steget belastas med 1 Ohm och körs riktigt hårt, att verkningsgraden är 75% och att bilens egna saker kräver 25 A. En gissning med andra ord.