4992
Sök

Peugeot 307CC 2007-05 + Pioneer AVH-2400BT Problem med Dashboard Display

8 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har precis kopplat in min nya stereo Pioneer AVH-2400BT i min Peugeot 307CC 2007-05. Jag använde en http://www.brc.se/radiokablage/isokabel-peugeot/ för att ansluta, vilket fungerade bra, och väntar på en Autoleads PC5-137 för att kunna koppla in antennen.

Det hela fungerar skapligt (att streama Spotify från mobilen via Bluetooth är fantastiskt), men jag har ett par problem som jag undrar om någon stött på tidigare.

1) Dashboard-displayen bara blinkar med datum och tid. Vet någon hur man ställer in den? (Den var ju rätt tight knuten till orginalstereon)

2) Den visar konstanta varningar när jag försöker dra igång video att bilen måste stå still. Jag läste på nåt engelskt forum att det är handbrake-tåten i ISO-kabeln som antingen bör anslutas med den svarta tåten eller mot chassit på bilstereon. Har någon erfarenhet av detta?

3) Vet någon en adapter man kan använda för att få rattkontrollern att fungera?

mvh
SiggeLund
Senast redigerat av siggelund (17 mars 2012)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2012
1) Ingen aning, tyvärr.

2) Det stämmer! Men om jag inte minns fel så sitter den kabeln inte i ISOn utan är en lös separat kabel, tror den var gul eller nåt i den stilen på min enhet. Om du kollar manualen så ser du garanterat vilken det är, men anslut den inte till handbromsen, då måste den vara åtdragen för att du ska kunna se på film.

3) SWI-PACK ska funka till din enhet, kolla lite på Ebay.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Chriztoffer, stort tack för det snabba svaret!

2) Det sitter ju en kabel i iso-knytet som är märkt med "handbrake". Jag är lite förvirrad över om den kommer _från_ bilen eller _från_ stereon. Manualer är tyvärr en bristvara. Pioneers manual nämner inte baksidan av stereon och ISO-kopplingen kom odokumenterad. Det fanns inga lösa kablar i utrymmet bakom stereon vad jag kunde se. De enda kablarna som är anslutna till stereon är de som sitter i kopplingen från isoknytet.

3) Den här? http://www.amazon.com/PAC-SWI-PS-Univer … B001EAWNVY

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2012
2) Sitter den kabeln i bilens eller huvudenhetens kontaktstycke? Den bör ju sitta i huvudenhetens och då är det den som ska kopplas till jord. Klipp eller gör hur du vill, beroende på hur det ser ut i ISOn.

3) Korrekt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

452 Inlägg
18 mars 2012
Handbrake kabeln brukar vara grön och skall anslutas till jord.

sen finns det färdiga kablage om du vill ha rattkontrollen till att funka
http://www.connects2.co.uk/c2search.asp … modID=1197

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

2 024 Inlägg
18 mars 2012
Hur du ställer in displayen står nog i bilens instruktionsbok. Har du en knapp på varje sida om displayen så skulle jag tro att du ska hålla inne den vänstra ett par sekunder för att komma till inställningsvalen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

8 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Hej och tack för svaren!

Tyvärr hänvisar manualen helt till att ställa dashboard-displayen via orginal-HU. Det finns bara en grej som är knappliknande bredvid displayen, och den känns stum när man trycker på den.

8 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Mackan: Tack för tipset! Köper jag ett sånt då istället för det ISO-kablage jag har idag? Eller är det ett komplement?

Där verkar inte finnas några "Buy"-länkar, var kan man köpa prylarna någonstans?

2 024 Inlägg
19 mars 2012
Upp till -05 verkar det gå att använda CA-D-PI.030 från pioneer för att styra displayen men det verkar inte finnas några alternativ till en -07.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

8 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Nu börjar det nog närma sig en lösning.

http://www.amazon.co.uk/Connects2-CTHPE … amp;sr=1-1

tillsammans med

http://www.incarexpress.co.uk/view_prod … IONEERLEAD

ska beställas och sedan tidigare Autoleads PC5-137 för antennen. Jag ber en tyst bön att det även går att reda ut displayen med det nya kabelknytet.
Senast redigerat av siggelund (20 mars 2012)

2 024 Inlägg
20 mars 2012
Ytterst tveksamt att den adaptern hjälper till att få igång displayen.

Samarbetspartners:

8 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Det som får mig att tro att det kan gå är att de har en manual där de visar hur rattstyrningen används för att kontrollera displayen. ISO-knytet går enbart att ansluta till aftermarket, ej till Peugeots Blaupunkt-original.

Alltså har de en aftermarket-stereo inkopplad samtidigt som de ställer in dashboard-displayen med rattkontrollen.

Eller missar jag något fundamentalt nu?

2 024 Inlägg
20 mars 2012
Ser ju onekligen ut så när man läser manualen. Lustigt att de inte skriver ut det i informationen. Bara att handla och hoppas på det bästa då.

Samarbetspartners:

8 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Jupp. Fortsättning följer. smile

8 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
(Sorry för sen post, men känner att det vore bra att lämna lösning)

Det fungerade! smile

Nu fungerar backsensor, rattknappar, centerdisplay och video som det ska.

Lösning:
Amazon ville inte skeppa till Sverige så jag beställde nedanstående från Nexxia i England:
1 x CTHPE01 CTHPE01 Peugeot Reverse Sensor Stalk Interface
1 x CTPIONEERLEAD Connects2 Pioneer Patch Lead

Det var bara att koppla ihop och sätta igång. Tyvärr verkar det vara något litet glapp i mitt ex av den lilla enheten som sköter display och rattkontroll, men det gick att fixera den så att det fungerar stabilt.

Kvarstående problem:
Radion har sämre mottagning nu än den hade innan. Jag har både provat att köra med och utan den blå kabeln för extraström. Detta kan jag dock leva med.

Sök