3099
Sök

Går det köra med 95 oktan på chippad bil?

68 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#1
Går det köra ned 95oktan med chippad bil??

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

fälg fantast
1 086 Inlägg
19 mars 2012
#2
GÅR går det, men är nog inte riktigt optimalt, vet att när det var poppis att chippa 1.8T så var rekomendationerna oktan 98 och inget annat, låter någon med mer erfarenhet besvara din fråga mer utförligt

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 mars 2012
#3
Normalt sett så brukar väl den nya programvara vara optimerad för 98, just för att den är lite bättre o kan ge lite mer effekt. Standardprogram är oftast gjorda för betydligt lägre oktan än 95.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Scrape Addict
128 Inlägg
19 mars 2012
#4
EDS Phase 3-chippning till Opels motorer ska gå på 98 iallfall.. Annars riskerar man spikning och motorras. Men de går det bra att köra på 95 sålänge man tar de lugnt då smile


820 Inlägg
19 mars 2012
#5
jo men det blir rätt orkeslöst å lite segt..men som ovan talare, tat't lungt kan spika, så det blir mest att pysa runt, kan dansa på laddet oxå / fladdra.


695 Inlägg
19 mars 2012
#6
Allt beror juh på hur mappen ser ut, finns rätt snälla chip som funkar alldeles ypperligt att köra på 95 oktan, medans dom mer agressiva chippen rekommenderas minst 98oktan. Dock brukar tillverkaren rekommendera 98oktan för att säkerställa driften oavsett om de är ett snällt chip.. Men visst finns de chip som funkar minst lika bra på 95oktan som med orginal programvara...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 366 Inlägg
22 mars 2012
#7
I de fall där minst 98 oktan rekommenderas så är det för att det krävs just 98 oktan. anledningen till detta är att tillverkarna ändrat low octane timing inställningarna i mappen för att undvika att styrsystemet felaktigt referrerar detta och du tappar effekt. EX. du tankar 98 oktan, av någon anledning "tror" styrsystemet att du tankat 95 så den lägger på low octane timing tabellen istället för high octane timing. Du tappar därigenom effekt i onödan. Om du å andra sidan har tankat just 95 i en mapp som kräver 98. ja då kör du med mycket högre tändning än vad som är rekommenderat. knacksensorerna kommer troligtivs styra upp situationen ändå men bilen kommer tappa tändning och gå dåligt som följd



Sök