Relä Volvo 745 -92

vanilj10
19 mars 2012 · 102 Inlägg

Hej!

Jag har upptäckt att ägaren innan mig till min Volvo 745 årsm. 92 har kopplat konstigt i reläkonsollen.
Det relä som sitter närmast ned till höger saknas och istället är det flera kablar dragna till en löst sittande
klump (hemmasnickrat relä). När jag försöker slå på helljuset knäpper det i denna. Helljuset är ur funktion och
min strömställare är konstig. När det står vriden till vänster (noll) fungerar halvljuset och när den är vriden till höger på läget på så fungerar inga lampor alls.

Är det någon som vet om reläet är till för ljuset?

santanagti
20 mars 2012 · 5 Inlägg

Om det "klickar" i reläet när du sätter på helljus så är det förmodligen nån som satt dit extraljus eller försökt o bygga om det gamla reläet.Lite svårt o veta vad du menar smile

vanilj10
20 mars 2012 · 102 Inlägg

Ja, precis! Det verkar som att någon har försökt dig på att göra ett hemmabygge som sedan spökar nu när jag försöker få i ordning strömställaren till hel- och halvljuset.

Jag ska prova med att sätta dit ett korrekt relä på den plats som reläet till helljuset ska sitta enligt el-schemat till Volvo 740. Hemmabygget som nu sitter på plats måste vara problemet! Det är alltså draget några kablar från där ett relä ska sitta och sedan har någon kopplat in ett annat relä som bara ligger löst ovanpå allting.

Visst är det skumt? Inte gör man en sådan lösning? Ska man montera extraljus sätter man väl lämpligen ett relä i motorutrymmet....

santanagti
21 mars 2012 · 5 Inlägg

Ja det är ju enklast o göra det,närmast till batteriet också smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang