Köpråd för bil, minst 200hk, max 150k

alex__87
20 mars 2012 · 27 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Vad söker du för sorts bil, Kombi, sedan, eller halvkombi? Framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet? Med eller utan turbo? Vill du ha stora trimmöjligheter? Du får gärna berätta vad du är ute efter så det blir lättare för oss andra att ge tips på bilar... smile

Kombi kan vi utesluta, ingen använding för detta.
Hur dem är driven spelar absolut ingen roll.

Spelar inte roll om det är turbo eller inte, turbo ger ju bättre tryck och utmärkta trimmöjligheter vilket jag uppskattar, men har bilen en v6a eller något i den stilen med bra kraft ser jag ingen anledning till att utesluta en sådan.

Har ju kollat på R32an osv utan turbo så det är inga problem.

Stora och stora trimmöjligheter, jag är inte den bästa på att mecka och byta ut delar hade jag varit det hade jag nog tagit mig på ett projekt, men går det att chippa nöjer jag mig.

Hoppas det gav ett bättre perspektiv smile

alex__87
20 mars 2012 · 27 Inlägg

Lowenhart skrev:
m3 e46 ?

Absolut ett alternativ som jag kollat mycket länge på och är en drömbil i mina ögon, frågan är bara om man hittar någon till det priset som inte gått över 20000mil och är sönderkörd. cool

alex__87
20 mars 2012 · 27 Inlägg

Minister skrev:
Personligen föredrar jag bakhjulsdrift: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_I … 10&w=3

Även BMW har många trevliga alternativ i prisklassen du tänkt dig.

Otrolig fin bil. Har du någon erfarenhet av dom, testat eller någon du känner som har en sån så man kan jämföra lite?

Som jag skrev till Lowenhart på¨hans förslag, m3 e46 är ju drömmen men frågan är om man hittar någon i den prisklassen som inte gått halva jorden runt och är sönderkörd tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 mars 2012 · 10 427 Inlägg

alex__87 skrev:

steifan skrev:
BMW 130i kanske kan vara något, om man bortser från att bilen ska vara skitsnygg tongue
http://www.blocket.se/lund/BMW_130i_M_2 … =6&w=3

Slipper åtminstone framhjulsdrift och fyrhjulsdrift wink

Det va inte så dumt förslag faktiskt, vet inte om jag tycker om utseendet riktigt bara cool

Väldigt speciellt utseende skulle man kunna säga. Men men, man kör ju på insidan
trots allt wink

3liters rak sexa på 265hk utan turbo är inte illa pinkat. Iofs så ligger väl Golf R32 / A3 3,2 FSI
där i krokarna. Och VW/Audis VR-sexa låter ju bättre än BMWs raka sexor enligt mig. Men
är väl en smaksak. wink

alex__87
20 mars 2012 · 27 Inlägg

steifan skrev:

alex__87 skrev:

steifan skrev:
BMW 130i kanske kan vara något, om man bortser från att bilen ska vara skitsnygg tongue
http://www.blocket.se/lund/BMW_130i_M_2 … =6&w=3

Slipper åtminstone framhjulsdrift och fyrhjulsdrift wink

Det va inte så dumt förslag faktiskt, vet inte om jag tycker om utseendet riktigt bara cool

Väldigt speciellt utseende skulle man kunna säga. Men men, man kör ju på insidan
trots allt wink

3liters rak sexa på 265hk utan turbo är inte illa pinkat. Iofs så ligger väl Golf R32 / A3 3,2 FSI
där i krokarna. Och VW/Audis VR-sexa låter ju bättre än BMWs raka sexor enligt mig. Men
är väl en smaksak. wink

Haha big_smile
Ja det är riktigt nice faktiskt.
Har också hört om detta fenomenet, får leta upp en sådan eller kolla youtube så man får höra på detta omtalade ljud smile

Btw, Bmw m3 e46 är ju som sagt drömmen, men som jag skrev till de andra kanske är svårt att hitta en sådan i den prisklassen som inte har gått alldeles för långt...

PLindblom
20 mars 2012 · 1 200 Inlägg

alex__87 skrev:

Minister skrev:
Personligen föredrar jag bakhjulsdrift: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_I … 10&w=3

Även BMW har många trevliga alternativ i prisklassen du tänkt dig.

Otrolig fin bil. Har du någon erfarenhet av dom, testat eller någon du känner som har en sån så man kan jämföra lite?

Som jag skrev till Lowenhart på¨hans förslag, m3 e46 är ju drömmen men frågan är om man hittar någon i den prisklassen som inte gått halva jorden runt och är sönderkörd tongue

Jag har en hel del erfarenhet av sådana, då jag har lånat hem några stycken vid olika tillfällen. Min förhoppning är att köpa en IS 250 i sommar, förutsatt att jag hittar en som matchar mina kriterier.

IS 250 är verkligen inget fartmonster, men det är en rejält pålitlig och bekväm bil. Köper du en med multimediapaketet får du ett Mark Levinson-ljudsystem med 14 högtalare, navigator, blåtandstelefon, backkamera mm. Sådant föredrar jag framför hög effekt, men alla prioriterar förstås olika. Som en pendlarbil är den suverän, tycker jag.

alex__87
20 mars 2012 · 27 Inlägg

aha_100 skrev:
rabble här på forumet ska snart sälja sin bil som kanske skulle passa dig. C32 amg fullutrustad gått 9 tusen mil om ja inte missminner mig. tillverkad 03 modellår 04.

Han skulle ha typ 150 har jag för mig.

Gick in o kollade, riktigt fet ju!

Hittade dock ingenstans om att den var till salu....

alex__87
20 mars 2012 · 27 Inlägg

Minister skrev:

alex__87 skrev:

Minister skrev:
Personligen föredrar jag bakhjulsdrift: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_I … 10&w=3

Även BMW har många trevliga alternativ i prisklassen du tänkt dig.

Otrolig fin bil. Har du någon erfarenhet av dom, testat eller någon du känner som har en sån så man kan jämföra lite?

Som jag skrev till Lowenhart på¨hans förslag, m3 e46 är ju drömmen men frågan är om man hittar någon i den prisklassen som inte gått halva jorden runt och är sönderkörd tongue

Jag har en hel del erfarenhet av sådana, då jag har lånat hem några stycken vid olika tillfällen. Min förhoppning är att köpa en IS 250 i sommar, förutsatt att jag hittar en som matchar mina kriterier.

IS 250 är verkligen inget fartmonster, men det är en rejält pålitlig och bekväm bil. Köper du en med multimediapaketet får du ett Mark Levinson-ljudsystem med 14 högtalare, navigator, blåtandstelefon, backkamera mm. Sådant föredrar jag framför hög effekt, men alla prioriterar förstås olika. Som en pendlarbil är den suverän, tycker jag.

Ja den är absolut snygg osv så jag ska kolla vidare på den och chipmöjligheter osv.

Jag är fortfarande i det stadiet där jag prioriterar kusar, har inte så långt till jobbet heller, typ 10 min så bilen kommer att användas till att handla, jobbet, skjutsa vänner, åka till träning, glida på sommaren osv.

Men är nog mest lutad åt ta en bil med mer "lekkänsla" som en gokart framför en bekvämare bil.
Men man kan säkert kombinera de båda. smile

SylvesterStallone
20 mars 2012 · 1 433 Inlägg

aha_100 skrev:

alex__87 skrev:

aha_100 skrev:
rabble här på forumet ska snart sälja sin bil som kanske skulle passa dig. C32 amg fullutrustad gått 9 tusen mil om ja inte missminner mig. tillverkad 03 modellår 04.

Han skulle ha typ 150 har jag för mig.

Gick in o kollade, riktigt fet ju!

Hittade dock ingenstans om att den var till salu....

Rabble är en nära vän till mig. Han har inte satt ut någon annons än men han ska göra det snart.

Snabbfakta:

Det är alltså en fullutrustad 03a modellår 04. Fälgarna på bilden medföljer inte utan nu sitter det 20" på sommarn och orginal amg 17" med hacka4 vinterdäck på vintern.

Avgassystemet är modifierat så den låter riktigt kaxigt.

Om du är intresserad utav bilen så skicka din mail så kan jag be honom maila lite info åt dig.

bild med nuvarande fälgar:

http://oi44.tinypic.com/2n7e553.jpg

riktigt sjuk! big_smile

BMW 730D (2005)
BOLIN_
21 mars 2012 · 2 763 Inlägg

alex__87 skrev:

BOLIN_ skrev:
Vad söker du för sorts bil, Kombi, sedan, eller halvkombi? Framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet? Med eller utan turbo? Vill du ha stora trimmöjligheter? Du får gärna berätta vad du är ute efter så det blir lättare för oss andra att ge tips på bilar... smile

Kombi kan vi utesluta, ingen använding för detta.
Hur dem är driven spelar absolut ingen roll.

Spelar inte roll om det är turbo eller inte, turbo ger ju bättre tryck och utmärkta trimmöjligheter vilket jag uppskattar, men har bilen en v6a eller något i den stilen med bra kraft ser jag ingen anledning till att utesluta en sådan.

Har ju kollat på R32an osv utan turbo så det är inga problem.

Stora och stora trimmöjligheter, jag är inte den bästa på att mecka och byta ut delar hade jag varit det hade jag nog tagit mig på ett projekt, men går det att chippa nöjer jag mig.

Hoppas det gav ett bättre perspektiv smile

Tack, ja nu vet jag lite mer vad ja kan ge förslag på! smile Om du ska ha den på vintern också tycker jag att du ska köpa en fyrhjulsdriven bil för det är så sjukt tråkigt med fram och bakhjulsdrift enligt mig men det är nog för att jag är van vid att min bil driver på alla fyra och har relativt bra grepp hela tiden och nu lånar jag en polares 850 2,5SE, spinner på ett hjul så fort man gasar på lite och det är bara störande hmm Jag tycker att en Golf R32/Audi S3 vore något för dig smile

Volvo - For Life
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 mars 2012 · 10 427 Inlägg

BMW M5 (E39) då? Borde finnas ett gäng i prisklassen. Lite större bilar dock. Men kan ju vara kul att köra
lite V8-bil någon gång i livet wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Andromeda Rumpmas
21 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Hade jag inte fått köpa Saab (smile) hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet wink

Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?

Fördelen med 330i är att den har rätt så låga driftkostnader och samtidigt är det en bra och rolig motor i en bekväm bil. En bil som Mazda 3 MPS ligger sämre till där, och en M3, förutom att det är en riktig kebabbil, kostar nog en del att hålla rullande eftersom du måste titta på 5 år äldre bilar för att hålla samma inköpsbudget.

Det sista jag skulle titta på är Mercedes eller Audi med bensinmotor. Skräp.

Senast redigerat av Andromeda (21 mars 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Andromeda skrev:
Hade jag inte fått köpa Saab (smile) hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet wink

Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?

Nja, ungefär så här är det karossmässigt:
Sedan/Limo 98-01 facelift: 02-05
Touring 00-01 facelift: 02-05
Coupé 99-03 facelift: 04-06

M3 fick aldrig någon facelift wink

Däremot förlängdes rostskyddsgaranti på bilar from modellår 2004 förmodligen tillsammans med någon uppryckning.

Eller syftar du på efterföljande 3-serie E90/E91/E92 som kom som årsmodeller 2006 respektive 2007?

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Andromeda Rumpmas
21 mars 2012 · 3 860 Inlägg

steifan skrev:

Andromeda skrev:
Hade jag inte fått köpa Saab (smile) hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet wink

Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?

Nja, ungefär så här är det karossmässigt:
Sedan/Limo 98-01 facelift: 02-05
Touring 00-01 facelift: 02-05
Coupé 99-03 facelift: 04-06

M3 fick aldrig någon facelift wink

Däremot förlängdes rostskyddsgaranti på bilar from modellår 2004 förmodligen tillsammans med någon uppryckning.

Eller syftar du på efterföljande 3-serie E90/E91/E92 som kom som årsmodeller 2006 respektive 2007?

Ja, jag syftar inte på faceliften, utan på när E46 blev E90. Det var sedaner jag letade efter. Då var det det bättre rostskyddet från 2004 och garantin jag hade blandat ihop det med tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Squidspeed #GoodToBeBad
21 mars 2012 · 856 Inlägg

Andromeda skrev:
Fördelen med 330i är att den har rätt så låga driftkostnader och samtidigt är det en bra och rolig motor i en bekväm bil. En bil som Mazda 3 MPS ligger sämre till där, och en M3, förutom att det är en riktig kebabbil, kostar nog en del att hålla rullande eftersom du måste titta på 5 år äldre bilar för att hålla samma inköpsbudget.

I beg to differ! Skulle vilja veta mer hur du tänker med 330i vs. 3MPS när du säger att BMWn har lägre driftskostnader, är bekvämare, och har roligare motor. 3-serien är på ingalunda sätt en stor bil bara för att det är en sedan, och jag kan mer eller mindre lova dig att du åker lika bekvämt i en 3MPS som i en 330. Motorn är starkare både i effekt och vrid original (ganska mycket starkare faktiskt) och bensinförbrukningen beror ju helt på hur du kör. Med en turbo kan du ju faktiskt köra den väldigt bränslesnålt, vilket är svårare med en, till motorvolym sett, större sugmotor. Körde ex. min MPS med så låg förbrukning som 0.67l/mil vid en långkörning förra sommaren, och då låg vi aldrig under 120km/h på farthållaren.. smile

Vet inte vad en 330i kostar att äga, men jag som bor i en mellanstor stad betalar 560kr/mån för min MPS, helförsäkrat på en skötsam 27-årig ungdom.. smile I och med att det är en Mazda kostar servicearna rätt lite med, vilket troligen är en sak som BMW-ägare sällan får vara med om... wink

Rquired Allmänt envis
21 mars 2012 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

steifan skrev:

Andromeda skrev:
Hade jag inte fått köpa Saab (smile) hade jag letat reda på en så bra utrustad BMW 330i jag kunnat få tag på med den nyare karossen som rostar mindre. 00-03(?) med E46-karossen har väldiga rostproblem. Jag tror den nya kom -04 eller så, hör med Rquired på forumet wink

Jag tittade mycket på 330i runt 01-03 när jag bytte bil för någon månad sedan, men inte fan vill man lägga 60-70-80k på en bil som rostar inom snar framtid om den inte redan gjort det?

Nja, ungefär så här är det karossmässigt:
Sedan/Limo 98-01 facelift: 02-05
Touring 00-01 facelift: 02-05
Coupé 99-03 facelift: 04-06

M3 fick aldrig någon facelift wink

Däremot förlängdes rostskyddsgaranti på bilar from modellår 2004 förmodligen tillsammans med någon uppryckning.

Eller syftar du på efterföljande 3-serie E90/E91/E92 som kom som årsmodeller 2006 respektive 2007?

Ja, jag syftar inte på faceliften, utan på när E46 blev E90. Det var sedaner jag letade efter. Då var det det bättre rostskyddet från 2004 och garantin jag hade blandat ihop det med tongue

Den längre rostskyddsgarantin från 2004-04 hänger dock inte ihop med någon uppdatering av rostskyddet, en bil med 12års garanti har samma utförande på rostskyddet som tidigare modeller.

Jag ställer mig rent allmänt emot påståendena om att BMW E46 skulle ha ett dåligt rostskydd, om inget annat så på grund av att min far har haft en 325i Touring han körde 40.000mil med och en 330i Touring han körde 20.000mil med och ingen av dem hade rosten angripit, och ingen av dem sköttes pedantiskt utan kunde tvärt om inte ens få sig en tvätt under längre perioder när han hade mycket att göra.

Att hitta en rostfri E46 eller hålla rosten borta från en E46 bör vara långt ifrån orimligt, alla bilar rostar utom möjligtvis Audi´s modeller med aluminiumkaross.

Squidspeed: BMW E46 6cyl. visade sig vara den billigaste modellen i service tillsammans med Ford Ka 1.3 i en större undersökning Teknikens Värld gjorde 2005. BMW är inte dyra i service det är en myt, jag ger 4000:- för den största servicen på min BMW X3 till exempel. Auktoriserad BMW verkstad självklart.

Både min gamle 328i och en 330i kan dessutom ligga i trakten av den förbrukning du beskriver, trots att både M54B30 och framför allt M52B28 är en klart äldre konstruktion än Mazda 3 MPS.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
21 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Squidspeed skrev:

Andromeda skrev:
Fördelen med 330i är att den har rätt så låga driftkostnader och samtidigt är det en bra och rolig motor i en bekväm bil. En bil som Mazda 3 MPS ligger sämre till där, och en M3, förutom att det är en riktig kebabbil, kostar nog en del att hålla rullande eftersom du måste titta på 5 år äldre bilar för att hålla samma inköpsbudget.

I beg to differ! Skulle vilja veta mer hur du tänker med 330i vs. 3MPS när du säger att BMWn har lägre driftskostnader, är bekvämare, och har roligare motor. 3-serien är på ingalunda sätt en stor bil bara för att det är en sedan, och jag kan mer eller mindre lova dig att du åker lika bekvämt i en 3MPS som i en 330. Motorn är starkare både i effekt och vrid original (ganska mycket starkare faktiskt) och bensinförbrukningen beror ju helt på hur du kör. Med en turbo kan du ju faktiskt köra den väldigt bränslesnålt, vilket är svårare med en, till motorvolym sett, större sugmotor. Körde ex. min MPS med så låg förbrukning som 0.67l/mil vid en långkörning förra sommaren, och då låg vi aldrig under 120km/h på farthållaren.. smile

Vet inte vad en 330i kostar att äga, men jag som bor i en mellanstor stad betalar 560kr/mån för min MPS, helförsäkrat på en skötsam 27-årig ungdom.. smile I och med att det är en Mazda kostar servicearna rätt lite med, vilket troligen är en sak som BMW-ägare sällan får vara med om... wink

Tro mig, jag brukar framhålla turbomotorer. Jag och Rquired har haft en del diskussioner på forumet om turbo vs icke turbo. Mazdan har 30 hästar mer, men TS klarade sig ju med 200.

Mazdan är säkert ingen dålig bil, men reservdelar lär kosta en del. I och för sig pratar vi om så nya bilar att det förhoppningsvis inte är aktuellt på några år. Jag har dock svårt att komma överens med inredningen och stolarna i mazdan, och den är rätt stötig. Och försäkringspremien sedan...

Senast redigerat av Andromeda (21 mars 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Squidspeed #GoodToBeBad
21 mars 2012 · 856 Inlägg

Andromeda skrev:
Mazdan är säkert ingen dålig bil, men reservdelar lär kosta en del. I och för sig pratar vi om så nya bilar att det förhoppningsvis inte är aktuellt på några år. Jag har dock svårt att komma överens med inredningen och stolarna i mazdan, och den är rätt stötig. Och försäkringspremien sedan...

Återigen så jämför du inte ett dugg mellan modellerna du nämnde! Gör det, och återkom med ett vettigt svar... Glöm och dröm att Mazdas reservdelar kostar mer än BMWs motsvarande, glöm att försäkringspremien är större på Mazdan och glöm INTE bort att din egna personliga åsikt om en inredning är subjektiv, och knappast föremål för allmänt tyckande. För tycka kan alla, men det är inte fakta för det...

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:
Att hitta en rostfri E46 eller hålla rosten borta från en E46 bör vara långt ifrån orimligt, alla bilar rostar utom möjligtvis Audi´s modeller med aluminiumkaross.

Men den stora skillnaden är att vissa bilar kanske är tillverkade för att hålla och vissa är lite mindre
påkostade på den biten. Att BMW fortfarande kör med bromsrör i stål säger ju en del (när tex Volvo, Audi, Porsche, Rolls-Royce, Aston Martin skiftade till Kunifer from 70-talet). Prioriteringar helt enkelt wink

Andromeda Rumpmas
21 mars 2012 · 3 860 Inlägg

Squidspeed skrev:

Andromeda skrev:
Mazdan är säkert ingen dålig bil, men reservdelar lär kosta en del. I och för sig pratar vi om så nya bilar att det förhoppningsvis inte är aktuellt på några år. Jag har dock svårt att komma överens med inredningen och stolarna i mazdan, och den är rätt stötig. Och försäkringspremien sedan...

Återigen så jämför du inte ett dugg mellan modellerna du nämnde! Gör det, och återkom med ett vettigt svar... Glöm och dröm att Mazdas reservdelar kostar mer än BMWs motsvarande, glöm att försäkringspremien är större på Mazdan och glöm INTE bort att din egna personliga åsikt om en inredning är subjektiv, och knappast föremål för allmänt tyckande. För tycka kan alla, men det är inte fakta för det...

Fyfan, den drar 9,7 blandat enligt bilregistret yikes

Det är ju mer än en stor jävla Saab-kombi 2,3T 250 hk.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang