2934
Sök

Frågor angående tävling

285 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Tänkte bli lite mer insatt i reglerna kring tävlande.

http://www.termpro.com/dbdrag/rules/201 … ssFilter=1

Om man kollar på reglerna där så står det att steget får ha högst 2000w
men kan man då ha ett monoblock på 1500w till basarna och ett steg på 500w till dörrarna.
Eller hur räknar man?

En avlägsen "motor kill switch" ska vara lätt åtkomlig från utsidan av fordonet för de konkurrenter som bultning (fastspänning, band, etc.) dörrar av fordonet stängd medan i döma banorna.

Ska en huvudström brytare monteras på bilen eller vad menas?

Vilken säkring e det som gäller i denna klass, hittar inte det i texten

mvh
Senast redigerat av Mortensen (20 mars 2012)

Ha d saarvii

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2012
Max 2000W till bas, framsystem brukar inte räknas i dBDrag. Brytare för att slå av motorn behövs bara ifall du bultar fast dörrarna, alltså inte för normala bilar. Säkring är fritt, anpassat till ditt kablage.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

285 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Tack för svar, då fick man rätt ut ett par frågetecken iallafall. mvh

Ha d saarvii

285 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Det var ett par årsedan jag var o tittade på en ljud tävling.. 10 år sedan kanske, då stod dom med cd apparaterna i handen. Var anledningen till detta att inte så många modeller hade fjärr, eller gör man så forfarande? Man får väl köra med en fjärr istället?

Ha d saarvii

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 mars 2012
Mortensen skrev:
Det var ett par årsedan jag var o tittade på en ljud tävling.. 10 år sedan kanske, då stod dom med cd apparaterna i handen. Var anledningen till detta att inte så många modeller hade fjärr, eller gör man så forfarande? Man får väl köra med en fjärr istället?

Det görs än idag, speciellt när trycket blir så högt inne i bilen så att cd-spelaren börjar hoppa då den utsätts för påfrestningarna.
Innan man mår den gränsen funkar det ypperligt med fjärr (dock är Alpine av det bättre slaget med sin RF-fjärr)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

285 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Okej, nä den gränsen kommer jag inte nå, så då vet jag det funkar med en fjärr om man nu skulle bli sugen på prova på att tävla.

Ha d saarvii

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 mars 2012
Annars så får man köra musiken på USB-minne idag, och då har man också eliminerat problemet. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

285 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Har jag fattat det rätt? Allt under 10tum räknas inte som en bas, så man skulle kunna driva någon 8 om man vill, tex i en låda nere vid passagerar fötterna. alt nån sån här platt sub man lägger under stolarna, och driva detta på ett steg som inte räknas in i dom här 2000watt amps ?

det var ju smidigt de där med usb smile

Ha d saarvii

285 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Hur räknar man med dom där 2000 watt rms? Är det max vad steget kan leverera, eller sättet man kopplat på?

Om man tex har 2 steg som lämnar vars 1000w i 4ohm, fast kan ge betydligt mer om man kopplar ner i 1ohm

Ha d saarvii

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 mars 2012
Det är effekten vid lägsta specade impedans som gäller, vore alldeles för enkelt att luras annars. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

285 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
jo det är klart.. jag visste inte kanske om dom kanske hade nån mät verktyg eller nått för att kolla.
Som sagt är helt ny på det här med tävling och reglerna kring det. smile

Ha d saarvii

7 241 Inlägg
27 mars 2012
Mortensen skrev:
jo det är klart.. jag visste inte kanske om dom kanske hade nån mät verktyg eller nått för att kolla.

DU som tävlande kan inte fuska med det då de utgår från tillverkarens uppgifter.
Så om dte fuskas så är det tillverkaren som uppger för klena siffror (aka cheater amps......fanns en del på slutet av 90-talet och början på 2000-talet som var riktiga as......tex. specade till 2x25W vid 12V@4ohm vid 0.01% THD eller lägre men som nedlastade till 1-0.5ohm lämnade runt 1KW.....)

Så uppger en tillverkare tex. 2100W i säg 1 ohm så är det kört.
Men är dte specat till 1900W eller 2K jämt så är det godkännt.
Det är DÄR de kan fuska.....de kan underspeca stegen...
Senast redigerat av Lonefox (27 mars 2012)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 mars 2012
Lonefox skrev:
Mortensen skrev:

DU som tävlande kan inte fuska med det då de utgår från tillverkarens uppgifter.
Så om dte fuskas så är det tillverkaren som uppger för klena siffror (aka cheater amps......fanns en del på slutet av 90-talet och början på 2000-talet som var riktiga as......tex. specade till 2x25W vid 12V@4ohm vid 0.01% THD eller lägre men som nedlastade till 1-0.5ohm lämnade runt 1KW.....)

Precis, de flesta tillverkare av bättre slutsteg ser ju till att deras produkter faktiskt lämnar iaf lite mer än specad effekt (en del mkt mer än så) just för att klara eventuella effektmätningar utan att bli uthängda som lögnare.

Men om jag fattat de här reglerna rätt så hålls det på och testas olika slutsteg som ligger på gränsen och så ska det finnas nån form av lista man kan kolla om steget är godkänt osv. men har inte sett till den ännu.
Och i de flesta fall går man nog efter tillverkarens egna spec bara.
Alltså står det 2kwrms i 1ohm vid 12V och inget mer så ska det va lika godkänt som 2kwrms i 1ohm 14,4V

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

285 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Lonefox skrev:
Mortensen skrev:

Precis, de flesta tillverkare av bättre slutsteg ser ju till att deras produkter faktiskt lämnar iaf lite mer än specad effekt (en del mkt mer än så) just för att klara eventuella effektmätningar utan att bli uthängda som lögnare.

Men om jag fattat de här reglerna rätt så hålls det på och testas olika slutsteg som ligger på gränsen och så ska det finnas nån form av lista man kan kolla om steget är godkänt osv. men har inte sett till den ännu.
Alltså står det 2kwrms i 1ohm vid 12V och inget mer så ska det va lika godkänt som 2kwrms i 1ohm 14,4V

En sån lista hade varit guldvärd, jag kommer bygga efter den minsta klassens regler. Vet dock inte om jag kommer tävla. Men jag kommer ha möjligheten iallafall. Man vill ju ha ett steg som lämnar så nära 2000 på så låg volt som möjligt smile

Ha d saarvii

7 241 Inlägg
27 mars 2012
Mortensen skrev:
Frippe_L skrev:
Lonefox skrev:

En sån lista hade varit guldvärd, jag kommer bygga efter den minsta klassens regler. Vet dock inte om jag kommer tävla. Men jag kommer ha möjligheten iallafall. Man vill ju ha ett steg som lämnar så nära 2000 på så låg volt som möjligt smile

Dock tror jag det är CAE2006-kraven som gäller...
Och då gäller effektangivelsen vid 14.4V vid 1% THD (vilket i sig är totalt värdelösa krav)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 mars 2012
Lonefox skrev:
Mortensen skrev:
Frippe_L skrev:

Dock tror jag det är CAE2006-kraven som gäller...
Och då gäller effektangivelsen vid 14.4V vid 1% THD (vilket i sig är totalt värdelösa krav)

Jag vet inte säkert men jag tror inte på att alla kommer mäta enligt den normen utan de skriver sin effekt i manualen och det är den som gäller tills nån säger stopp isf.
Jag kommer dock köra med mitt lilla 1,2kw steg sålänge tills allt är fastställt.

Team-leader för Team1

285 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Nån som har någon erfarenhet av ampire stegen? Ampire MB1000.1 närmare bestämt
Är det godkänt me 2såna i 2000w max som diskuteras i tråden?

Power 1x 1000 watts RMS. @ 1Ohms
mätt i 13.8v enligt tillverkaren

Ha d saarvii

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 maj 2012
Mortensen skrev:
Nån som har någon erfarenhet av ampire stegen? Ampire MB1000.1 närmare bestämt
Är det godkänt me 2såna i 2000w max som diskuteras i tråden?

Power 1x 1000 watts RMS. @ 1Ohms
mätt i 13.8v enligt tillverkaren

Vet inte hur de funkar, låter osv men godkänt med två st är det iaf med den specen sålänge du bara har ett batteri och baslådan inte är högre än ryggstödet (utan nackstöden).
För säkerhets skull tar man med sig manualen till det steget när man är på tävling.
Att det står 2000w max gör inget, det är högst angivna Wrms som man kollar på.
Senast redigerat av Frippe_L (3 maj 2012)

Team-leader för Team1

3 466 Inlägg
3 maj 2012
Sen är det ditt eget ansvar att se till att importören av dina prylar har betalat förbundet, annars riskerar du tävlingsförbud efter typ halva säsongen.. Oavsett om du själv har betalat licens och medlemskap. tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 maj 2012
M_icke_ skrev:
Sen är det ditt eget ansvar att se till att importören av dina prylar har betalat förbundet, annars riskerar du tävlingsförbud efter typ halva säsongen.. Oavsett om du själv har betalat licens och medlemskap. tongue

Bara om importören har gått med på sponsoravtal och inte betalat fakturan när det gått tre månader sen den skulle betalats som fallet var med mds och carbonize ifjol och då fick man göra så som det blev, då betaldes till slut fakturorna.
Däremot får man inte heller i år ha dekaler på bilen med märken som inte sponsrar bilstereoförbundet, iaf inte på de större sk bilsporttävlingarna.

Team-leader för Team1

Sök