3132
Sök

Melodituta spelar melodin för snabbt

Pim_Pim
23 mars 2012
Du får koppla till ett sexvoltsbatteri wink

146 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:

Gjorde det idag, kan säga att det blev en jävla skillnad. Så nu är bara frågan hur man ska koppla om så det blir från 12v (bilbatteriet) och 6v till kompressorn, finns det motstånd/omvandlare att köpa?

Forummoderator
18 306 Inlägg
24 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Pim_Pim skrev:

Gjorde det idag, kan säga att det blev en jävla skillnad. Så nu är bara frågan hur man ska koppla om så det blir från 12v (bilbatteriet) och 6v till kompressorn, finns det motstånd/omvandlare att köpa?

Det finns formler för detta men som jag sagt innan: Koppla typ en H4 i serie med matningen till tutan så kan det göra gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

146 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Men ska de lysa en extra h4 lampa i grillen då eller? haha förstår hur du menar men finns det inte något som är till för att minska spänning? Är inte zenerdiod något sånt?

Hitta detta: http://www.electrokit.com/spanningsregu … tiny.46137

En spänningsregulator 5-15v in och ger 5v ut detta måste vara vad jag behöver?
Senast redigerat av Lindskog944 (24 mars 2012)

Forummoderator
18 306 Inlägg
24 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Men ska de lysa en extra h4 lampa i grillen då eller? haha förstår hur du menar men finns det inte något som är till för att minska spänning? Är inte zenerdiod något sånt?

En zener tål nog inte amperen. Kanske kan flera i serie OCH parallellt klara detta men då är nog Lampan som kommer att lysa upp en enklare och pålitligare variant. Får väl gömmas i huven någonstans...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

146 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Jo iförsig går det alltid att ordna. Men tror du att lampan kommer dra såpass mycket spänning? Jag får väl helt enkelt testa! smile

Forummoderator
18 306 Inlägg
24 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Jo iförsig går det alltid att ordna. Men tror du att lampan kommer dra såpass mycket spänning? Jag får väl helt enkelt testa! smile

Orkar inte räkna på det just nu trots att jag är Eltekniker! Men en H4 måste du ju ha hemma! Prova!

146 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Japp det har jag, tänker dock att den kommer lysa hela tiden om jag kopplar den direkt från batteriet till kompressorn och kommer då dra slut batteriet efter ett tag, får väll koppla en switch där.

Men skall koppla i lampan och testa imon.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Japp det har jag, tänker dock att den kommer lysa hela tiden om jag kopplar den direkt från batteriet till kompressorn och kommer då dra slut batteriet efter ett tag, får väll koppla en switch där.

Men skall koppla i lampan och testa imon.

Du ska koppla den i serie med kompressorn och då lyser den bara när du tutar. "La cura-tja" hornen trodde jag annars var utdöda sedan 25-30 år... lol
Senast redigerat av hotrodder (24 mars 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

21 761 Inlägg
25 mars 2012
Kanske 4 st 55W lampor ihopkopplade parallellt med varandra kan sänka spänningen, monterade i serie med kompressorns pluskabel alltså. Men nu blev det bara teorier, kanske blir pannkaka. wink

Nu utgick jag ifrån att kompressorn drar 10 A, men eftersom det inte står hur mycket den drar (vilket även påverkas av matningsspänningen) så kan man bara gissa vilt. Börja med 6 st 55W lampor och eventuellt plocka bort en i taget tills spänningen hamnar ungefär rätt.
Senast redigerat av Drönirettab (25 mars 2012)

146 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Testade med en h4 idag och då orkade inte kompressorn spela en ton :p

21 761 Inlägg
25 mars 2012
Det beror rimligtvis mest på att spänningen har blivit alltför låg, det är därför du bör parallellkoppla flera lampor för att sänka den totala resistansen. Prova med 6 st till att börja med, som jag föreslog. smile

En till sak som kan ställa till det är att glödtråden i en lampa har betydligt högre resistans i kallt läge jämfört med när den är tänd, då kan det bli en fördröjning innan tråden har värmts upp helt och kompressorn får nog en "mjukstart". Har dock inte testat såna där saker så jag är inte helt säker.
Senast redigerat av Drönirettab (25 mars 2012)

Avstängd
1 714 Inlägg
27 mars 2012
Finns det inte färdiga motstånd att köpa? Så man slipper kladda med lampor och skit?

Sök