"Nya vapnet mot fortkörare" - Vad ska man säga?

PerfectionR Japanese Engineering
23 mars 2012 · 690 Inlägg

IRL bild för er som inte sett det.
http://forumbilder.se/images/3032012120733abe5.jpg

Senast redigerat av PerfectionR (23 mars 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Zomba
23 mars 2012 · 130 Inlägg

Som boende i LINköping så har jag som tur är inte haft nått med dem att göra, däremot så skrevs det mycket om dem i tidningen i början då typ mopedister ramlat och fått allvarliga skador från dem men har också en polare som körde lite för fort och ovetande om "hålet" denne fick byta oljetråg.. Så nej tack till fler!

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/
Dirtymike
23 mars 2012 · 1 532 Inlägg

Glömde bort farthindret en gång, trodde bilen skulle ramla ihop. Men det går att grensla det. Värsta skiten.

Jeep J20 (1978)
Xhion
23 mars 2012 · 84 Inlägg

Känns som ett nackskott på den som kom på idén skulle vara något å föredra alltså..

sonaxvax
23 mars 2012 · 490 Inlägg

känns som att det blir till att ta fram cementblandaren nån kväll och täppa till dom där "luckorna" !

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
_MaCCe_ Majestas
23 mars 2012 · 1 319 Inlägg

Hahaha på 100 vägar... vilket skämt !

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Woogensea Volvoturbo For Life
23 mars 2012 · 366 Inlägg

Jävla idioti.

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Skalman
23 mars 2012 · 508 Inlägg

Det enda positiva med det där som jag kan se är väl om dom håller vägarna släta så man slipper upphöjningar.
Och att det kanske är billigare men då sätter dom väl ut flera i stället.

Det ska ju inte vara skönt att åka bil (farthinder)och så ska det svida(bensinpriset) vart är det på väg.
Snart kommer kampanjen:Har du mer än 1 mil till jobbet får du en gratis cykel och bor du i stan får du ett par skor eller vad sägs om ett års gratis hyra om du flyttar och gör dig av med bilen och så får du en ful maskros brosch att ha på dig så du kan visa att du är miljövän och värnar om miljön.

discokapten Kapten på disco!
23 mars 2012 · 1 729 Inlägg

RoberthR skrev:

baltis skrev:

RoberthR skrev:

Jag har 3cms fri markgång. Om jag kör för fort i 5km/h för att jag råkar trycka på gasen så går allt från front,intercooler,tryckrör med mera sönder. Betalar du det då?

Om man har valt att ha markfrigång på 3 cm, att du ens tar dig runt i trafiken idag med detta är för mig ett under, så får man se till att hålla rätt hastigheter så man slipper dyra reparationer.
Och hur gör du idag? Kan du köra 35km/h över ett fartgupp? Slår du inte sönder en massa saker då? Känns som att det du borde vara mest orolig för är inte fartguppet i sig, utan att du sitter och smsar och missar skyltarna samtidigt som du kör för fort...

Jag bromsar in alt väljer en annan väg. Jag skulle aldrig sitta och smsa samtidigt som jag kör.

Tänk dig en motorcykel som kommer i 200km/h visserligen respektlöst men man förstår han att han vill gasa ur den. Pang! han slår i det 6cm långa djupet och voltar, pang! in i en ford focus med en barnfamilj i. Pappan överlever kraschen men vem tar på sig ansvaret? Trafikverket?Edeva?Trygg hansa el dyl?

Detta kommer gå åt en mörk framtid om man ska förstöra bilarna för att försöka få ner hastigheterna.

Eller idioten som kör 200 sätter den rakt in i focusen, utan fartgupp, vem tar ansvar för det?

Sen om du håller hastigheterna så går inget sönder heller... Det finns fartgupp idag också.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 mars 2012 · 13 746 Inlägg

PerssonTheKung skrev:
Som någon nämde tidigare har vi en klack som åker upp i örebro. och hade hört många sagt att dom inte funkade, men efter en försovning så kom jag änu senare ändå till jobbet, för framvagnen satt ej längre kvar på bilen....dom funkar vissa tider fick jag reda på senare.... "/

har åkt där alla möjliga tider och tycke aldrig den rör på sig

fast guppar som fan gör det endå om man åker fort över farthindret även om det är nerfält
känns t.o.m i bussen när man bränner över där
fast dom är nerfällda

åker man 30över hindret så förstör man hela bilen när dom är uppfälda
så inte ens lagligt går det att åka över hindret utan att man slår ihjäl sig och bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 mars 2012 · 2 972 Inlägg

Kör man med för låg markfrigång (jag gör det själv, så ta det inte som påhopp) så får man ju själv ansvara för att hålla sin bil hel. Redan med dagens fysiska farthinder slår man sönder saker om man kör för fort över dom - skillnaden med det nya blir minimal - förutom att man kan köra utan problem i laglig hastighet. Det kan jag inte som det är nu. För mig blir det alltså bättre om jag bara ser till att hålla laglig hastighet. Perfekt!

En hojåkare i 200 får - ursäkta uttrycket - fanimej skylla sig själv. Det är ingen allmän rättighet att få hålla 200 på 30, 50, 70 eller 110-väg. Så är det bara.

Det står dessutom att farthindret är konstruerat för hastigheter i 100 osv. Det innebär i min tolkning att bilen INTE slås sönder av att köra över det för fort. (200 är nog inte ok, men som med hojåkaren så får man skylla sig själv då - det är ingen allmän rättighet att åka så fort).
Det kan ju t ex vara så att den inte går ner max till 6cm djup på 100-sträckor?! Kanske nöjer sig med 2cm på dom ställena.

Men alla neggon kan nog va lugna. Dom sätter hellre ut inkomstgivande kameror hellre än variabla farthinder som visserligen sänker den verkliga farten (vilket ju är den uttalade målsättningen). Men dom inbringar ju inga fikapengar precis...

Edit: Och ja, uttryckningsfordon kan nog utan problem ha en liten sändare som gör att farthindret inte åker ner när dom kommer och har bråttom. Är det så svårt att tänka ut så ni väljer det som argument emot denna lösning?? Det är inte 1912 nu.... wink

Senast redigerat av matteeee (23 mars 2012)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 mars 2012 · 2 972 Inlägg

RoberthR skrev:
Jag bromsar in alt väljer en annan väg. Jag skulle aldrig sitta och smsa samtidigt som jag kör.

Tänk dig en motorcykel som kommer i 200km/h visserligen respektlöst men man förstår han att han vill gasa ur den. Pang! han slår i det 6cm långa djupet och voltar, pang! in i en ford focus med en barnfamilj i. Pappan överlever kraschen men vem tar på sig ansvaret? Trafikverket?Edeva?Trygg hansa el dyl?

Detta kommer gå åt en mörk framtid om man ska förstöra bilarna för att försöka få ner hastigheterna.

Vem som tar ansvar? Han som kör i 200 får givetvis ta sitt ansvar!!! Det är ingen allmän rättighet! Är det verkligen svårt att förstå?

Vad är skillnaden mot idag? Hur många hojar kan ta dagens farthinder i 200 utan att (riskera att) volta in i familjebilar?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muttley
23 mars 2012 ·

Ang mc så ska de klara en klack galant. Annars får man se över skicket. Ang att de skulle bli halt så skulle ingen kära när de regnar.  De vita sträcken är svinhala.

OUTLAW1
23 mars 2012 ·

tyker detta kan vara en kanonidé faktiskt...gott att slippa fartguppen som yngre förmågor och även andra använder som "hopp" i den okända os grenen "hopp medels liten personbil" om nätterna..:-)

Mc åkare som jag själv är så håller man tamigfan 30 överallt där det är 30..
Sedan om det ska sitta på motorvägen kan man ju diskutera för inte fasen sitter fartgupp där idag..och sedan ala utryckningsfordon mm tror jag säger sitt också om just denna lösning motorväg..
Men visst 30 och 50 vägar e fine for me...om man nu skulle behöva dra på med hojjen på 30 eller 50 vägen så för fan kör imellan då..finns ju ett gott område i mitten om man tittar på bilden ovanför..

granadadr
23 mars 2012 · 7 290 Inlägg

Skalman skrev:
Det enda positiva med det där som jag kan se är väl om dom håller vägarna släta så man slipper upphöjningar.
Och att det kanske är billigare men då sätter dom väl ut flera i stället.

Det ska ju inte vara skönt att åka bil (farthinder)och så ska det svida(bensinpriset) vart är det på väg.
Snart kommer kampanjen:Har du mer än 1 mil till jobbet får du en gratis cykel och bor du i stan får du ett par skor eller vad sägs om ett års gratis hyra om du flyttar och gör dig av med bilen och så får du en ful maskros brosch att ha på dig så du kan visa att du är miljövän och värnar om miljön.

NEJ NEJ NEJ Miljöpratiet vill inte LOCKA till miljömedvetenhet,, de vill bara straffa dem som måste ha bil å dyl, ett dumt subsitut för att dra in pengar bara meo wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
xzit
23 mars 2012 · 448 Inlägg

gammal nyhet smile läste om dem för några månader sen hehe
men instämmer hopplös idé

Xzit
Grankotten
23 mars 2012 · 59 Inlägg

Kan förstå att dom vill få en del i trafiken att inte köra för fort men tro mig folk kommer inte sakta ner folk kommer hitta lösningar mot det här. Folk kommer testa allt för att dom inte ska fungera även jag!

Hatar att dom inte tänker när dom kommer på sånt här. Sätt såna vid 30 vägarna där det finns skolor, barn eller tätbyggda hus.
Det skulle vara helt ok men nu istället kommer folk att dö p.g.a såna här konstiga idéer alltså 140km/h rakt in i en 6cm klack jag tror att alla kan räkna ut vad som händer själv med bilen!

engolf
23 mars 2012 · 3 235 Inlägg

Vad är problemet? Bara dra dit om natten med en svetsapparat och helsvetsa luckan:)

gamlingen
23 mars 2012 · 5 198 Inlägg

Lägg pengarna på fler poliser på vägarna istället

it_mutt Avstängd
23 mars 2012 · 10 388 Inlägg

RoberthR skrev:

discokapten skrev:
Jag tycker att det låter riktigt lovande, dels slipper du alla jävla fartgupp, sen så "straffas" du bara om du kör för fort.

Jag har 3cms fri markgång. Om jag kör för fort i 5km/h för att jag råkar trycka på gasen så går allt från front,intercooler,tryckrör med mera sönder. Betalar du det då?

För att du råkar trycka på gasen?

Varför skulle det bli någon annans "problem" om inte du kan hålla ordning på bilen och körandet? (då i relation till att "råka" trycka på gasen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang