Kör man med för låg markfrigång (jag gör det själv, så ta det inte som påhopp) så får man ju själv ansvara för att hålla sin bil hel. Redan med dagens fysiska farthinder slår man sönder saker om man kör för fort över dom - skillnaden med det nya blir minimal - förutom att man kan köra utan problem i laglig hastighet. Det kan jag inte som det är nu. För mig blir det alltså bättre om jag bara ser till att hålla laglig hastighet. Perfekt!
En hojåkare i 200 får - ursäkta uttrycket - fanimej skylla sig själv. Det är ingen allmän rättighet att få hålla 200 på 30, 50, 70 eller 110-väg. Så är det bara.
Det står dessutom att farthindret är konstruerat för hastigheter i 100 osv. Det innebär i min tolkning att bilen INTE slås sönder av att köra över det för fort. (200 är nog inte ok, men som med hojåkaren så får man skylla sig själv då - det är ingen allmän rättighet att åka så fort).
Det kan ju t ex vara så att den inte går ner max till 6cm djup på 100-sträckor?! Kanske nöjer sig med 2cm på dom ställena.
Men alla neggon kan nog va lugna. Dom sätter hellre ut inkomstgivande kameror hellre än variabla farthinder som visserligen sänker den verkliga farten (vilket ju är den uttalade målsättningen). Men dom inbringar ju inga fikapengar precis...
Edit: Och ja, uttryckningsfordon kan nog utan problem ha en liten sändare som gör att farthindret inte åker ner när dom kommer och har bråttom. Är det så svårt att tänka ut så ni väljer det som argument emot denna lösning?? Det är inte 1912 nu....