Byta till ny turbo, renovera eller skicka efter utbytes(ngn annans renoverade) ?????

Tokighetsflickan Kostrådgivare
10 januari 2008 · 5 Inlägg

Ska göra ngt åt min slutkörda turbo(bilen har gått ca 22.000) och undrar om ngn har nått tips på vad man ska göra... Är det ny turbo som gäller eller kan man lita på att den blir ok efter en rekonditionering??????????????????????????????????????????? Och om man skickar iväg den på renovering, finns det ngt företag ni kan rekomendera????

www.Racebäjb.ja
Decibel
10 januari 2008 · 2 911 Inlägg

www.turbotech.se

SL Turbo finns också, men dom skulle jag inte lita på, min turbo därifrån höll 60 mil...

Senast redigerat av Decibel (10 januari 2008)

jonTe
10 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Nytt är inte nödvändigt, utbytes (renoverad) är bra grejjer det oxo.
Vilken firma som får göra jobbet....tja jag hade gått på en känd firma med lägs pris.

MVH Jonas
..............
Sharky
10 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Ehhh...wow...

Stefan Larsson har i alla år varit en av dom absolut seriösaste. Har du mera info?

/Göran

Decibel skrev:
SL Turbo finns också, men dom skulle jag inte lita på, min turbo därifrån höll 60 mil...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Wanegardh Asgammal medlem.
10 januari 2008 · 2 246 Inlägg

GIK-Turboteknik
SL-turbo
Turbotech
Turbocenter
Air-tune
Svensk Turbocervice

MaZzej
10 januari 2008 · 136 Inlägg

jag hade nyss ett turboras. Jag pallade inte att lämna in eftersom det skulle bli skitdyrt.. Så efter lite sveda och värk så fick jag loss den. åkte ner till GIK Turboteknik. Snackade med killarna där och dem kom med massa nyttiga tips om vad man skulle tänka på osv. Inga problem alls! Rekomenderar dem starkt! Hör med dem. Är en av sveriges kändaste!

HA D!

De Säger Vi Hej!
Wanegardh Asgammal medlem.
10 januari 2008 · 2 246 Inlägg

MaZzej skrev:
jag hade nyss ett turboras. Jag pallade inte att lämna in eftersom det skulle bli skitdyrt.. Så efter lite sveda och värk så fick jag loss den. åkte ner till GIK Turboteknik. Snackade med killarna där och dem kom med massa nyttiga tips om vad man skulle tänka på osv. Inga problem alls! Rekomenderar dem starkt! Hör med dem. Är en av sveriges kändaste!

HA D!

och dom nyttiga tipsen är?
du får gärna dela med dig din kunskap

ESTRANDBERG88 Hojmek
10 januari 2008 · 748 Inlägg

Funderade på att renovera min turbo när den vart dålig, men köpte en ny är liksom lite roligare med en helt ny smile

MaZzej
10 januari 2008 · 136 Inlägg

maximus skrev:

MaZzej skrev:
jag hade nyss ett turboras. Jag pallade inte att lämna in eftersom det skulle bli skitdyrt.. Så efter lite sveda och värk så fick jag loss den. åkte ner till GIK Turboteknik. Snackade med killarna där och dem kom med massa nyttiga tips om vad man skulle tänka på osv. Inga problem alls! Rekomenderar dem starkt! Hör med dem. Är en av sveriges kändaste!

HA D!

och dom nyttiga tipsen är?
du får gärna dela med dig din kunskap

JAg var ju helt novis innan så mycket vet säkert ni andra innan. Men t.ex så sa han att jag skulle köpa ett nytt oljerör som var teflonbehandlat och hade andra anslutningar. Sen så sa han att det är vanligt på lite äldre bilar med turbo att dem kokksar igen i oljerörena. Så ett tips kan ju va att byta oljerörena lite oftare så slipper den rasa på grund av att den inte fick nån olja.

Hmm vad var det mer han sa...

Joo att om man har en turbobil och är ute o drar på så att den blir riktigt varm sen när man ska stanna nånstans så får man inte absolut inte bara stänga av bilen utan den ska gå nån minut. Annars kunde det också "kokksa"(göteborskt ord för igentäppt typ tongue) igen. Eftersom varm olja och varma partiklar sätter sig lättare än kall olja.

Sen var det mycket monteringstips och demonteringstips som jag hade frågor om osv.. Men det orkar jag inte dra här. isf får ni pma mig.

De Säger Vi Hej!
jonTe
11 januari 2008 · 5 710 Inlägg

MaZzej skrev:
Annars kunde det också "kokksa"(göteborskt ord för igentäppt typ tongue) igen.

smile Nja det är ganska vedertaget uttryck för olja som kokar.
Riktigt höga temperaturer 300> så kokar olja och "vätskan" i den försvinner.
Kvar blir det oljan till stora delar består av.....kol....och kol.....det smörjer ingé vidare.

Bra tips annars!
Det jag skulle vilja lägga till är vikten att ha olja i turbon vid uppstart.
Man skall försöka fylla lagerhuset med olja innnan man startar.
Är man riktigt seriös och om man har bytt olja och oljerör vid sitt turbobyte kan det vara lämpligt att "köra  fram" ny olja innan man startar.
Detta går till så att man demonterar tändstiften och kör på startmotorn med oljereturen på turbon omonterad.
När det rinner ut olja ur returhålet kan man vara säker på att det finns olja från pump-motor-rör-turbo.

Olja vid uppstart är SUPERVIKTIGT, missar man detta kan den nya turbon gå sönder/ta skada direkt.

MVH Jonas
..............
MaZzej
12 januari 2008 · 136 Inlägg

jonTe skrev:

MaZzej skrev:
Annars kunde det också "kokksa"(göteborskt ord för igentäppt typ tongue) igen.

smile Nja det är ganska vedertaget uttryck för olja som kokar.
Riktigt höga temperaturer 300> så kokar olja och "vätskan" i den försvinner.
Kvar blir det oljan till stora delar består av.....kol....och kol.....det smörjer ingé vidare.

Bra tips annars!
Det jag skulle vilja lägga till är vikten att ha olja i turbon vid uppstart.
Man skall försöka fylla lagerhuset med olja innnan man startar.
Är man riktigt seriös och om man har bytt olja och oljerör vid sitt turbobyte kan det vara lämpligt att "köra  fram" ny olja innan man startar.
Detta går till så att man demonterar tändstiften och kör på startmotorn med oljereturen på turbon omonterad.
När det rinner ut olja ur returhålet kan man vara säker på att det finns olja från pump-motor-rör-turbo.

Olja vid uppstart är SUPERVIKTIGT, missar man detta kan den nya turbon gå sönder/ta skada direkt.

ahh detta sa dem också dock inte det med tändstiften... Men det var jäkligt smart big_smile synd att jag missade d.. Grymt bra tips! VI försökte droppa i lite sakta i det nya oljeröret och det skönk ner rätt bra så fyllde vi turbon me olja också sen starta vi. Den har gått 40 mil i låga varv. snart kan man börja gasa igen big_smile  Dem ska tydligen köras in mjukt första 50

Ha d

De Säger Vi Hej!
Percha
13 september 2008 · 48 Inlägg

Ja Jag kan ju inte göra annat än rekomendera Turbotech, Riktigt seriösa.

En gång ///M Alltid ///M
Saab 99 (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang