"Nya vapnet mot fortkörare" - Vad ska man säga?

OpelP1
23 mars 2012 · 1 412 Inlägg

Kul att åka och koppla om en sån där så att den går ner enbart för dom som kör lagligt.  wink

xzit
23 mars 2012 · 448 Inlägg

it_mutt skrev:

RoberthR skrev:

discokapten skrev:
Jag tycker att det låter riktigt lovande, dels slipper du alla jävla fartgupp, sen så "straffas" du bara om du kör för fort.

Jag har 3cms fri markgång. Om jag kör för fort i 5km/h för att jag råkar trycka på gasen så går allt från front,intercooler,tryckrör med mera sönder. Betalar du det då?

För att du råkar trycka på gasen?

Varför skulle det bli någon annans "problem" om inte du kan hålla ordning på bilen och körandet? (då i relation till att "råka" trycka på gasen)

det är iofs sant, men dock så är problemet att luckorna fastnar väldigt ofta i olika lägen och då är det inte så kul för dem som kör lagligt heller......

Xzit
trippelturbo Trucker
23 mars 2012 · 2 710 Inlägg

På 30vägar är de lugnt, men 100vägar yikesyikes. Nu får dom väl ändå ge sig, dessa j-a skrivbordsnissar!!

Fart missbrukare
FL3JM Inga konstigheter
23 mars 2012 · 2 064 Inlägg

Tycker det är skitbra med dessa, om man nu bara ersätter dom gamla fartguppen med dom. Dvs bara på 30-sträckor. Det är PISS att åka med sänkt bil och inte kunna åka på en viss väg bara för att man asfalterat fetaste guppet.

Kör man mer än 30 på en 30-sträcka så tycker jag det är helt rätt att det ska kännas. Man ser ju dessa fartgupp lika bra/dåligt som vanliga. Tycker dock det är rätt idiotiskt att ha dessa på snabbare vägar, då får man nog iaf se till att dom öppnar sig mycket mindre än 6 cm. Att köra in i en 6cm kant i 50-70 eller 110 lär ju inte vara så bra för bilen alls.

floff
23 mars 2012 · 270 Inlägg

OpelP1 skrev:
Kul att åka och koppla om en sån där så att den går ner enbart för dom som kör lagligt.  wink

+1 big_smile

Nissan 350Z GT "Vortech V3 Supercharger" (2004)
OUTLAW1
23 mars 2012 ·

RoberthR skrev:

matteeee skrev:
Kör man med för låg markfrigång (jag gör det själv, så ta det inte som påhopp) så får man ju själv ansvara för att hålla sin bil hel. Redan med dagens fysiska farthinder slår man sönder saker om man kör för fort över dom - skillnaden med det nya blir minimal - förutom att man kan köra utan problem i laglig hastighet. Det kan jag inte som det är nu. För mig blir det alltså bättre om jag bara ser till att hålla laglig hastighet. Perfekt!

En hojåkare i 200 får - ursäkta uttrycket - fanimej skylla sig själv. Det är ingen allmän rättighet att få hålla 200 på 30, 50, 70 eller 110-väg. Så är det bara.

Det står dessutom att farthindret är konstruerat för hastigheter i 100 osv. Det innebär i min tolkning att bilen INTE slås sönder av att köra över det för fort. (200 är nog inte ok, men som med hojåkaren så får man skylla sig själv då - det är ingen allmän rättighet att åka så fort).
Det kan ju t ex vara så att den inte går ner max till 6cm djup på 100-sträckor?! Kanske nöjer sig med 2cm på dom ställena.

Men alla neggon kan nog va lugna. Dom sätter hellre ut inkomstgivande kameror hellre än variabla farthinder som visserligen sänker den verkliga farten (vilket ju är den uttalade målsättningen). Men dom inbringar ju inga fikapengar precis...

Edit: Och ja, uttryckningsfordon kan nog utan problem ha en liten sändare som gör att farthindret inte åker ner när dom kommer och har bråttom. Är det så svårt att tänka ut så ni väljer det som argument emot denna lösning?? Det är inte 1912 nu.... wink

Tror dock inte Sverige har råd med sändare till dessa små grejer som kostar 500 000kr styck.Tänk dig om man ska köpa såna till varje stad, 5st till Stockholm, 5st till Malmö 5st till Göteborg, det är 7.5miljoner i bara material sen kommer det nog svida ännu mer med själva arbetet som ska göras och sen tillkommer nog en extra kostnad för själva "sändarna".  Det finns bättre saker trafikverket kan lägga pengar på som tex alla våra sociala problem som blir allt mer och mer. Dom kommer säkerligen ha kvar 6cm i början av deras idioti och sedan förstå att en motorcyklist får enorma problem vare sig dom håller 105 eller 200km/h om man kör ner i en lucka. Dom ber ju om dödsolyckor.

Vet ju inte hur fasen du räknar men nog fan har vi fler än 5st fartgup i dessa städerna du räknar upp..

Och sedan som du kan se på bilderna som ligger i tråden är det inget problem för en mc förare med giltligt körkort att köra i mitten och på så sätt undvika hla skiten..
Sändarna lär inte kosta många kronor om det köps in till hela sverige likaså kommer kostnaderna att sjunka om sverige köper loss 400 sådan här lucklösningar...
Tänk på att det satsas miljardbelopp på sådan här lösningar utan problem...

Och nej dom ber inte om dödsolyckor...dom ser en lösning på att få ner hastigheten på våra vanliga vägar vilket jag inte ser som negativt då det far runt alltför många i hastigheter runt 200km/h på motorvägen i tid o otid.

IceEyes Varningar: För många..
23 mars 2012 · 2 552 Inlägg

Ytterligare en korkad idé vars syfte enbart tycks vara att provocera bilisterna. Tillverkningskostnaden blir sannolikt inte billiga, och därtill har vi även underhållet av tekniken. Och hur påverkas driftsäkerheten av väderförhållandena? Hur blir det för motorcyklister och vanliga cykelister?

Nej det här förslaget är enligt mitt tycke värdelöst och riskerar enbart att öka antalet olyckor i trafiken.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
WIPA
23 mars 2012 · 820 Inlägg

håller med alla om just 30 sträckor etc..men annars är det ju helt sjukt..bara inse, dom vill ha bort alla bilar med självtänkade förare, antingen ska vi åka buss eller tåg tex..eller så är det robotbilar som skjutsa oss runt.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
OUTLAW1
23 mars 2012 ·

masseT5R skrev:
håller med alla om just 30 sträckor etc..men annars är det ju helt sjukt..bara inse, dom vill ha bort alla bilar med självtänkade förare, antingen ska vi åka buss eller tåg tex..eller så är det robotbilar som skjutsa oss runt.

eller så vill "dom" att vi alla ska köra i rätt hastighet....lol

WIPA
23 mars 2012 · 820 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

masseT5R skrev:
håller med alla om just 30 sträckor etc..men annars är det ju helt sjukt..bara inse, dom vill ha bort alla bilar med självtänkade förare, antingen ska vi åka buss eller tåg tex..eller så är det robotbilar som skjutsa oss runt.

eller så vill "dom" att vi alla ska köra i rätt hastighet....lol

hm näää gäller väll inte mig då va? hah

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
trippelturbo Trucker
23 mars 2012 · 2 710 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

masseT5R skrev:
håller med alla om just 30 sträckor etc..men annars är det ju helt sjukt..bara inse, dom vill ha bort alla bilar med självtänkade förare, antingen ska vi åka buss eller tåg tex..eller så är det robotbilar som skjutsa oss runt.

eller så vill "dom" att vi alla ska köra i rätt hastighet....lol

Vad är "rätt" hastighet? Är de vad som står på skylten eller vad vägen är god för?
Finns bilister som inte alls borde vara på vägarna, alltifrån påverkade, äldre till sjuka, men som kör lagligt.

Jag kör dagligen, är det ej bil så är det långtradare. Jag håller hastigheten ofta, händer väll att jag vädrar bilen o trycker i.. Jag är inte farlig för de!

Fart missbrukare
zedthepunk Rocknroller
23 mars 2012 · 296 Inlägg

Fattar inte varför alla är emot det här kör inte för fort så behöver man inte oroa sig och efter som det är en radar som känner av att man kör för fort så kommer säkert utrycknings fordon få något system som säger till att det är ett utrycknings fordon som kommer vilket gör att luckan inte åker ner.

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
xzit
23 mars 2012 · 448 Inlägg

zedthepunk skrev:
Fattar inte varför alla är emot det här kör inte för fort så behöver man inte oroa sig och efter som det är en radar som känner av att man kör för fort så kommer säkert utrycknings fordon få något system som säger till att det är ett utrycknings fordon som kommer vilket gör att luckan inte åker ner.

problemet att luckorna fastnar väldigt ofta i olika lägen och då är det inte så kul för dem som kör lagligt heller......

Xzit
mattsson1993
23 mars 2012 · 56 Inlägg

Alltså det är helt okej om det finns såna på tät byggda områden där det är 30-50km/h där man ska köra lugnt! Men idén om att ha sånt på 100km/h+ sträckor? :S Det kommer verkligen inte bli skonsamt för bilarna!

Volvo 940 gl turbo "Busbilen" (1991)
Volvo 940 turbo "White pearl" (1994)
BMW 325 TDS Touring "Dieseldorran" (1997)
Mervolic Yawn...
23 mars 2012 · 3 151 Inlägg

Vem har sagt något om att de ska installeras på 100-vägar?

Det står att tekniken utan problem klarar av att installeras på 100-vägar, men inte att dem SKA användas på 100-vägar.

Vanliga vägbulor klarar också av att installeras på 100-vägar, men finns dem där? Nej...

juhaaan
23 mars 2012 · 619 Inlägg

Är grejen att ha sönder bilen eller vadå? Öppna 6 cm kommer man ju fan köra av vägen om man kommer lite försnabbt.. Bra där om det är ungar osv på sidan av vägen.

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Zorz Touch by U
23 mars 2012 · 910 Inlägg

Det är helt fel med "fall luckor" kommer göra mer skada än nytta! (PÅ ALLT!)

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
Mervolic Yawn...
23 mars 2012 · 3 151 Inlägg

6cm är inte så mycket... En trottoarkant är högre. smile

Jag tycker det är en bra idé, på t ex 30-vägar... Det kommer nog avskräcka en hel del från att köra i 50-60-70 förbi skolor osv.

B-Body GM B-Body Nörd
23 mars 2012 · 370 Inlägg

Jag fattar inte varför alla är så negativa, det är ju jätte bra på 30-50 sträckor.  Om du kommer för fort så går ju bilen sönder oavsett om det är dom där luckorna eller om det är vanliga gupp.

Och sen dom som åker omkring i sänkta bilar och gråter för att dom kommer "slå sönder hela fronten"...ja det gör du om du kör för fort i ett vanligt farthinder...eller det gör du även om du kör 5kmh) tongue

Jag tycker iaf att det är jätte bra då jag i nuläget inte kan åka över 90% av alla farthinder utan att man fasnar med ramen på farthindret då hjulbasen är länger än farthindret så framhjulen åker av hindret innan bakhjulen åker upp.

Senast redigerat av theBIGburner (23 mars 2012)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Muttley
23 mars 2012 ·

Jag tycker svaren känns tjatiga här. Kan ni inte sluta skriva likadant allihop???
De är liksom ert eget fel att de gör såhär. Så varför ska ni skylla på dem?  Hade folk skött sig på känsliga sträckor så hade de nog heller inte funderat över det.
Men ni tänker ju helt fel.

Jag kommer bli otroligt GLAD när fartguppen kommer ersättas. Om de nu kommer göras, jag kör så många mil per dag och är gladeligen nöjd när gupp försvinner. Ni andra kan ju stanna hemma och putsa på bilen.

Och som nån skrev. RÅKA trycka på gasen ??  Lider du av något syndrom?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang