2373
Sök

HJÄLP! Motorbyte!

75 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Hej alla glada bilförare.
Jag har tänkt lite och kommit fram till att jag vill göra ngt kul med min bil.
Jag har en golf 3 -92 som jag vill byta motor på.
Jag funderar på att sätta in en M50B25 eller ngt från volvos turbo motorer.
Det jag undrar är eftersom det här är första gången för mig.
1. Är det svårt med fästen osv=
2.Ungefär vilka verktyg skulle man behöva?
3.Behöver man styrbox,växellåda mm.mm? Eller funkar det att bara sätta i motorn?

Med andra ord vad behövs för att flytta över en roligare motor i bilen?

Är tacksam för alla svar!
Senast redigerat av ferr (23 mars 2012)

490 Inlägg
23 mars 2012
snälla säg att detta är ett skämt! -_-

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

513 Inlägg
23 mars 2012
Hade du tänkt dig få den laglig?
Sen antar jag att du ska rwd konvertera.

75 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
jonnielahti skrev:
sonaxvax skrev:
snälla säg att detta är ett skämt! -_-

måste hålla med tyvärr...

satsa på att sätta i en frisk motor och ev släng på en turbo på den med hemmasnickrat extrasprut.

Hahaha nej det är ingen skämt sad
Det jag tänkte med motorbyte var att jag ville få bilen bakhjulsdrift smile

Vad menar du med frisk motor? yikes

75 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Melin82 skrev:
Hade du tänkt dig få den laglig?
Sen antar jag att du ska rwd konvertera.

Nej jag antar att det inte går o besikta den när man bytt motor/trimmat bilen? Eller finns det några knep så man kan få den besiktad?
Jupp RWD ska de vara.

490 Inlägg
23 mars 2012
Om vi säger så här du läre rensa Hela bilen på istort sätt allt kapa ut golvet göra kardantunnel bygga om motor fästen även förmodligen torpedväggen måste flyttas sedan bygga bakvagnsfästen mmmm Det är så sjukt mycket att göra så det är sjukt! men om du har 400 MIL svetstråd och fritid i 3 åt framöver är det bara sätta igång! kan tipsa om jonny på skogenracing kolla hur han gjort! Skulle väll vara nått liknade som han gjorde för att få det så "lätt" som möjligt

Lnk till han projekttråd: http://skogenracing.editboard.com/t3462 … starvo-rwd

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

75 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
sonaxvax skrev:
Om vi säger så här du läre rensa Hela bilen på istort sätt allt kapa ut golvet göra kardantunnel bygga om motor fästen även förmodligen torpedväggen måste flyttas sedan bygga bakvagnsfästen mmmm Det är så sjukt mycket att göra så det är sjukt! men om du har 400 MIL svetstråd och fritid i 3 åt framöver är det bara sätta igång! kan tipsa om jonny på skogenracing kolla hur han gjort! Skulle väll vara nått liknade som han gjorde för att få det så "lätt" som möjligt

Okej jag förstår, det är vääldigt svårt att få in en sådan motor som jag vill då..
Men om jag bygger om motorn o sätter in turbo istället då hur många hästar tror du då jag kan få ut?

Hhehehehhest
375 Inlägg
23 mars 2012
ferr skrev:
sonaxvax skrev:

Okej jag förstår, det är vääldigt svårt att få in en sådan motor som jag vill då..
Men om jag bygger om motorn o sätter in turbo istället då hur många hästar tror du då jag kan få ut?

Vill inte vara elak men jag tror tråden dör ut nu..
Bästa tipset är och börja plugga på lite om bilar så du förstår lite mer om vad det är du ska göra samt hur en bil/motor fungerar vilket det råder tvivel om att du gör.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

75 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Nyman1337 skrev:
ferr skrev:
sonaxvax skrev:

Vill inte vara elak men jag tror tråden dör ut nu..
Bästa tipset är och börja plugga på lite om bilar så du förstår lite mer om vad det är du ska göra samt hur en bil/motor fungerar vilket det råder tvivel om att du gör.

Mjoo.. sad
Jag kan faktiskt lite om motorer jag har "fixat" alla mina bilar som gått "sönder" men inga större delar endast byte av t.ex vattenpump,bakaxel, bussningar mm.mm jag har ALDRIG någonsin gett mig in på ett turbobygge så försöker få så mycket hjälp jag kan.. men ingen verkar vilja skriva ngt så får väll ta o söka vidare!

513 Inlägg
23 mars 2012
Tipps, häng i en 1.8t från en golf fyra. Går nog tillåmed få laglig och hyffsat enkelt. Många som har gjort det.
Ska du nödvändigt gå på mycket effekt så sätt turbo på en vr6.
Måste den vara bakhjulsdriven, tja köp iallafall sfro bygghandbok.

539 Inlägg
23 mars 2012
Ingenting är omöjligt. Men det är ett väldigt ambitiöst projekt. smile Om du absolut måste ha en "golf" med BMW- eller Volvomotor, varför inte göra som den skogenracig starleten? "Släng dit" en golfkaross på ett fungerande E30 eller E36 compact chassi. OBS, mycket jobb. wink

75 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Melin82 skrev:
Tipps, häng i en 1.8t från en golf fyra. Går nog tillåmed få laglig och hyffsat enkelt. Många som har gjort det.
Ska du nödvändigt gå på mycket effekt så sätt turbo på en vr6.
Måste den vara bakhjulsdriven, tja köp iallafall sfro bygghandbok.

Låter faktiskt som en bra idé, får kika runt på lite vr6, hörde att dom ska gå ganska bra originalt också.
Tack för tippset! big_smile

75 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
42emil skrev:
Ingenting är omöjligt. Men det är ett väldigt ambitiöst projekt. smile Om du absolut måste ha en "golf" med BMW- eller Volvomotor, varför inte göra som den skogenracig starleten? "Släng dit" en golfkaross på ett fungerande E30 eller E36 compact chassi. OBS, mycket jobb. wink

Måste absolut inte vara golf, tänkte bara att den väger väldigt lite, tänkte bygga turbo på min 328a men hörde att m52b28 inte är så förtjust i turbo tongue
Jag tänkte komma undan billigt med motorbyte ioma jag bara har 20k att spendera för tillfället, men får se om de dyker upp ngt jobb inom snar tid så kommer jag nog satsa på ett större projekt men då kommer jag nog behöva lite hjälp av ngn som är händig.

539 Inlägg
25 mars 2012
Inga problem att turbokinvertera m52, men du kan inte ladda på så mycket. Men runt 270-350 kusar ska väl inte vara nåt problem. Beror ju lite på hur man kör och övrigt skick på grejerna. wink

Sök