11100
Sök

Dubbla framsystem.

592 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Jag provade att leta efter en liknande tråd men hittade inget av intresse. Saken är den att jag tänkte köra med dubbla framsystem i sierran. Göra dörrsidor i glasfiber och klä om. Men nu undrar jag hur bra det fungerar. JAg har tänkt på att lägga två kit, ett 4" och ett 6,5", hur kommer det att spela ihop? Filtret kommer ju att dela upp freqvenserna men kommer det att låta konstigt? Det kommer ju at bli dubbla diskanter i varje dörr, hur fungerar det? Sen tänkte jag koppla det i min 2-kanalare och köra i 2ohm, vad tror ni om det? Eller ska jag köpa en 4" koax och en skilld 6" midbas?
Senast redigerat av Slaktarin (12 september 2006)

2much.fi
Accessories for your DSLR

4 571 Inlägg
12 september 2006
skall du alltså köra båda systemen på samma delningsfilter som jag förstog det?
Har de separata filter är det ju inga probs alls.

10 287 Inlägg
12 september 2006
Olika slags element som spelar i samma frekvensregister är att be om problem. Dom har olika effekttålighet, olika frekvensgång, olika impedanskurvor, olika spridning vid olika frekvenser etc.

Rådet är: Glöm detta.

Kör med en bra 6.5" midbas och ett 4" koax eller 4" kit för mid/diskant.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

592 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Olika slags element som spelar i samma frekvensregister är att be om problem. Dom har olika effekttålighet, olika frekvensgång, olika impedanskurvor, olika spridning vid olika frekvenser etc.

Rådet är: Glöm detta.

Kör med en bra 6.5" midbas och ett 4" koax eller 4" kit för mid/diskant.

/Göran

Som jag trodde då. Men om jag lägger ett 4" koax och 6" midbas behöver jag väl ett filter om jag ska köra allt på samma slutsteg? Så enklast är att köpa ett 4" kit och två midbas eller?
Senast redigerat av Slaktarin (12 september 2006)

2much.fi

Team Tondöv
649 Inlägg
12 september 2006
Det enklaste och bästa lösningen är om du har en 4-kanalare. ett 4"-kit på 2 kanaler och ett par midbasar på 2 kanaler.

592 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Synd bara att det är pengarna som begränsar, jag tycker jag redan lagt för mycket pengar på ljudet tongue

2much.fi

Team Tondöv
649 Inlägg
12 september 2006
leta efter en till 2-kanalare annars, finns ju massor beggade!

592 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Joo, men teoretiskt sett borde det väl gå att dra ett 4"kit och 2 midbasar på en 2-kanalare. Alla högtalare får samma signal bara att signalen ändras för kittet när den kommer in i filtret, dåligt förklarat men så är det väl?

2much.fi

21 761 Inlägg
12 september 2006
Ja men då behöver du ett passivt tvåvägs filter som delar midbas och 4" kitet. Om du skulle ha ett 4-kanalssteg så kunde du dela med stegets filter och slippa passivt filter.

592 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Okej, det här funkade inte som jag ville. Men om man kopplar 4" kitet till stereon och midbasarna till slutsteget, det måste ju gå utan problem. I alla fall tills vidare tills jag "har råd" att köpa en 4-kanalare. Det finns ändå bara Gain att ställa på slutsteget, inget inbyggt filter.

2much.fi

21 761 Inlägg
12 september 2006
Nårdik har ett billigt 4-kanals steg för 995:-(Magnat Ultra 4000) som ger 4x45W vid 4 Ohm, det är inte så mycket förstås men det lyfter garanterat ljudet jämfört med att köra på stereon och ditt 2-kanals steg utan filter.

Sök