2178
Sök

Köpråd: Saab 900 2.0 coupe 9200:-, vad tror ni?

45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej, första inlägget här på garaget. Jag måste skaffa mig en bil nu med tanke på jobb osv och jag har hittat en saab som ser fin ut på blocket.

http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 16&w=1

Vad tror ni om den?
Riskfritt att steg 1 trimma den?

Mvh
Senast redigerat av Saab91 (28 mars 2012)

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

rangerare
115 Inlägg
28 mars 2012
#2
ingen ide att chippa den. hade ju ingen turbo


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#3
Det är som nämnts en sugmotor i den bilen, och vad jag förstått dricker SAAB´s sugmotorer lika mycket bränsle som turbomotorerna men är avsevärt mycket klenare. Att köpa en gammal Turbobil kan vara lite riskfyllt, där finns mycket som kan krångla och därmed också mycket att kontrollera.

Å andra sidan går det att hitta en frisk 900 eller 9000 Turbo för under 10.000:- och i längden tror jag det blir en mycket roligare bil att äga, så försök hitta en sådan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 mars 2012
#4
Saab91 skrev:
Hej, första inlägget här på garaget. Jag måste skaffa mig en bil nu med tanke på jobb osv och jag har hittat en saab som ser fin ut på blocket.

http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 16&w=1

Vad tror ni om den?
Riskfritt att steg 1 trimma den?

Mvh

Går inte att "Steg 1" trimma

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
Det är som nämnts en sugmotor i den bilen, och vad jag förstått dricker SAAB´s sugmotorer lika mycket bränsle som turbomotorerna men är avsevärt mycket klenare. Att köpa en gammal Turbobil kan vara lite riskfyllt, där finns mycket som kan krångla och därmed också mycket att kontrollera.

Å andra sidan går det att hitta en frisk 900 eller 9000 Turbo för under 10.000:- och i längden tror jag det blir en mycket roligare bil att äga, så försök hitta en sådan!

Tack! Jag ska kika på nån turbo istället då, mycket körglädje i en sån.

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#6
Saab91 skrev:
Rquired skrev:
Det är som nämnts en sugmotor i den bilen, och vad jag förstått dricker SAAB´s sugmotorer lika mycket bränsle som turbomotorerna men är avsevärt mycket klenare. Att köpa en gammal Turbobil kan vara lite riskfyllt, där finns mycket som kan krångla och därmed också mycket att kontrollera.

Å andra sidan går det att hitta en frisk 900 eller 9000 Turbo för under 10.000:- och i längden tror jag det blir en mycket roligare bil att äga, så försök hitta en sådan!

Tack! Jag ska kika på nån turbo istället då, mycket körglädje i en sån.

Mer körglädje än med en sugmotor åtminstone, SAAB och Turbo hör ihop. Men kom ihåg att 900 av den andra generationen är ökänd för sin dåliga väghållning och en framvagn som inte är dimensionerad för att få ner ens original effekt i backen. Det går att diskutera hur kul den modellen är att köra kort sagt.

SAAB 900 av den första generationen (Till och med 1993) eller SAAB 9000 är dock mycket bättre när det kommer till körglädje och uppträdande. Det i kombination med att 900 av andra generationen har ett lite tveksamt kvalitétsrykte (Det var mycket fel på främst de tidiga årsmodellerna) gör nog 900og/9000 till ett bättre köp tror jag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#7
Rquired skrev:
Saab91 skrev:
Rquired skrev:
Det är som nämnts en sugmotor i den bilen, och vad jag förstått dricker SAAB´s sugmotorer lika mycket bränsle som turbomotorerna men är avsevärt mycket klenare. Att köpa en gammal Turbobil kan vara lite riskfyllt, där finns mycket som kan krångla och därmed också mycket att kontrollera.

Å andra sidan går det att hitta en frisk 900 eller 9000 Turbo för under 10.000:- och i längden tror jag det blir en mycket roligare bil att äga, så försök hitta en sådan!

Tack! Jag ska kika på nån turbo istället då, mycket körglädje i en sån.

Mer körglädje än med en sugmotor åtminstone, SAAB och Turbo hör ihop. Men kom ihåg att 900 av den andra generationen är ökänd för sin dåliga väghållning och en framvagn som inte är dimensionerad för att få ner ens original effekt i backen. Det går att diskutera hur kul den modellen är att köra kort sagt.

SAAB 900 av den första generationen (Till och med 1993) eller SAAB 9000 är dock mycket bättre när det kommer till körglädje och uppträdande. Det i kombination med att 900 av andra generationen har ett lite tveksamt kvalitétsrykte (Det var mycket fel på främst de tidiga årsmodellerna) gör nog 900og/9000 till ett bättre köp tror jag.

Så jag ska alltså satsa på en 9000 2.0 T ?

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

rangerare
115 Inlägg
28 mars 2012
#8
personligen föredrar ja 2,3T men 2,0 ska vara en aning tåligare om man vill trimma


45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#9
balder-kittis skrev:
personligen föredrar ja 2,3T men 2,0 ska vara en aning tåligare om man vill trimma

Okej, tack för hjälpen. Får nog bli en 2.0t men svårt att hitta nån bra för under 10.000...

Vad kan det kosta att fixa detta som behövs på denna bilen?
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 16&w=1

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

rangerare
115 Inlägg
28 mars 2012
#10
satsa på en 9000 istället större bil och drar inte mer, men den kan du fixa ganska billigt om du har svets är hjulen som blir dyrast att fixa


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#11
Saab91 skrev:
balder-kittis skrev:
personligen föredrar ja 2,3T men 2,0 ska vara en aning tåligare om man vill trimma

Okej, tack för hjälpen. Får nog bli en 2.0t men svårt att hitta nån bra för under 10.000...

Vad kan det kosta att fixa detta som behövs på denna bilen?
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 16&w=1

Det skulle kosta för mycket i förhållande till vad bilen är värd skulle jag tro.
-17" däck av bra märke, 1200:-/styck det vill säga 4800:- men avrunda till 5000:- med montering. (Finns vinterdäck?)
-Avgasrör, det beror på vad som är fel. Det kan kosta allt från "Gratis" till flera tusenlappar om ett nytt behövs. Lita aldrig på att en säljare säger "Lätt att fixa". 
-Bromsrör, säg en tusenlapp cirka?
-Jag antar att han menar att det behövs nya skivor fram? Från 500:-/styck plus montering om du inte gör det själv. Och hur är bromsarna i övrigt om skivorna är så dåliga?

Det slutar nog utan problem över 15.000:- innan du har den bilen godkänd hos Bilprovningen, vilket skall jämföras med att du kan hitta en nyare 9000 2.3t för 10.000:- som är besiktigad och skattad.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#12
Rquired skrev:
Saab91 skrev:
balder-kittis skrev:
personligen föredrar ja 2,3T men 2,0 ska vara en aning tåligare om man vill trimma

Okej, tack för hjälpen. Får nog bli en 2.0t men svårt att hitta nån bra för under 10.000...

Vad kan det kosta att fixa detta som behövs på denna bilen?
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 16&w=1

Det skulle kosta för mycket i förhållande till vad bilen är värd skulle jag tro.
-17" däck av bra märke, 1200:-/styck det vill säga 4800:- men avrunda till 5000:- med montering. (Finns vinterdäck?)
-Avgasrör, det beror på vad som är fel. Det kan kosta allt från "Gratis" till flera tusenlappar om ett nytt behövs. Lita aldrig på att en säljare säger "Lätt att fixa". 
-Bromsrör, säg en tusenlapp cirka?
-Jag antar att han menar att det behövs nya skivor fram? Från 500:-/styck plus montering om du inte gör det själv. Och hur är bromsarna i övrigt om skivorna är så dåliga?

Det slutar nog utan problem över 15.000:- innan du har den bilen godkänd hos Bilprovningen, vilket skall jämföras med att du kan hitta en nyare 9000 2.3t för 10.000:- som är besiktigad och skattad.

Jävlar, var det så dyrt asså. Tror du att du kan hjälpa mig och kolla om du hittar en vettig 9000 2.0t för max 10.000 i västra götalands län, samt gbg

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#13
Saab91 skrev:
Rquired skrev:
Saab91 skrev:
Okej, tack för hjälpen. Får nog bli en 2.0t men svårt att hitta nån bra för under 10.000...

Vad kan det kosta att fixa detta som behövs på denna bilen?
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 16&w=1

Det skulle kosta för mycket i förhållande till vad bilen är värd skulle jag tro.
-17" däck av bra märke, 1200:-/styck det vill säga 4800:- men avrunda till 5000:- med montering. (Finns vinterdäck?)
-Avgasrör, det beror på vad som är fel. Det kan kosta allt från "Gratis" till flera tusenlappar om ett nytt behövs. Lita aldrig på att en säljare säger "Lätt att fixa". 
-Bromsrör, säg en tusenlapp cirka?
-Jag antar att han menar att det behövs nya skivor fram? Från 500:-/styck plus montering om du inte gör det själv. Och hur är bromsarna i övrigt om skivorna är så dåliga?

Det slutar nog utan problem över 15.000:- innan du har den bilen godkänd hos Bilprovningen, vilket skall jämföras med att du kan hitta en nyare 9000 2.3t för 10.000:- som är besiktigad och skattad.

Jävlar, var det så dyrt asså. Tror du att du kan hjälpa mig och kolla om du hittar en vettig 9000 2.0t för max 10.000 i västra götalands län, samt gbg

Jag kan göra ett försök åtminstone, det är dock i princip omöjligt att avgöra en bils skick via en annons men jag kan leta efter annonser som verkar ok. Jag tog mig även friheten att inkludera 2.3t:
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_900 … 15&w=2

Och du bör kunna pruta lite grand på alla dem skulle jag tro.
Senast redigerat av Rquired (28 mars 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#14
Rquired skrev:
Saab91 skrev:
Rquired skrev:

Det skulle kosta för mycket i förhållande till vad bilen är värd skulle jag tro.
-17" däck av bra märke, 1200:-/styck det vill säga 4800:- men avrunda till 5000:- med montering. (Finns vinterdäck?)
-Avgasrör, det beror på vad som är fel. Det kan kosta allt från "Gratis" till flera tusenlappar om ett nytt behövs. Lita aldrig på att en säljare säger "Lätt att fixa". 
-Bromsrör, säg en tusenlapp cirka?
-Jag antar att han menar att det behövs nya skivor fram? Från 500:-/styck plus montering om du inte gör det själv. Och hur är bromsarna i övrigt om skivorna är så dåliga?

Det slutar nog utan problem över 15.000:- innan du har den bilen godkänd hos Bilprovningen, vilket skall jämföras med att du kan hitta en nyare 9000 2.3t för 10.000:- som är besiktigad och skattad.

Jävlar, var det så dyrt asså. Tror du att du kan hjälpa mig och kolla om du hittar en vettig 9000 2.0t för max 10.000 i västra götalands län, samt gbg

Jag kan göra ett försök åtminstone, det är dock i princip omöjligt att avgöra en bils skick via en annons men jag kan leta efter annonser som verkar ok. Jag tog mig även friheten att inkludera 2.3t:
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_900 … 15&w=2

Och du bör kunna pruta lite grand på alla dem skulle jag tro.

Tack som fan, det uppskattas. Alla verkar vettiga, den som var fräshast var ju den blåa i mariestad. Synd att inte fälgarna på bildern följer med.

Men tack!

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#15
Saab91 skrev:
Rquired skrev:
Saab91 skrev:

Jävlar, var det så dyrt asså. Tror du att du kan hjälpa mig och kolla om du hittar en vettig 9000 2.0t för max 10.000 i västra götalands län, samt gbg

Jag kan göra ett försök åtminstone, det är dock i princip omöjligt att avgöra en bils skick via en annons men jag kan leta efter annonser som verkar ok. Jag tog mig även friheten att inkludera 2.3t:
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_900 … 15&w=2

Och du bör kunna pruta lite grand på alla dem skulle jag tro.

Tack som fan, det uppskattas. Alla verkar vettiga, den som var fräshast var ju den blåa i mariestad. Synd att inte fälgarna på bildern följer med.

Men tack!

Var så god, måste säga att den sista grå med mycket nytt och bytt verkade helt ok med. Rostiga framskärmar är i princip standard på 9000, men i övrigt låter den ok och skatten är ~2000:- bara den tillsammans med värdet av nya däck. Sedan är jag personligen svag för ljus interiör och träinredning med men smaken varierar! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#16
Rquired skrev:
Saab91 skrev:
Rquired skrev:

Jag kan göra ett försök åtminstone, det är dock i princip omöjligt att avgöra en bils skick via en annons men jag kan leta efter annonser som verkar ok. Jag tog mig även friheten att inkludera 2.3t:
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … 15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/SAAB_900 … 15&w=2

Och du bör kunna pruta lite grand på alla dem skulle jag tro.

Tack som fan, det uppskattas. Alla verkar vettiga, den som var fräshast var ju den blåa i mariestad. Synd att inte fälgarna på bildern följer med.

Men tack!

Var så god, måste säga att den sista grå med mycket nytt och bytt verkade helt ok med. Rostiga framskärmar är i princip standard på 9000, men i övrigt låter den ok och skatten är ~2000:- bara den tillsammans med värdet av nya däck. Sedan är jag personligen svag för ljus interiör och träinredning med men smaken varierar! smile

Jo, den verkar vettig också men jag är heller inte så förtjust i träinredning faktiskt. Jag tror jag ska ringa han med den blåa saaben i mariestad. Är det lönt att sätta i steg 1 i den?

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#17
Saab91 skrev:
Rquired skrev:
Saab91 skrev:

Tack som fan, det uppskattas. Alla verkar vettiga, den som var fräshast var ju den blåa i mariestad. Synd att inte fälgarna på bildern följer med.

Men tack!

Var så god, måste säga att den sista grå med mycket nytt och bytt verkade helt ok med. Rostiga framskärmar är i princip standard på 9000, men i övrigt låter den ok och skatten är ~2000:- bara den tillsammans med värdet av nya däck. Sedan är jag personligen svag för ljus interiör och träinredning med men smaken varierar! smile

Jo, den verkar vettig också men jag är heller inte så förtjust i träinredning faktiskt. Jag tror jag ska ringa han med den blåa saaben i mariestad. Är det lönt att sätta i steg 1 i den?

Nu är jag fel person att fråga om att trimma turbobilar då det inte direkt är min favoritkombination, men vad jag förstått skall denna motorn svara mycket väl på trimning och tåla riktigt höga effekter innan den ger sig. Så Steg 1 bör fungera utmärkt, tycker du det är värt pengarna så!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#18
Rquired skrev:
Saab91 skrev:
Rquired skrev:

Var så god, måste säga att den sista grå med mycket nytt och bytt verkade helt ok med. Rostiga framskärmar är i princip standard på 9000, men i övrigt låter den ok och skatten är ~2000:- bara den tillsammans med värdet av nya däck. Sedan är jag personligen svag för ljus interiör och träinredning med men smaken varierar! smile

Jo, den verkar vettig också men jag är heller inte så förtjust i träinredning faktiskt. Jag tror jag ska ringa han med den blåa saaben i mariestad. Är det lönt att sätta i steg 1 i den?

Nu är jag fel person att fråga om att trimma turbobilar då det inte direkt är min favoritkombination, men vad jag förstått skall denna motorn svara mycket väl på trimning och tåla riktigt höga effekter innan den ger sig. Så Steg 1 bör fungera utmärkt, tycker du det är värt pengarna så!

Okej, det låter bra! Jag tycker allt att steg 1 är värt pengarna smile Alltid roligt med lite extra kräm i bilar ju wink

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 mars 2012
#19
T5 motorn, dvs i saab 9000 samt NG900 pallar med upp till 500hk utan att ändra hårdvara i motorn, bara turbo, spridare o sånt. så sattsa på o köpa ex. steg 3 från trollspeed, mycket fina program


45 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#20
Funkiee skrev:
T5 motorn, dvs i saab 9000 samt NG900 pallar med upp till 500hk utan att ändra hårdvara i motorn, bara turbo, spridare o sånt. så sattsa på o köpa ex. steg 3 från trollspeed, mycket fina program

Låter ju jävligt bra! Men så mycket pengar har jag inte, 13.000 för steg 3 sad Det är 150hk i den motorn va?

Saab 9000 A50 -98 Steg 3 Maptun


Sök