Ska köpa bas 2x12 vilket märke ska man satsa på?

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
12 april 2012 · 1 163 Inlägg

knudaz skrev:
kört lite GAS, testat Billebro. Gas var jag nöjd med men inte billebro, sämsta möget. Stora? javisst! men av dålig kvalitet. Fastnade ändå för jbl när jag varit och kollat olika märken och lådor.

Att du ens vågar nämna billebro.

~Andy~
n_andersson
12 april 2012 · 689 Inlägg

MxKrus skrev:
Jag slår ett slag för SPL. Har själv deras SPL 1500.1 steg och XTR300D2S och spelar i runda slängar 145db musik med en 12a smile

Har haft både JBL, GAS MDS och lyssnat på mycket annat. Men i Basväg så är de inget som vart i närheten av SPL i den prisklassen smile

Jag med, har oxå en sån 12a och är grymt nöjd med den. Spelar mycket bättre än min gamla mtx thunder 8000 15"

Senast redigerat av n_andersson (12 april 2012)

BJonsson
12 april 2012 · 4 074 Inlägg

Får väl dra ett strå till stacken jag med då!

http://www.autohifi.se/?category_id=251 … _id=RE-221
2st såna basar

Detta Monoblock
http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Summa: 5879:- + 99kr i frakt!

Detta rockar bra!
Ja jag har lyssnat på exakt samma... smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
xzit
13 april 2012 · 448 Inlägg

BJonsson skrev:

XzitXR3I skrev:
kan ju alltid köra på ett mds fr12w dubbel 12" original låda , är ganska billigt, vill du få det att låta bättre kan du bygga låda själv, sen räcker ett t3 steg till det, funkar kanon ca 138- 140db musik. inte för att man behöver spela så högt smile  , men det är ju som sagt lågprisklassen smile

Vad räcker T3 steget till?
Jag skulle absolut inte köra nåt mindre än T5 till dom basarna.

räcker gott och väl till dem.
sen om man ska db jaga är det ju en helt annan femma..

Xzit
BJonsson
13 april 2012 · 4 074 Inlägg

XzitXR3I skrev:

BJonsson skrev:

XzitXR3I skrev:
kan ju alltid köra på ett mds fr12w dubbel 12" original låda , är ganska billigt, vill du få det att låta bättre kan du bygga låda själv, sen räcker ett t3 steg till det, funkar kanon ca 138- 140db musik. inte för att man behöver spela så högt smile  , men det är ju som sagt lågprisklassen smile

Vad räcker T3 steget till?
Jag skulle absolut inte köra nåt mindre än T5 till dom basarna.

räcker gott och väl till dem.
sen om man ska db jaga är det ju en helt annan femma..

Jag förstår faktiskt inte såna där diskussioner.
Det är ungefär som att ha en träkloss under gaspedalen på sin bil för att det gott och väl räcker med att gasa hälften! Om man inte ska använda grejjerna fullt ut så kan man lika gärna skaffa nåt billigare.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
M_icke_
13 april 2012 · 3 466 Inlägg

De e som o lägga en liten 1-liters motor i en hummer o säga att "vaddå de räcker för att den ska röra sig o jag tänker ändå inte köra banracing".

Det lilla steget kommer att pressas så hårt så risken är betydligt större att något kommer gå sönder.

Att T3 bara är stabilt i 2ohm dessutom och FR12W har dubbel 4-ohm spole är ju heller knappast någon höjdare om man ska ha dubbla.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
xzit
13 april 2012 · 448 Inlägg

M_icke_ skrev:
De e som o lägga en liten 1-liters motor i en hummer o säga att "vaddå de räcker för att den ska röra sig o jag tänker ändå inte köra banracing".

Det lilla steget kommer att pressas så hårt så risken är betydligt större att något kommer gå sönder.

Att T3 bara är stabilt i 2ohm dessutom och FR12W har dubbel 4-ohm spole är ju heller knappast någon höjdare om man ska ha dubbla.

varför skulle det vara problem att ha 2st ?  kör med 2st idag utan bekymmer.
och det spelar på mer än väl...
klart man kan ha ett T5 steg också men absolut inget krav för att få det lira bra.

Xzit
M_icke_
13 april 2012 · 3 466 Inlägg

XzitXR3I skrev:

M_icke_ skrev:
De e som o lägga en liten 1-liters motor i en hummer o säga att "vaddå de räcker för att den ska röra sig o jag tänker ändå inte köra banracing".

Det lilla steget kommer att pressas så hårt så risken är betydligt större att något kommer gå sönder.

Att T3 bara är stabilt i 2ohm dessutom och FR12W har dubbel 4-ohm spole är ju heller knappast någon höjdare om man ska ha dubbla.

varför skulle det vara problem att ha 2st ?  kör med 2st idag utan bekymmer.
och det spelar på mer än väl...
klart man kan ha ett T5 steg också men absolut inget krav för att få det lira bra.

För du måste antingen köra i 1ohm o pressa steget ännu hårdare än vad de ska klara, de e då enbart en tidsfråga innan steget går sönder.
Eller kör du i 4ohm o får inte ens ut tillräckligt med effekt för att utnyttja en fjärdedel av basarna...

En bas med lagom stort steg spelar minst lika bra som 2st på ett för klent. Skippar man den ena basen o lägger dom extra pengarna på ett större steg så kommer de låta bättre och minst lika högt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
MitZu
13 april 2012 · 75 Inlägg

XzitXR3I skrev:

M_icke_ skrev:
De e som o lägga en liten 1-liters motor i en hummer o säga att "vaddå de räcker för att den ska röra sig o jag tänker ändå inte köra banracing".

Det lilla steget kommer att pressas så hårt så risken är betydligt större att något kommer gå sönder.

Att T3 bara är stabilt i 2ohm dessutom och FR12W har dubbel 4-ohm spole är ju heller knappast någon höjdare om man ska ha dubbla.

varför skulle det vara problem att ha 2st ?  kör med 2st idag utan bekymmer.
och det spelar på mer än väl...
klart man kan ha ett T5 steg också men absolut inget krav för att få det lira bra.

Visst det fungerar men det är lång låångt ifrån optimalt.

M_icke_
13 april 2012 · 3 466 Inlägg

Skippar man ena basen så har man mellanskillnaden till ett T5 steg betald och 400 spänn extra att lägga på vad man vill.

Då har man bättre kontroll och mer effekt. Det kommer alltså både spela högre o bättre samt dra mindre ström och hålla betydligt bättre. Win Win.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
xzit
13 april 2012 · 448 Inlägg

M_icke_ skrev:

XzitXR3I skrev:

M_icke_ skrev:
De e som o lägga en liten 1-liters motor i en hummer o säga att "vaddå de räcker för att den ska röra sig o jag tänker ändå inte köra banracing".

Det lilla steget kommer att pressas så hårt så risken är betydligt större att något kommer gå sönder.

Att T3 bara är stabilt i 2ohm dessutom och FR12W har dubbel 4-ohm spole är ju heller knappast någon höjdare om man ska ha dubbla.

varför skulle det vara problem att ha 2st ?  kör med 2st idag utan bekymmer.
och det spelar på mer än väl...
klart man kan ha ett T5 steg också men absolut inget krav för att få det lira bra.

För du måste antingen köra i 1ohm o pressa steget ännu hårdare än vad de ska klara, de e då enbart en tidsfråga innan steget går sönder.
Eller kör du i 4ohm o får inte ens ut tillräckligt med effekt för att utnyttja en fjärdedel av basarna...

En bas med lagom stort steg spelar minst lika bra som 2st på ett för klent. Skippar man den ena basen o lägger dom extra pengarna på ett större steg så kommer de låta bättre och minst lika högt.

kör 2ohm men visst.

Xzit
n1k391
13 april 2012 · 171 Inlägg

XzitXR3I skrev:

M_icke_ skrev:

XzitXR3I skrev:

varför skulle det vara problem att ha 2st ?  kör med 2st idag utan bekymmer.
och det spelar på mer än väl...
klart man kan ha ett T5 steg också men absolut inget krav för att få det lira bra.

För du måste antingen köra i 1ohm o pressa steget ännu hårdare än vad de ska klara, de e då enbart en tidsfråga innan steget går sönder.
Eller kör du i 4ohm o får inte ens ut tillräckligt med effekt för att utnyttja en fjärdedel av basarna...

En bas med lagom stort steg spelar minst lika bra som 2st på ett för klent. Skippar man den ena basen o lägger dom extra pengarna på ett större steg så kommer de låta bättre och minst lika högt.

kör 2ohm men visst.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
du kan köra dessa basar i 1 eller 4 ohm, hur har du gjort för att köra i 2 ohm ? har nämligen själv haft precis samma kombination imin bil med t3 steg och det lirade åt helvete dåligt. skulle jag inte rekomendera någon,
(egen erfarenhet) kastar absolut inte skit på folk, bara personliga åsikten så att ingen ska behöva ta illa upp smile

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
Gustav
13 april 2012 · 317 Inlägg

Leion94 skrev:

Gustav skrev:

Leion94 skrev:

Funderat på denna mycket, rätt pris klass märke man känner igen och inte massa krimskrams!
Men jag gillade JBLs gammla låda bättre! Den som hade ett plexiglas framför basarna som det stod JBL på men den säljs ju inte längre!!!!

Tyvärr är inte denna lådan i närheten så bra som den gamla lådan du pratar om. Denna funkar och poppar på bra för sitt pris men absolut inte som de gamla GTO1204BPR-lådan. En annan låda som låter rejält mkt bättre än denna är nya GAS ALPHA212, finns i en del bra paket nu med: http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ib … okresultat

Den skulle jag rekomendera dig att köpa!


/Gustav

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … x-d25.html
denna lådan har jag lyssnat på tidigare och den dunkar på bra! Men menar du att GAS ALPHA spelar bättre`? isåfall är ju de än bättre ide eftersom den både är billigare och isåfall bättre!

Hej,
Nej det paketet du länkade till nu lirar både högre och bättre. Det jag menade var att ALPHA212 spelar oerhört mkt bättre än den JBL-lådan du pratade om. Men om du kikar på lite dyrare system så är GAS Silver basarna enligt min mening ett mkt bra alternativ. Du har ju dessutom lyssnat på dem och vet hur bra de presterar..

/Gustav

Vi kan billjud - www.brl.se - Vi kan billjud
M_icke_
13 april 2012 · 3 466 Inlägg

XzitXR3I skrev:

M_icke_ skrev:

XzitXR3I skrev:

varför skulle det vara problem att ha 2st ?  kör med 2st idag utan bekymmer.
och det spelar på mer än väl...
klart man kan ha ett T5 steg också men absolut inget krav för att få det lira bra.

För du måste antingen köra i 1ohm o pressa steget ännu hårdare än vad de ska klara, de e då enbart en tidsfråga innan steget går sönder.
Eller kör du i 4ohm o får inte ens ut tillräckligt med effekt för att utnyttja en fjärdedel av basarna...

En bas med lagom stort steg spelar minst lika bra som 2st på ett för klent. Skippar man den ena basen o lägger dom extra pengarna på ett större steg så kommer de låta bättre och minst lika högt.

kör 2ohm men visst.

Enda sättet du kan köra det i 2ohm är att köra en spole på varje bas o de hoppas jag att du inte gör då dom spolarna som är kopplade belastas dubbelt så hårt då. smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
knudaz
17 april 2012 · 5 Inlägg

har exakt en sådan låda du söker, gillar den riktigt mycket, alltså JBL's gamla låda. Med plexi framför med JBL loggan och varmvita dioder inuti! Dock inte till salu wink
Hade kört på länken som Kamulen skrev!

Leion94
17 april 2012 · 19 Inlägg

knudaz skrev:
har exakt en sådan låda du söker, gillar den riktigt mycket, alltså JBL's gamla låda. Med plexi framför med JBL loggan och varmvita dioder inuti! Dock inte till salu wink
Hade kört på länken som Kamulen skrev!

är du nöjd med den? spelar cp bra!

Volvo V70n (2003)
emil_932
18 april 2012 · 73 Inlägg

jag vet att ett kit med en Ground Zero 12" Radioactive  &  ett ljudias Zachry K1200D steg, spelar riktigt bra smile
Ligger i skuffen smile
riktigt bra för nybörjaren, men nu är det snart dags för mig att uppgradera lite wink

trimma 850 GLT?
köp T5!
Volvo R-S60 T5 "Miss Decibel" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang