11009
Sök

5.25" eller 6.5"i en 9000?/modellen med högtalare i instrument panelen

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
Som rubriken säger..undrar vad jag ska välja för högtalare som framsystem..5.25or eller 6.5or..vad är bäst? positivt/negativt om de båda? får 6.5or verkligen plats i instrument panelen?

//Markus

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 911 Inlägg
13 september 2006
Jag har nyss byggt en 9000 och i den satt det 4" i brädan original, verkade dock gott om plats om man vill kapa i brädan eller göra något special. Satte i Phoenix Gold RSD 4" coaxialer och det lät faktiskt riktigt bra med lite dämning.

6 851 Inlägg
13 september 2006
hedley skrev:
Som rubriken säger..undrar vad jag ska välja för högtalare som framsystem..5.25or eller 6.5or..vad är bäst? positivt/negativt om de båda? får 6.5or verkligen plats i instrument panelen?

//Markus

För att få fram midbasen så är väl bästa alternativet 6½". Detta får plats, men då måste man som sagt kapa i brädan.
5.25" går att fälla i där orginal sitter, fram med din lilla dremel och börja slipa upp hålet.
Lite jobb är det allt, men det går.

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
hedley skrev:

//Markus

För att få fram midbasen så är väl bästa alternativet 6½". Detta får plats, men då måste man som sagt kapa i brädan.
5.25" går att fälla i där orginal sitter, fram med din lilla dremel och börja slipa upp hålet.
Lite jobb är det allt, men det går.

Okej.. vad är bäst för allsidigt ljud? (har 6x9or i hatthyllan när detta skall monteras) hur mycket jobb/hur lång tid kommer det ta att fixa så att 6.5" får plats?

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
HarryComa skrev:
Jag har nyss byggt en 9000 och i den satt det 4" i brädan original, verkade dock gott om plats om man vill kapa i brädan eller göra något special. Satte i Phoenix Gold RSD 4" coaxialer och det lät faktiskt riktigt bra med lite dämning.

Okej. men 5.25 ger ett bra ljud även dom? eller ska jag satsa på 6.5or?

95 Inlägg
13 september 2006
jag har satt 6,5" i min bräda!  Se länk för bilder!
http://www.garaget.org/?car=565

1 631 Inlägg
13 september 2006
6.5" är helt klart det bättre valet! Du vill ju säkert ha en bas med mycket "snärt" och djup. Hela anslaget (snärten) ligger i framsystemet och som gör att basen upplevs komma framifrån med bra attack. Där är 6.5" överlägset 5.25or.

Bygget på bilden http://www.garaget.org/?car=565&image=204743 är precis som vi menar du ska göra! (Snyggt aero!) En förstärkt bräda så elementet sitter stadigt, klätt i ny vinyl. Enkelt att göra och helt överlägset 5.25 i moddade originaluttag.

Montering av diskant i A-stolpe eller backspegelfäste spelar ingen större roll.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

6 851 Inlägg
13 september 2006
Jo klart det är bra med 6½" i brädan. MEN, man skall inte glömma att endel inte vill bygga om sin bräda heller.Endel vill att det skall se orginal ut, men inte låta orginal. Då anser jag att 5.25" är bättre då de går att gömma under som orginal sitter.

Men ljudmässigt har du helt klart rätt.

1 631 Inlägg
13 september 2006
Tiaz skrev:
Jo klart det är bra med 6½" i brädan. MEN, man skall inte glömma att endel inte vill bygga om sin bräda heller.Endel vill att det skall se orginal ut, men inte låta orginal. Då anser jag att 5.25" är bättre då de går att gömma under som orginal sitter.

Visst - du har rätt. Jag tycker dock att om man kan ta jobbet för att modda original för 5.25 så kan man lika gärna ta steget ut och köra 6.5". Diskanten får man ju ändå hitta en plats till.

Vill man inte det så är det ju MYCKET enklare att bara smälla i 4or i original-uttagen!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
Okej tack så mycket! kräver det mycket jobb för att få plats med 6.5orna? hur djupt bör det monteras åså?

//Markus

1 631 Inlägg
14 september 2006
Lyft ur locket på brädan så ser du. Kan inte bli mycket enklare...

// Gurra

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
Okej. Vad rekommenderas som baksystem..sitter några meshögtalare i hatthyllan tänkte byta ut dessa mot ett par gas alpha 330watts 6x9or..borde göra stor skillnad..frågan är då..är det bäst att sätta dessa i hatthyllan eller göra om dörrsidorna och sätta dom där?

Sök