Lite beroende på hur du kopplade så hade du alltså 4 högtalare på ett steg, varav 2st 6x9" och 2st 12" basar.. inte för att vara sån.. men hur tänkte du då? De ska ha helt olika effekt och helt olika ljudfrekvenser..
Om det var ett 3-4 kanals steg KAN det funka om man kopplar allt rätt. På ett monoblock blir det, lite beroende på antalet talspolar.. väldigt lågt ohm-tal. Få icke dyra steg (något magnat??) klarar lägre än 1ohm belastning.. Om du inte kopplat dem i serie då, då blir det ju tvärtom högt ohm-tal.
Well well, se iaf till att driva basarna med ett eget steg och framsystemet med ett eget, om du inte har ett fett 4-6kanals då.
Generatorvin får du bort genom att dra signalkabeln långt bort ifrån allt vad heter strömkablar är. Sen MÅSTE jordkabeln vara rejäl, allra minst lika tjock som +kabeln. gärna 30mm2 eller grövre (jag kör 50mm2). Annars finns risk att steget försöker jorda genom lågnivåkabeln, vilket leder till att man bränner signaljorden = generatorvin.
Edit: såg nu i efterhand att det skrivits vad för steg som använts.
Beroende på effekt, så
brygga 4-kanals steget till basarna, en bas på två kanaler
koppla 6x9:orna till varsin kanal på 2-kanals steget.
Nolla stegen, dra ner gain nästan till min. jag brukar börja med att maxa framsystemet separat, hitta vid vilken volym det spelar högst med bibehållen kvalitet/minsta dist. Sen lägger jag till basen för att maxa var den spelar bäst/högst med framsystemet så att vid tex volym 45 (max) så spelar hela systemet på sin högsta nivå.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (30 mars 2012)