2535
Sök

Passat 1.8t-00 el-hissar/speglar funkar ej

149 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
tja som rubriken en passat 1.8t-00a  som el hissar och speglar funkar inte.. kolla säkringen den va bränd, byter till en ny på 20 A, ( det ska va 15 A ) den den brändes av direkt! vad e det för fel som gör så? + går inte att låsa bilen inte ens med nykeln.. misstänker med elfel.. allt i ett om man säger.. tacksam för svar

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 mars 2012
Under dina fötter på förarsidan så sitter komfortstyrdonet o det händer att det rinner ner vatten där o in i styrdonet. Ett tips bara.

149 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
jo har läst det. räker det att "torka" den o ev slippa bort erj på kablar o så? kan tillägga att säkringen till dessa funksioner går hela tin om man försöker tiillexempel dra ner rutan

37 Inlägg
1 april 2012
jag hade ca 10 kablar som hade "ergat" av..
fick även byta styrdonet(500)kr på skroten

sen skarva om kablarna sen fungerade allt igen

149 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
okej. jag har lyft mattan det va fuktigt men ingen sjö, öppna dörren o låt solen göra sitt. nu funkar elspeglar + elhissar.. men fortfarande inte c-låset.. är det samma box? eller ska jag leta efter nått annat? tacksam för svar

37 Inlägg
2 april 2012
Det är samma box har jag för mig

149 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
okej.. baklukan får man bara upp ibland så c-låset glappar troligen,, får det torka till lite mer kanske det hoppar igång,, går inte låsa med nykel eller fjärren.. taskigt.. ska man inte kunna låsa med nykeln endå? ( vann vid gammla volvos )

27 Inlägg
2 april 2012
Vill bara påminna trådskaparen om en sak, byt ALDRIG till en större säkring. Nu hade du "tur" att den brann av, men annars så är det säkrat till 15 Ampere för att kabeln inte tål mer än 15 Ampere innan det börjar brinna. Och då är jag skeptisk till att försäkringsbolaget pröjsar om man nu själv har orsakat branden.

Men på vilket vis går det inte att låsa? Låser bilen upp dörren lika fort som du låst eller är det så att bara en dörr låser sig (den du satte nyckeln i). Om så är fallet betyder ju det att centrallåsenheten inte får in och ut alla styrsignaler som krävs = kolla alla ledningar och försök torka enheten. Personligen hade jag öppnat enheten och kollat så att alla lödningar etc såg okej ut smile

149 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
har kollat alla lödnigar se ok ut.. alla dörrar är öppna. det går inte låsa nån dörr på nått sätt.. ( bara knappen på dörrsidan som låser båda fram om man sitter i. det som e problemet går ej att låsa!:S inte med nykel eller fjärren.. den e asså öppen 24/7,, men idag på förmiddagen va baklukan låst,, försöker med nykel o fjärren med nya batterier.. men nej men helt bara så där gick den och öppna nåra timmar senare.. konstigt?

27 Inlägg
2 april 2012
Är det alltså helt elektriska lås på bilen? Annars borde ju förardörren låsa sig så länge som man har nyckeln i "lås-läge".
Jag skulle kollat alla kablar som går till låsenheten. Svårt att säga när man inte ser det framför sig, och inte kan bilens uppbyggnad hmm

149 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
jo o den röda dioden vid "lås pinnen" som ska blinka rött blinkar inte.. endast att den har det ett fåtal gånger.. glapp i nått rälä? finns de etträlä till c-låset?

37 Inlägg
3 april 2012
AntonVolvo745 skrev:
jo o den röda dioden vid "lås pinnen" som ska blinka rött blinkar inte.. endast att den har det ett fåtal gånger.. glapp i nått rälä? finns de etträlä till c-låset?

Tror ändå att du måste öppna upp boxen(komfort styrdonet)  för på min gamla passat gick det ej att låsa bilen med varken nyckel eller fjärr..

och det pga det kom fukt in i boxen

149 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
följt kablarna från säkring nr 14 till c-låset o elhissarna. neranför säkringarna fin n en stor plast "grej" där massa andra plast grejer är inkopplade med en ca 5 st kablar i varje.. o just dom kablarna är det erj vid precis när dom går in i "sockerbiten" testa dra ut den o sätta in en he säkrig händer inget, men när jag koppla in plastgejen igen brann säkrigen direkt.. så fel på kopligen troligen..

27 Inlägg
4 april 2012
Kopplingen borde inte ge kortslutning, utan snarare det som du beskriver som "plastgrejen". Där i är det antagligen kortslutning som gör att säkringen brinner

37 Inlägg
4 april 2012
wille94 skrev:
Kopplingen borde inte ge kortslutning, utan snarare det som du beskriver som "plastgrejen". Där i är det antagligen kortslutning som gör att säkringen brinner

Precis det var där alla mina kablar hade erjat sönder med..

så öppna upp plast grejen och kolla alla kablar där

149 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
hejhej.. nu har jag dragit ut alla säten o hela golvet! och kontrollerat varenda kabel!! öppna boxen ( den vid pedalerna ) troligtvis den som e trög.. den vart glödhet o pilla lite här o där så börja cental låset gå o fönsterhissar o så larmet börja.. så den e väl slut, får en ny imorrn OCH nu är frågan.. hört att med ny box så måste bilen in på märkes verkstad o "kodas" via en dator.. stämmer detta?

37 Inlägg
7 april 2012
AntonVolvo745 skrev:
hejhej.. nu har jag dragit ut alla säten o hela golvet! och kontrollerat varenda kabel!! öppna boxen ( den vid pedalerna ) troligtvis den som e trög.. den vart glödhet o pilla lite här o där så börja cental låset gå o fönsterhissar o så larmet börja.. så den e väl slut, får en ny imorrn OCH nu är frågan.. hört att med ny box så måste bilen in på märkes verkstad o "kodas" via en dator.. stämmer detta?

när jag bytte min box, köpte en på skroten, så var det bara att koppla in den och kör igen... behövde ej koda den iaf

Smålänning
7 887 Inlägg
7 april 2012
VAG har pisskvalité på kablaget till dörrarna.

Kolla så det är helt ut till förardörren. HAr fixat ett exakt likadant fel på en Audi A4 så.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök